کد خبر: ۲۸۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱

تكذيب پيام تشكر ظريف به كريمي‌قدوسي درباره طرح سوالات

تقريبا از همان روزي كه اولين سفر روحاني در قامت رئيس‌جمهوري به نيويورك انجام شد، طرح اين سوالات كليد خورد. حالا اما چند هفته‌اي است كه سوالات «دلواپسان» مجلس رنگ و بوي ديگري گرفته.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: يك ماه و نيم پيش بود كه جواد كريمي قدوسي خبر داد وزير امور خارجه از وي به خاطر طرح سوالاتش تشكر كرده است و عباس عراقچي هم به او گفته كه اين سوالات تاثير مثبتي در مذاكرات داشته‌اند. حالا اما معاون پارلماني وزارت خارجه حرف ديگري مي‌زند. حسن قشقاوي مي‌گويد كه نه تنها وزارت خارجه مايل به طرح اين سوالات نيست بلكه او تمام تلاشش را براي پس گرفتن اين سوالات در مجلس انجام مي‌دهد.
 
به گزارش خرداد، طرح سوالات مكرر و كشاندن محمد جواد ظريف به مجلس چيز تازه‌اي نيست. تقريبا از همان روزي كه اولين سفر روحاني در قامت رئيس‌جمهوري به نيويورك انجام شد، طرح اين سوالات كليد خورد. حالا اما چند هفته‌اي است كه سوالات «دلواپسان» مجلس رنگ و بوي ديگري گرفته. تا آنجا كه وزير خارجه حتي مجبور است به‌خاطر رفتن جان كري به بازار مسقط در جريان مذاكره با ايران هم جوابگوي اين طيف‌ها باشد. طيف‌هايي كه هم مي‌گويند سوالاتشان فراجناحي و كمك به دولت است و هم مدعي استقبال وزارت خارجه از تعدد اين سوالات شده‌اند. 
 
وزارت خارجه هم البته خود را موظف به پاسخگويي مي‌داند. حسن قشقاوي، معاون پارلماني محمد جواد ظريف در همين رابطه به «خرداد» مي‌گويد: «به‌هرحال در مملكت ما تك‌صدايي وجود ندارد و صداهاي مختلفي وجود دارد. درباره هر موضوعي موافقان و مخالفاني هستند كه مي‌توانند حرف خود را بزنند.» اما اين تمام موضع‌گيري وزارت خارجه درباره سوالات مخالفان مذاكرات نيست. حسن قشقاوي تاكيد مي‌كند: «اينكه وزارت امور خارجه خود را موظف مي‌داند همواره طبق قانون پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد به اين معنا نيست كه از اين سوالات استقبال كنيم.» از نظر وي «واقعيت اين است كه هر كدام از اين سوالات كلي وقت وزارت خارجه و مقامات و مسئولان اين مجموعه را مي‌گيرد.» 
 
قشقاوي درباره موضع وزارت خارجه مي‌افزايد: «از نظر قانوني نمايندگان اختار دارند كه سوال كنند و وزير هم موظف و مكلف به پاسخگويي است. اما از نظر مطالبه خود دستگاه ديپلماسي، با توجه به اينكه وزير امور خارجه معمولا از نظر كثرت مشغله و مخصوصا با توجه به فشردگي كار مذاكرات هسته‌اي، وقت بسيار اندكي دارد طبيعي است كه وقت هر سوال كلي وقت و انرژي آقاي ظريف و همكاران ديگر را مي‌گيرد، چه در كميسيون و چه در صحن علني مجلس.» او ادامه مي‌دهد: «به همين دليل است كه حداكثر تلاش ما در مجلس براي پس گرفتن اين سوالات است و وزارت امور خارجه چندان از طرح مكرر سوال استقبال نمي‌كند. كما اينكه در دنيا هم اينگونه نيست كه هر لحظه وزير امور خارجه منتظر احضار از طرف پارلمان باشد. در اكثر دنيا سوالات به صورت مكتوب است و وزير كتبي جواب مي‌دهد.» 
 
وي در پايان باز هم تاكيد مي‌كند: «دستگاه ديپلماسي تابع قانون است اما به دليل فشردگي كار در اين مجموعه و كثرت مشغله وزير بارها خواهش كرديم كه سوالات مطرح نشوند و ما مايل نيستيم كه سوالاتي با اين تعداد بالا از وزير پرسيده شود. اين تمايل قلبي ما است و ربطي به قانون ندارد. دستگاه ديپلماسي هيچگاه تا امروز استقبال خاصي از طرح اين سوالات نداشته است چرا كه تعدد اين سوالات به دستگاه ديپلماسي فشار مي‌آورد و برخي جاها كارها را مختل مي‌كند.» جمله پاياني حسن قشقاوي در حقيقت تكذيب تمام ادعاهايي است كه درباره استقبال وزارت خارجه و دولت از افزايش سوالات از محمد جواد ظريف مطرح شده‌ است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین