کد خبر: ۲۸۳۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲

ترجمه‌ی تخت جمشید به زبان امروزی

یک هنرمند آثار حجمی خود را که نگاهی امروزی به مجسمه‌های کاخ آپادانا در تخت جمشید دارد، در گالری «آتبین» به نمایش گذاشته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرتضی شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی‌اش، اظهار کرد: این نمایشگاه، یک نوع بازی خط و فرم است که نتیجه‌ی یک مطالعه‌ی 10 ساله روی خط‌ها و فرم‌های دوره‌ی هخامنشیان و نمادهای به کار رفته در آپادانا را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: در این نمایشگاه، 10 اثر حجمی برگرفته از کاخ معروف «آپادانا» متعلق به دوره‌ی هخامنشیان به‌نمایش گذاشته شده است. این آثار، نگاه تازه‌ای به هویت فراموش‌شده و کم‌رنگ‌شده‌ی آن دوره دارند و در آن‌ها، نگاهی جدید به خط میخی، نمادها و نشانه‌های آن شده است. در واقع، این نمایشگاه یادآور شکوه و تمدن دوره‌ای از تاریخ ایران‌زمین است.

این هنرمند همچنین گفت: در این آثار از خط شکسته نستعلیق استفاده کرده‌ام، چون این خط از زمان قاجار، خط رسمی کتابت بوده و یک خط ایرانی و اسلامی است. خط در این آثار بیشتر جنبه‌ی فرمی دارد و از جنبه‌ی خوانایی خود فاصله گرفته است.


نمایشگاه «اکسیر آپادانا»

شعبانی افزود: در این آثار، نمادهایی مانند سرستون‌های گاو و عقاب، پیکره‌ی سنگی داریوش و منشور کورش به‌نمایش درآمده است. آثار «اکسیر آپادانا» تلفیقی از مس و برنز هستند و سعی کرده‌ام حجم‌هایی مستحکم با کیفیت مناسب برای این نمایشگاه ارائه کنم.

این هنرمند در متن معرفی نمایشگاهش نوشته است: «دلیل بودن ما چیست؟ یادآوری بودن‌های پیش‌تر؟ شاید این یکی از هزاران دلیل باشد.

ایده‌ی آثار پیش رو، با ستایش هنرمندان گمنام کاخ آپادانای تخت جمشید و یادآوری شکوه تمدن ایران‌زمین در تماشای چندین‌باره‌ی این آثار در موزه ملی ایران باستان شکل گرفت. چگونه می‌شد احجامی را که بسیار فاخر و استوار خلق شده‌اند و هر کدام در گوشه‌ای از موزه‌های جهان جا خوش کرده‌اند، با زبان امروز ترجمانِ حجمی دوباره کرد؟ این نمایشگاه نمایشی است از عزم جدی‌ترین دوره‌ی مجسمه‌سازی ایران؛ با رویکردی معاصر از ادبیاتی ملهم از اسطوره و حکمت ایرانی. با بهره‌گیری از خطی برآمده از ارزش‌های گرافیکی شکسته نستعلیق ایرانی و اندیشیدن به مفاهیم آیینی و گاه فلسفی آن‌ها ...

گریفین، ریتون‌های مقدس با پیکره‌ی جانوران و هیکل شکوهمند داریوش کبیر، هر کدام در توده‌ای از سیاه‌مشق‌های شکسته‌نستعلیق که ترجمه‌ای از خط میخی دوره‌ی هخامنشی است، خلق شده‌اند. این مجسمه‌ها شناسنامه‌ی تصویری کاخ آپادانا را با تخیلی از احساس ناب "ایرانی بودن" جلوه می‌دهند.»


نمایشگاه «اکسیر آپادانا»

مرتضی شعبانی فارغ‌التحصیل رشته‌ی مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او 13 سال است که این رشته‌ی هنری را دنبال می‌کند و از هشت سال پیش، آن را به‌صورت حرفه‌ای پی گرفته است.

نمایشگاه «اکسیر آپادانا» از 17 تا 27 بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 21 در گالری «آتبین» به نشانی خیابان ولیعصر، چهارراه پارک‌وی، انتهای کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره 42 میزبان علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین