کد خبر: ۲۸۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷

پرده آخر سی و سومین فیلم فجر؛ جشنواره به استقبال 22 بهمن رفت

سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی آخرین برگ از دفترچه این رخداد را ورق زد که شامگاه گذشته (21 بهمن ) و به مناسبت تکریم حماسه پیروزی انقلاب اسلامی حاضران در برج میلاد همه یکصدا فریاد «الله اکبر» را سر دادند .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا ، این یکصدایی زیباترین و باشکوه ترین مراسم آخرین روز جشنواره فیلم فجر طی شش سال میزبانی برج میلاد را به تصویر کشید در این شب مطابق رسم و سنتی که در کل کشور برگزار می شود، سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان با حضور در فضای باز محوطه برج میلاد همه یکصدا سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

البته نکته قابل توجه بعدی که از سال گذشته بعد از این مراسم برگزاری به وقوع می پیوست و امسال هم ادامه داشت مراسم آتش بازی بود که مسئولان برج میلاد بعد از پایان مراسم الله اکبر گویی حاضران آن را برنامه ریزی و برگزار کردند که علاوه بر ثبت تصاویر ماندگار برای خبرنگاران، عکاسان و هنرمندان حاضر، خاطره خوبی را برای وداع با اکران های برج میلاد در ذهن حاضران رقم زد.

البته لازم به یادآوری است که ریزش باران، این نعمت الهی که از صبح روز سه شنبه تا ساعات ابتدایی غروب آفتاب این روز ادامه داشت علاوه بر فرح انگیز کردن هوا بر نشاط جمع حاضر در این برنامه ها در فضای باز برج میلاد افزوده بود.

اما در آخرین روز اکران آثار جشنواره از یک سو اغلب هنرمندان حاضر در این جشنواره در انتظار برگزاری مراسم اختتامیه و پرکشیدن سیمرغ های بلورین به سوی همکاران خود هستند و از سوی دیگر بازار داغ خداحافظی و آرزوی امیدوارکننده برای توفیق هر چه بیشتر آینده سینمای ایران از دیگر تصاویر دیدنی این روز به شمار می آمد.

برج میلاد و اطراف سالن همایش های آن (کاخ جشنواره) نیز حواشی فراوانی را شاهد بود که بر چهره این روز به عنوان آخرین روز برگزاری جشنواره در بخش اکران های عمومی نیز خاطره ای از نقش گذاشت.



** وزارت اطلاعات دخالت کند فیلمی نمی سازم

نشست نقد و بررسی فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی به عنوان نخستین فیلم اکران شده در دهمین روز جشنواره به همان میزان که در بخش اکران عمومی برای اهلی رسانه، منتقدان و هنرمندان جذاب بود، با حاشیه های جذاب تر از متنی نیز رو به رو شد.

افخمی از کارگردانان شناخته شده و فعال سینمای ایران است که حضور وی در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران راه را جهت بازگویی برخی مطالب سیاسی برای او بازتر از دیگر هنرمندان قرار داده در این نشست گفت: در ساخت فیلم «روباه» با محور انرژی هسته ای و ترور دانشمندان کشورمان هیچ نهاد و سازمانی حمایت کننده و یا سفارش دهنده نبوده و این اثر تنها با دغدغه شخصی ام تولید شده است.

وی ادامه داد: 20 سال قبل فیلمی ساختم که موضوع اطلاعاتی جاسوسی داشت. آن زمان هم شرط کردم که اگر وزارت اطلاعات به دیالوگ ها و یا جمله ها ایرادی وارد کند، من فیلم نخواهم ساخت.

افخمی خاطرنشان کرد: در ساخت «روباه» هیچ گونه دخالتی از سوی ماموران حفاظت اطلاعات در روند تولید این فیلم صورت نگرفت و حتی وقتی فیلمنامه را می نوشتیم افراد مطلع و کارشناسان بسیاری که در این حوزه تجربه داشتند، خاطرات و اخبار خود را در اختیارمان قرار می دادند.



** خانه سینما متقلب !

افخمی در بخش دیگر این نشست و با انتقاد از بیرون گذاشتن این فیلم از داوری آرای مردمی گفت : سابقه تقلب در بخش آرای مردمی جشنواره وجود دارد تا جایی که ما می دانیم خانه سینما در این زمینه همیشه تقلب کرده است. برای من خوشایند است که در این بخش حضور ندارم چرا که مطمئنم امسال هم در این بخش تقلب صورت گرفته است.



** امان از داوری های سلیقه ای

افخمی که مشخص بود با توپ پر در نشست خبری این فیلم حاضر شده است در ادامه صحبت های خود با انتقاد از آنکه فیلم «روباه» در هیچ یک از بخش های سودای سیمرغ برای کسب سیمرغ بلورین این رخداد کاندیدا نشده است ، این کار را غیر عادی دانست .

وی از آنچه که آن را شیطنت عده ای دانست انتقاد کرد وگفت : کاندیدا شدن یا نشدن به فیلم اعتبار نمی دهد اساساً هیچ فیلمی از جشنواره فجر اعتبار کسب نمی کند به هر حال نظرات داوران سلیقه ای است و باید به سلیقه آنها احترام گذاشت هیچ فیلمی براساس شایستگی انتخاب نمی شود و همه چیز به سلیقه بر می گردد.

افخمی در این خصوص گفت: برای من کاندیدا شدن یا نشدن اهمیتی ندارد جوایز جشنواره نماینده سلیقه چند نفر است اگر این افراد (داوران ) تغییر کنند همه فیلم های کاندیدا شده نیز عوض می شوند. شرکت کردن در جشنواره بیشتر جنبه مهمانی دارد و یک جشن است. من همه فیلم های بخش مسابقه را ندیدم که بگویم اجحافی صورت گرفته یا نه.



** فیلم فجر سینمای کودک را دوست ندارد

نشست خبری بعدی که در کاخ جشنواره با حاشیه هایی مواجه شد مربوط به فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی بود که به عنوان یکی از معدود آثار مربوط به سینمای کودک و نوجوان در بین آثار حاضر در این رخداد سینمایی حضور داشت.

رمضانی با بیان آنکه جشنواره فیلم فجر، دینی به فیلم کودک و نوجوان دارد که آنرا فراموش کرده است گفت: در سال های ابتدایی این رخداد آثار درخشان جشنواره را فیلم های کودک و نوجوان تشکیل می دادند اما در یک دهه اخیر تنها دو یا سه فیلم و تنها برای ادای دین مسئولان جشنواره فجر از میان آثار کودک و نوجوان در این جشنواره شرکت داده می شوند که این آثار هم مورد توجه مسولان قرار نمی گیرند.

در تایید این سخنان محمدرضا سکوت مدیرفیلمبرداری این اثر سینمایی با گلایه از سانس نامناسبی که مسئولان برای فیلم های کودک در جشنواره اختصاص داده اند گفت: باید از دست اندرکاران جشنواره تشکر کنم دو فیلم کودک جشنواره یکی را در سانس اول اولین روز و دیگری را در سانس آخر روز پایانی جشنواره قرار دادند. همین امر باعث شده که این فیلم ها به درستی دیده نشوند.



** تقدیر از امید آفرینی سینماگران توسط معاون اجتماعی ناجا

یکی از میهمانان ویژه جشنواره فیلم فجر در برج میلاد سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا بود که در این حضور علاوه بر دیدار از ستاد خبری جشنواره و بخش های مختلف این رخداد سینمایی در برج میلاد گفت: موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مساله امید آفرینی است و اگر بتوانیم پویندگی و نشاط اجتماعی را در آثار سینمایی به تصویر بکشیم مشکلات ما حل می شود.

وی با بیان آنکه در یکی، دو سال اخیر مساله امیدآفرینی در آثار سینماگران افزایش یافته که جای خوشبختی دارد افزود: من تاکنون توفیق تماشای فیلم های حاضر در جشنواره فجر را نداشتم اما شنیده ها حاکی است که در آثار سینمایی اشاره های زیادی به حوزه آسیب های اجتماعی شده است.



** سکوی عکاسان شکست

درست در آخرین روز جشنواره سکوی حضور عوامل آثار سینمایی که در برج میلاد به نمایش در می آمدند و برای گرفتن عکس روی آن قرار می گرفتند شکست.

این در حالی بود که مسئولان برای دو فیلم باقی مانده روز دهم و حضور عوامل آنها روی این سکوها برای گرفتن عکس و راحتی کار خبرنگاران در فرصتی بسیار کوتاه آن را تعمیر کردند که این سرعت عمل حتی خود مسئولان و دست اندرکاران جشنواره را نیز متعجب کرده بود چه رسد به هنرمندان و اهالی رسانه حاضر در کاخ جشنواره.



** بازار داغ خداحافظی

و سرانجام سری گزارش های حاشیه ای برنامه 10 روزه اکران های عمومی کاخ جشنواره به عنوان میزبان خبرنگاران، منتقدان و هنرمندان را با ذکر این صحنه به فرجام می رسانیم که مطابق ادوار گذشته ساعت ها و دقایق پایانی این روز به خداحافظی و آرزوهای توفیق مستمر در گام های رو به تعالی هنرمندان، منتقدان و اهالی رسانه برای یکدیگر و از همه مهمتر برای سینمای ایران که آبروی فعالیت این خانواده را تشکیل می دهد اختصاص داشت.

که طی این آیین خداحافظی، علاوه بر بازتاب فضای دوستانه و محبت آمیز جمله های «فردا سیمرغ به دست می بینیمت!»، «امسال که نشد انشاء الله سال دیگه!»؛ «اکران عمومی می ترکونیم...»، «آقا جان کمتر نقد کن!»، «بابا یه مصاحبه هم از ما نگرفتی ها...» و نظایر این جمله ها فضایی زیبا و در عین حال سنگین و بغض آلودی را به امید برگزاری اختتامیه شاد و مهیج رقم زده بود.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر شامگاه امشب (چهارشنبه ) با معرفی برگزیدگان به فعالیت خود پایان می دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین