کد خبر: ۲۸۳۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

برکناری وزیر کشور لیبی در پی انتقاد از خلیفه حفتر

در پی گسترش نفوذ خلیفه حفتر در لیبی و حمایت‌های چندین کشور و همچنین پارلمان طبرق از وی، نخست وزیر لیبی، وزیر کشور کابینه خود را فقط به دلیل انتقاد از خلیفه حفتر برکنار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، سخنگوی عبدالله الثنی،‌ نخست وزیر لیبی اعلام کرد که عمر الزنکی، وزیر کشور لیبی از سمت خود عزل شده و شخص دیگری برای تصدی منصب وزارت کشور تعیین شده است.

سخنگوی نخست وزیر جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نداد،‌ اما یکی دیگر از مسئولان لیبی اعلام کرد که بازجویی‌ها از وی ادامه دارد. پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش داده بود که وزیر کشور برکنار شده، نیروهای خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش ملی لیبی را به این امر متهم کرده بودند که آنها اجازه سفر نخست وزیر به بنغازی را نداده بودند.

این در حالی است که عمر الزنکی، مخالفت خود را با برکناری‌اش اعلام و این اقدام را غیر قانونی خواند.

از سوی دیگر صالح المخزوم، رئیس تیم مذاکره کننده لیبی به نمایندگی از پارلمان ملی لیبی،‌ نشست تشکیل شده در غدامس را مثبت و سازنده خواند. وی در این نشست اعلام کرد: دیدار میان طرفین با میانجی‌گری برناردینو لیون صورت گرفت و ما ضمن مثبت دانستن این نشست آمادگی خود را نسبت به برقراری مذاکرات مستقیم با طرف دیگر اعلام می‌کنیم.

مخزوم تصریح کرد: ما آماده‌ایم تا راه حل‌های سیاسی سریع و کارآمد به منظور موفقیت مذاکرات و اجرای نتایج این نشست و برقراری صلح در لیبی، را مورد بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد که بر سر برگزاری مذاکرات میان طرفین اصلی این نشست با سازمان ملل توافق شده است و تیم مذاکره کننده پیشنهاداتی را در خصوص اتخاذ تدابیری به ایجاد اطمینان میان طرفین منجر شود، دریافت کرده که در نشست یکشنبه آتی این پیشنهادات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مقام ضمن ابراز خرسندی از توافق صورت گرفته با سازمان ملل بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در بنغازی و ایجاد مسیرهای امن برای دریافت کمک‌های بشردوستانه به بنغازی تاکید کرد. وی افزود: مذاکرات میان طرفین در این نشست بر ضرورت دوری از اقداماتی که باعث از بین بردن تلاش‌ها برای مذاکرات است، تاکید کردند.

مخزوم در پایان اظهار کرد: کسانی هستند که با اتهام‌ها و اقدامات تحریک آمیز خود خواهان به شکست کشیده شدن مذاکرات هستند که تمام این مسائل برای دستیابی به صلح واقعی و توقف جنگ در لیبی، خطری جدی محسوب می‌شود.
ش
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین