کد خبر: ۲۸۳۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

بوکوحرام چه بر سر دختران ربوده شده می آورد؟

10 ماه از زمانی که بوکوحرامی ها شهر چیبوک را به چنگ آوردند و مردمش را قتل عام کردند و 270 دختر کم سن و سالش را از مدرسه ای ربودند می گذرد و فقط 51 نفرشان از چنگ بوکوحرامی ها فرار کرده اند و خبرهای بدی از همسن و سال های گم شده شان آورده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش جام جم آنلاین چند ماه بعد از ماجرای ربوده شدن دخترها، مقامات دولتی در نیجریه تلاش کردند با بوکوحرام که آتش بس را تا حدی پذیرفته بود برای معاوضه دخترها وارد شور شوند اما همان زمان ابوبکر شکائو، سرکرده بوکوحرام با خونسردی گفت که ماجرای دختران دانش آموز دیگر قدیمی شده است و او همه شان را به عقد همرزمانش در آورده است اما این همه ماجرا نیست.
 
امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی را منتشر کرد که نشان می دهد بوکوحرامی ها انگیزه های مختلفی برای دزدیدن دخترها داشته اند.در این گزارش دختران گریخته از چنگ تروریست ها، حالا شاهدان عینی هستند که روزهای پس از اسارت شان را برای رسانه ها توصیف می کنند و احتمالا با گفته های آنها می شود تا حدی حدس زد سرنوشت بقیه دخترهای ربوده شده چه بوده است.
 
آبیگیال جان، 15 ساله یکی از همان هاست که چهارماه پیش توانسته فرار کند. او می گوید « به من گفتند باید یک زندگی تازه را شروع کنم و یاد بگیرم بجنگم . آنها گفتند که باید دوست شان داشته باشم و عقاید متعصبانه مذهبی شان را بپذیرم. »
 
دورکاس آیدن 20 ساله هم گرچه از گروگان های بوکوحرام است اما از چیبوک نیست. او زمان حمله تروریست ها، تحصیلش در دبیرستان تمام شده بود و داشت خرت و پرت هایش را جمع می کرد که به روستایش برگردد.
 
بوکوحرامی ها او را به خانه ای در شهر گولاک نیجریه منتقل کرده اند و دو هفته بعد 50 دختر دیگر ربوده شده همخانه اش شده اند.آیدن به چشم دیده است که هر بار جنگجوهای بوکوحرام، خشمگین شده اند ، وحشیانه فریاد می کشیده اند و به در هوا شلیک می کرده اند تا دخترها را بترسانند.
 
یک روز تروریست ها به اتاق او و دخترهای دیگر هجوم آورده اند و فیلمی ویدیویی از دخترهای ربوده شده چیبوک برایشان پخش کرده اند. بوکوحرامی ها به آیدن و بقیه اسرا گفته اند دخترهای چیبوک را طوری رام کرده اند که قرار است در مبارزات بوکوحرام ، زن ها را قتل عام کنند چون مردان بوکوحرامی خوش ندارند با زن ها بجنگند.
 
کمی بعد یکی از جنگجوهای بوکوحرام، به آیدن گفته است باید با او ازدواج کند. آیدن بلافاصله پاسخ داده است « من با تو ازدواج نخواهم کرد » و جنگجو با قنداق اسلحه اش او را به شدت کتک زده است .
 
آیدن می گوید « آنها به ما هشدار دادند که هر دختری بخواهد از چنگ بوکوحرام فرار کند پاهایش را می شکنند. » و با این همه او 6 دختر دیگر فرار کرده اند. او در حالی که از محدوده محاصره شده به دست تروریست ها فرار می کرده است ، فهمیده که حدود 10 خانه دیگر نیز از دختران ربوده شده پر شده است.
 
گروگان دیگری که آسوشیتدپرس با او گفتگو کرده دختری کم روست که التماس کرده است نامش در گزارش ذکر نشود. بیشتر از چند هفته از فرار او نمی گذرد و هنوز تحت تاثیر شوک ناشی از شکنجه هاست و همچنان خیال می کند جنگجوهای بوکوحرام دنبالش می گردند.
 
او و بقیه دخترهای ربوده شده تاکید می کنند که به آن تجاوز نشده است و جنگجوها اصرار داشته اند آنها را تا زمانی که به عنوان غنایم جنگی همسر بوکوحرامی ها نشده اند، باکره نگه دارند و با این حال دایما از اعمال خشونت های وحشیانه ترسانده می شده اند.
 
بوکوحرامی ها ، یکی از تروریست ها به نام تل عرب را برای ازدواج با این دختر 16 ساله در نظر گرفته اند و وقتی او التماس کرده که هنوز کم سن و سال است، عرب پوزخند زده که « مگر فکر می کنی از آن دخترهای چیبوکی که دزدیدیم بهتری ؟» تل به این دختر گفته است « دخترهایی که دزدیدیم حالا آنقدر تحت فرمان ما هستند که حاضرند گلوی پدر و مادرشان را هم ببرند . »
 
10 ماه بی خبری از دخترهای ربوده شده چیبوکی ، چیزی از چشم انتظاری والدین شان کم نکرده است هرچند 13 نفر از والدین ، در طول این مدت به دست همان تروریست ها که دختران شان را دزدیده بودند، کشته شده اند و با این حال به نظر می رسد دیگر دولت نیجریه ، برای پس گرفتن دختران گم شده، تلاشی نمی کند و کشورهای دیگر دنیا هم آنها را از یاد برده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین