کد خبر: ۲۸۳۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱

توضیحات استاندار خوزستان درباره توفان خاک

عبدالحسن مقتدایی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: قلم و نوع بیان خبرنگاران در یک هفته گذشته بسیار تاثیرگذار بود ولی در دو هفته گذشته شرایطی نبود که به پرسش‌ها پاسخ داده شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش فارس، وی افزود: ما می‌خواهیم با مردم راحت صحبت کنیم که این فراز و فرودها بسیار شد و حتی در سطح بین‌المللی مطرح شده است که برخی‌ها نگران سلامت مردم بودند و برخی‌ها به دنبال این هستند که تقصیر را گردن کسی بیندازند؛ آخر تعارضات این است که موضوع با خرد جمعی حل شود.

مقتدایی گفت: در جامعه وقتی اتفاقی رخ دهد نباید همه چیز را خارج از اصول تحت تاثیر قرار داد.

* ضرورتی نمی‌بینم که مسئولان کشوری به استان بیایند

استاندار خوزستان در خصوص حضور مسئولان کشوری در استان برای رفع معضل گرد و غبار تصریح کرد: اینجانب هیچ ضرورتی نمی‌بینم که مردم بیایند ولی اینکه مشکلات مردم گفته شود جزو مواردی است که بر آن اصرار می‌ورزیدم.

وی با بیان اینکه باید ابتدا اقداماتی صورت گیرد و سپس مسئولان کشوری به استان بیایند، ادامه داد: در برخی موضوعات دوست داریم که همیشه بالاترین مقام دولتی بیاید اما واقعیت این است که برخی اوقات اظهار همدردی هست ولی هر بزرگی که بخواهد وارد استان شود ما را از انجام امور اداری ساقط می‌کند.

مقتدایی تصریح کرد: اگر اصرار دارم که بعد از بحران گرد و خاک به استان بیایند به این دلیل است اما الان اگر تشریف بیاورند قدمشان بر چشم زیرا کارهای اورژانسی و بحرانی را انجام دادیم؛ در زمانی که باید به کارهای اصلی بپردازیم بدون شک حضور مسئولان کشوری وقت‌گیر است و اجازه رسیدگی به امور مردم را نمی‌دهد.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوشبختانه اکنون دولت در مسیر رفع مشکل مردم قرار گرفت و تاکید رئیس جمهور،‌ معاون اول رئیس جمهور و حتی مقام معظم رهبری بر این قضیه است.

مقتدایی یادآور شد: هنر مدیریت باید در این باشد که علاوه بر موارد کوتاه مدت به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز اندیشیده شود؛ دولت‌ها وظیفه‌ای به مردم دارند که در هر دولتی و با هر گرایشی باید این وظیفه انجام شود.

* مردم فکر می‌کنند با مالچ‌پاشی مشکل گردوغبار حل می‌شود

وی در خصوص مالچ‌پاشی اراضی اظهار کرد: مالچ مربوط به شن‌زار است و شن نیز در صورت حرکت، جابه‌جایی زیادی ندارد و اما متاسفانه اطلاع‌رسانی درست صورت نمی‌گیرد و عموم مردم فکر می‌کنند با مالچ‌پاشی مشکل گرد و غبار حل می‌شود.

*بهره‌برداری از مخازن مشترک نفتی مستلزم خشک کردن هورالعظیم است

استاندار خوزستان عنوان کرد: در این قضیه بحث استفاده از مخازن مشترک نفت و خشک شدن تالاب هورالعظیم نقش دارد که برای بهره‌برداری از این مخازن نفتی باید آب تالاب خشک می‌شد.

مقتدایی تصریح کرد: طرح‌های مختلفی برای مهار ریزگردها به اینجانب ارائه شد اما همه این طرح‌ها در صورت تامین آب شدنی هستند.

وی افزود: برای حضور دولتمردان در استان ابتدا باید پیشنهاداتی که به آنها برای حل معضل داده شد، تصویب شوند و سپس دست پر به استان بیایند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: الان مردم برای شست‌شوی خاک‌ باید کلی آب مصرف کنند که در این روزها نیز تعرفه مصرف آب را کاهش می‌دهیم اما مردم برای اعتراض باید بدانند که یقه کارشناسی را بگیرند که بتواند پاسخگو باشد؛ اگر قرار باشد به عنوان استاندار در شرایط بحرانی همان حرفی را بزنم که یک فرد ملتهب بزند، درست نیست.

* شعارها علیه ابتکار و نمایندگان استان در مجلس پشتوانه منطقی ندارد

مقتدایی بیان کرد: شعارها علیه خانم ابتکار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پشتوانه منطقی ندارد؛ چرا که من دعواهای نمایندگان مجلس را دیده‌ام و اگر می‌گویید که این معضل 13 تا 14 است که در استان وجود دارد بروید یقه مسئولان قبلی را بگیرید.

* در تجمعات مردمی 10 درصد افراد، مردم نیستند

وی در خصوص تجمعات مردمی گفت: از نظر من حتی اگر تجمع از سوی یک تشکل یا حتی نهاد مردمی باشد و مجوز نداشته باشد، رسمی نیست و تبعات آن متوجه تجمع‌کنندگان خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در این تجمعات مردمی 90 درصد مردم هستند و تعدادی افراد لابه‌لای آنها دیده می‌شوند که با هو کشیدن افکار عمومی را تخریب می‌کنند که اگر کسی بخواهد از این قضیه بهره‌برداری کند باید بگویم که ما به پدران خود هم تعارف نداریم.

* ماسک نزدنم در راهپیمایی نمایشی نبود

مقتدایی در خصوص ماسک نزدن در روز راهپیمایی 22 بهمن بیان کرد: ما به این قضیه از این جنبه نگاه کردیم که اجازه دهیم مسئولان کشوری عمق فاجعه را لمس کنند اما برای خودم اعتقاد دارم که آدمی که اهل نمایش باشد روزی دستش رو می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به زمان اعلام تعطیلی‌های روزهای گردوغباری خاطر نشان کرد: این پدیده به صورت غافلگیر‌کننده بود و در این زمینه نواقص را می‌پذیریم؛ اینکه مدارس و ادارات تعطیل شوند یا خیر اعلام شد که ادارات از ساعت 10 پاسخگوی ارباب رجوع باشند و مدارس نیز تعطیل شوند که جبرانی این تعطیلی‌های مدارس بعدا برگزار خواهد شد.

وی در خصوص عدم حضور خانم ابتکار در این شرایط بحرانی در استان و لغو پروازش گفت: خانم ابتکار با تیم همراه خود در هفته آینده به خوزستان می‌آیند و باید همه کسانی که این قضیه به آنها مربوط می‌شود، نیز همراه ابتکار به استان بیایند؛ اینکه ابتکار در فضای استان قرار بگیرد خوب است اما اینکه بدون تیم همراه‌کننده بیاید فایده چندانی ندارد.

استاندار خوزستان گفت: تعلل گذشتگان را من بررسی نمی‌کنم و باید دستگاه‌های ناظر بر دستگاه‌های اجرایی به این موضوع بپردازند.

مقتدایی ادامه داد: بیمارستان‌ها در زمان بحران و شرایط گرد و غبار هیچ هزینه‌ای نباید از مردم بگیرند و تمام هزینه‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

وی تصریح کرد: بارور کردن ابرها اگر ممکن بود قطعا انجام می‌شد اما اگر این کار صورت نگرفت حتما زمینه آن وجود نداشت.

استاندار خوزستان بیان کرد: اقداماتی که قرار است برای هورالعظیم صورت گیرد پس از تعیین تکلیف اراضی بالادست انجام می‌شود؛ حفاری در هور با آب اندک نیز میسر است اما باید تجهیزات آن فراهم شود؛ هور نباید خشک شود.

* وجود فلزات سنگین در گرد و غبار را رد نمی‌کنم

مقتدایی در خصوص وجود فلزات سنگین در گردوغبار خوزستان گفت: در این شرایط همه چیز احتمال دارد و من چیزی را رد نمی‌کنم اما جامعه ملتهب است و نباید اطلاعات اشتباه به جامعه تزریق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین