کد خبر: ۲۸۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵

کاهش نرخ باروری در کشور از مرز هشدار گذشت

وی تصریح کرد: براساس آمار در سال 91 در هر ساعت 16 فقره و در سال 92 در هر ساعت 18 فقره طلاق ثبت شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خط قرمز زادآوری در دنیا زیر 2.1 محسوب می شود با این حال میانگین این نرخ در کشور ما به کمتر از این میزان و حتی به حدود 1.8 کودک به ازای هر زن رسیده است.

'نرخ باروری متوسط' ، تعداد فرزندی است که توسط یک زن در طول دوران باروریش متولد می شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در همایش'ارتقای باروری مبتنی بر سلامت' در چهارمحال و بختیاری با اعلام این مطلب افزود: این نرخ در برخی استانها نظیر تهران و اصفهان به 1.4 و در استان گیلان به 1.3 نیز رسیده است.

'محمد اسماعیل مطلق' هشدار داد: بر اساس استانداردهای جهانی، اگر نرخ باروری از 2.1 کمتر شود، سلامت جامعه در معرض آسیب و تهدید قرار می گیرد.

وی بیان داشت: افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، سقط های خواسته و ناخواسته، تمایل خانواده ها به تک فرزندی، افزایش سالهای فرزندآوری پس از ازدواج و افزایش اختلاف سنی فرزندان بعنوان عمده موانع افزایش نرخ زادآوری و باروری در کشور مطرح است .

وی بیان داشت: حدود11 میلیون دختر و پسر مجرد و در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که به سن باروری رسیده اند.

مطلق ادامه داد: با وجود حجم بالای جمعیت در آستانه ازدواج نسبت به گذشته، سن ازدواج در کشور در وضعیت کنونی حدود پنج سال بیشتر از گذشته است و در استانهایی نظیر تهران این سن با 10 سال افزایش نیز مواجه شده است.

وی تعداد وقایع ازدواج ثبت شده در 9 ماهه امسال را 535 هزار مورد عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است .

مطلق بیان داشت: همزمان با کاهش آمار ازدواج، آمار طلاق در کشور هر سال بصورت افزایشی به روند نامطلوب خود ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: براساس آمار در سال 91 در هر ساعت 16 فقره و در سال 92 در هر ساعت 18 فقره طلاق ثبت شده است.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می رود، گفت: 410 هزار مورد از این فرصت ها مربوط به مجردهایی است که به سن ازدواج رسیده و اقدامی برای تشکیل خانواده نکرده اند و 10هزار مورد نیز با مرگ یکی از زوجین و20 هزار فرصت نیز بدلیل طلاق از دست می رود.

مطلق ادامه داد: علاوه بر افزایش سن ازدواج، تاخیر زوجین برای فرزندآوری تا 3.5 نیم پس از ازدواج از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی همچنین افزود: براساس بررسی انجام گرفته در سال 91 معادل 220 هزار مورد سقط در کشور ثبت شده که بیش از نیمی از این آمار، سقط های غیرقانونی بوده که زمینه را برای افزایش تعداد موالید از بین برده است.

مطلق بیان داشت: ابتلا به بیماریهایی نظیر ایدز و مصرف سیگار و مواد مخدر نیز از دیگر مواردیست که بر کاهش نرخ فرزندآوری و باروری در جامعه بی تاثیر نبوده است.

وی، فرهنگ سازی و آموزش خانواده ها در زمینه معایب سقط جنین و اثرات پس از آن در کاهش توان باروری برای مادر، افزایش مراقبت های پیش، حین و پس از بارداری، ترغیب جوانان به فرزند آوری در سالهای نخست ازدواج و آشناسازی خانواده ها با مخاطرات و پیامدهای منفی اختلاف سنی زیاد فرزندان را از اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش نرخ باروری در کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ باروری تلاش همگانی را می طلبد، تاکید کرد: این امر نیازمند همکاری و تعامل سایر دستگاه ها بخصوص دستگاه های اقتصادی برای حل مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان است.

همایش یکروزه ارتقای باروری مبتنی بر سلامت با حضور مسوولان استانی و کشوری و جمعی از کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی استان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین