کد خبر: ۲۸۴۱۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با آفتاب:

بی‌طرفی در انتخابات باید برای نیروهای مسلح ارزش باشد

میرلوحی گفت: هنوز در تحلیل و تفسیر قوانین عده‌ای مسائل را رعایت نمی‌کنند. به خصوص از سال 84 به بعد نمونه‌های زیادی دیده شد. مانند 1+ 10 و سازماندهی‌هایی از این دست که به وسیله بخش‌هایی از نیروهای مسلح انجام شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی:‌ قوانین جدیدی حول مباحث انتخابات از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام در 10 بند مصوب شده که در آخرین بند آن آمده است: "اتخاذ ترتیبات لازم برای به حداقل رساندن ممنوعیت حضور داوطلبان شاغل: ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص".

به گزارش آفتاب، مسئله عدم دخالت نیروهای مسلح در انتخابات همیشه در کشور مطرح بوده و از اویل انقلاب همیشه به آن تاکید شده است. اما اين موضوع همواره مورد انتقاد گروه‌هاي سياسي در انتخابات‌ها قرار دارد.با وجود مصوبات قانونی در بسیاری از دوره‌های انتخاباتی دیده‌شده که نظاميان نه تنها به این موضوع ورود کرده‌اند که حتی دخالت‌های آشکار داشته‌اند.
 
محمود میرلوحی معاون پارلماني دولت اصلاحات درباره این مصوبه و تاریخچه آن به آفتاب می گوید: به نظر می‌آید که این موضوع یکی از تجربیات پسندیده دنیای معاصر است. در همه کشورهایی که انتخابات قانونمند و آزاد دارند این مسئله پیش‌بینی و لحاظ شده و شیوه‌های مختلفی را تدوین کرده‌اند.

او در این باره به صحبت‌های حضرت امام (ره) در ابتدای انقلاب اشاره و توضیح می‌دهد: این موضوع از ابتدا در کشور ما مطرح بود و حضرت امام (ره) خیلی به آن توجه داشتند؛ اوایل انقلاب بخشی از نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی وقت از ایشان در این باره سوال پرسیدند. ایشان فرمودند یا باید در نیروهای مسلح بمانید و حزبی نباشید، یا به دنبال کارهای حزبی خود بروید و در نیروهای مسلح نمانید. حضرت امام از ابتدا این تاکید را داشتند تا آنجا که در وصیت‌نامه خود هم این موضوع را تصریح کردند.

میرلوحی دلیل تاکید در این باره را جایگاه ملی نیروهای مسلح عنوان و می‌گوید: به این جهت که جایگاه نیروهای مسلح باید یک جایگاه ملی باشد و همه بخش‌ها و جناح‌ها به آن اعتنا داشته باشند. نیروهای مسلح باید نزد همه افکار عمومی مقبولیت داشته باشند، بنابراین در این باره نفی و نهی شدند.

معاون پارلماني وزیر کشور در دوران اصلاحات ضمن اشاره به مصوبات قانونی در آن دوره عنوان می‌کند: متاسفانه بخش‌هایی از نیروهای مسلح، زمانی که دیدند چنین صراحتی در وصیت نامه امام وجود دارد؛ اقدام به انجام تفکیک کردند که آیا عقیدتی- سیاسی‌ها یا بسیج جزء نیروهای مسلح هستند و امثال آن.

او ادامه می‌دهد: این موضوع باعث شد که در دوره اصلاحات در ماده 140 قانون جرائم نیروهای مسلح این موضوع تصویب و شمول قانون مشخص شود. براساس این قانون هر کسی که در نیروهای مسلح فعال است اعم از بخش‌های ستادی، صفی، عقیدتی، حفاظتی و ... و هم از حیث بسیج و نیروهای فعال بسیج را شامل می‌شود. طبق این ماده هرگونه مداخله ای در مسائل سیاسی، باندی، حزبی و جناحی و در واقع همه روزنه‌هایی که برای افراد فعال در نیروهای مسلح که قصد انجام آن را داشتند، ممنوع شد.

میرلوحی به اجرایی نشدن این قانون اشاره و می گوید: اما با کمال تاسف باید گفت که هنوز در تحلیل و تفسیر قوانین عده ای مسائل را رعایت نمی کنند. به خصوص از سال 84 به بعد نمونه های زیادی دیده شد. مانند 1+ 10 و سازماندهی‌هایی از این دست که به وسیله بخش هایی از نیروهای مسلح انجام شد.

او می افزاید: تا اینکه امروز به تعبیر آقای رییس جمهور ملاحظه می کنید که تفنگ، پول، سایت، اقتصاد و ... در اختیار یک گروه است. این وضعیت در همه دنیا نیروهای مسلح را وسوسه کرده و می کنند. به همین دلیل دنیا جلوی این مسئله را گرفته و اجازه نمی دهند که همه این موضوعات در یک جا تجمیع شود. فرق نمی کند در ایران هم هر چقدر دوستان اعلام تفاوت و وارستگی نسبت به نظامیان دنیا کنند، این ادعای دوستان محسوب می‌شود. به تعبیر آقای رییس‌جمهور ابوذر و سلمان هم که باشند دچار مشکل می شوند.

وي درباره مصوبه مجمع تشخیص نظام عنوان می کند: مجمع تشخیص مصلحت هم پیرو نامه‌ای که آقای پورمحمدی وزیر وقت در دولت نهم به مقام معظم رهبری نوشتند، این قوانین را تصویب کرده‌اند. او ادامه می‌دهد: بر این اساس 10 آسیب انتخابات فهرست‌بندی شده که یکی از آنها همین نکته است.

میرلوحی درباره ورود نیروهای مسلح در مسائل انتخاباتی تاکید می کند: ورود نیروهای مسلح به هر شکلی هم برای خودشان سم مهلک و آسیب رسان به موقعیت آنها است و هم برای کشور به شدت آسیب رسان است. علت بگو مگوهایی که این روزها دیده می شود همین موضوعات است. او توضیح می‌دهد: اگر بخش‌هایی که جنبه ملی و اجتماعی دارند و زیر نظر مقام معظم رهبری تعریف می‌شوند، مانند نیروهای مسلح، ائمه جمعه، رسانه ملی، شورای نگهبان و بخش‌های نظارتی بی‌طرفی را رعایت کنند بهترین خدمت را به کشور انجام داده‌اند.

میرلوحی ادامه می‌دهد: ممکن است در ظاهر تصور شود که منافع کوتاه مدت تامین می شود و نیاز به حضور  را احساس کنند. به این دلیل که اطلاعات محرمانه و ابزارهایی در اختیار دارند، ورود کنند و داور شوند، سیاسیون را اولویت‌بندی کنند و یک طرف را حمایت کنند. می‌بینید که پیامدهای چنین حرکاتی بسیار خطرناک و پرهزینه است و کشور را عقب می‌اندازد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بحث تفکیک قوا اشاره و مطرح می‌کند: باید پذیرفت که بحث تفکیک قوا عقلانی و تجربی و در دنیا پذیرفته شده است. تفکیک قوا در جمهوری اسلامی یعنی اینکه قاضی مستقل باشد. نیروی مسلح، نیروی اطلاعاتی این اجازه را نداشته باشد که اعمال نظر کند و جایگاه مستقل قاضی را مخدوش کند؛ یا به جایگاه نیروهای نظارتی ورود و دخالت کند.

میرلوحی درباره تجربیاتی که از ورود نیروهای مسلح به موضوعات انتخاباتی وجود دارد اشاره و به خبرنگار آفتاب می گوید: تجربیات و خاطرات تلخی در این باره برای ما باقی مانده است. یکی از آنها داستان رد صلاحیت آقای هاشمی و افرادی است که در جلسات شورای نگهبان حضور پیدا کردند. از این موضوعات اگر بشمریم کم نیستند و مدارک و اسناد فراوانی هم در این بخش است.

او تاکید می کند: یکی از بهترین تصمیمات و مصوبات این است که این موضوع جدی پیگیری شود. همه باید به آن ملتزم باشند. نیروهای مسلح و بسیج هم مانند بقیه آحاد جامعه صاحب حق، رای و نظر هستند. جایگاه رفیعی در کشور دارند. اما به نفع خود آنها و به نفع همه است که بی طرف باشند و باید بی طرفی برای آنها ارزش والایی باشد. تا اینکه بخواهند دخالت کنند و اتفاقات در دولت های نهم و دهم دوباره روی دهد.

میرلوحی ادامه می‌ دهد: در آن زمان کشور نظامی شد و همه فرماندهان پست های استانداری و وزارت گرفتند، اما الان در پاسخگویی به علل اتفاقات هشت سال گذشته همه شانه خالی می کنند. این نتیجه آن نگاه ها است باید به تجربیات ارج نهاد تا از این گونه مشکلات کمتر وجود داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
1
2
این قانون که از ابتدای انقلاب تعیین و تصویب شده بود چیز تازه‌ای نیسن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
كي عمل شد؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
0
0
با اینکه این ممنوعیت ومحددودیت در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح بصورت واضح وصریح مشخص شده است به چه علت سالهاست که درویترین این قانون خاک میخورد جا دارد که مسئولین... در این خصوص توضییح دهند................مشکل چیست..........
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین