کد خبر: ۲۸۴۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «آفتاب»:

اسرائیل نمی‌تواند علیه برنامه هسته‌ای ایران جوسازی کند

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «آفتاب» می‌گوید: در این مدت اخیر، تبلیغات رسانه ها علیه مذاکرات هسته ای ایران و غرب بیشتر شده است. اسرائیل با تمام امکانات خود، در تلاش است تا ضد ایران و برنامه هسته ایش فضا را ملتهب کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین الملل: در حالی که کارشناسان و دیپلمات‌های هر دو طرف مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، اعتقاد دارند که روند پیشرفت مذاکرات و کسب توافق هسته‌ای ایران و غرب، امیدوار‌کننده بوده است، روزنامه اسرائیلی هارتص گزارش داد که شانس کسب توافق هسته‌ای تا پایان مهلت تعیین‌شده یعنی اواخر ماه مارچ، بسیار کم به نظر می‌رسد.

به‌زعم برخی از کارشناسان امور بین‌الملل، اسرائیل برای توقف مذاکرات هسته‌ای، دست به دامان رسانه‌ها و تبلیغات شده است تا با تغییر فضای مثبت مذاکرات، بتواند خللی را در روند کسب توافق ایجاد کند. و گزارش‌هایی از این قبیل جهت کندتر‌شدن روند مذاکرات توسط اسرائیل مطرح می‌شود.

در همین باره حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «آفتاب» می‌گوید: «در این مدت اخیر، تبلیغات رسانه ها علیه مذاکرات هسته ای ایران و غرب بیشتر شده است. اسرائیل با تمام امکانات خود، در تلاش است تا ضد ایران و برنامه هسته ایش فضا را ملتهب کند.»

بهشتی‌پور نقش تبلیغات اسرائیل را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «با وجود این حجم از تبلیغات و بازی رسانه ای، می توان گفت که شانس مذاکرات در گذشته کمی بیشتر بود.»

وی افزود: «همه می‌دانند که لابی‌گری اسرائیل به سرانجام نخواهد رسید. ایران همانطور که قول داده بود، برنامه هسته‌ای خود را به پیش برد و تمامی ناظرین بین المللی خود گواه این هستند.»

او به طور کلی تاثیرات اسرائیل بر توافق هسته‌ای را ناچیز می‌داند و می‌گوید: «اسرائیل به بن‌بست رسیده است و این هجمه‌ای که علیه ایران به راه انداخته، جز تاثیرات خرد و جزئی، نمی‌تواند روند کلی مذاکرات را از مسیرش منحرف کند.»

این تحلیلگر می‌گوید: «اسرائیل باید بداند که مانند گذشته نمی‌تواند از حربه‌های خود استفاده کند و علیه ایران جوسازی کند. در واقع این قبیل کارها باعث منزوی تر شدن خود اسرائیل می‌شود.»

بهشتی‌پور درباره ضرورت اراده سیاسی آمریکا برای پیشبرد مذاکرات می‌گوید: «ایران منتظر اراده سیاسی آمریکا است، چرا که خود به اندازه‌ای که می‌شد انعطاف نشان داد، حال نوبت آمریکا است که بتواند رو در روی منتقدان و مخالفان بایستد و به سوی توافق با ایران مصرانه گام بردارد.»

همچنین وی نقش و تاثیر اعلام حمایت اخیر رهبری از تیم مذاکره کننده را اینگونه ارزیابی می‌کند: «از طرف دیگر موضع گیری رهبر ایران، بسیار موثر و تعیین‌کننده بود. ایشان از دو جهت حائز اهمیت است. اول اینکه رهبری صریحا اعلام کردند که ایران به دنبال هر نوع توافقی نیست و تنها توافق خوب می‌خواهد. و همین باعث شد اقتدار ایران در مقابل غرب بار دیگر اثبات شود.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر رهبری با حمایت خود از توافقی که بتواند صورت بگیرد، سبب دلگرمی تیم مذاکره‌کننده شدند و به دنیا نشان دادند که چون خود ایشان از توافق حمایت می‌کنند، همین می‌تواند سندی باشد برای اجرای توافقنامه.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «سخنان رهبری در داخل ایران نیز بسیار اثرگذار بود. به‌طوری که می‌تواند باعث همدلی و همراهی منتقدان توافق هسته‌ای، با تیم مذاکره‌کننده شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین