کد خبر: ۲۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۶

تاریخ هسته‌ ای جهان فصل دوم (قسمت 2) - 1946 (تصويب قانون انرژي اتمي) و . . .

آفتاب‌‌نیوز : تاریخ هسته ای جهان (فهرست)

تاریخ هسته‌ ای جهان فصل دوم (قسمت 1) - طرح باروخ و . . .

1946 (تصويب قانون انرژي اتمي):
قانون انرژي اتمي‌در سال 1946 از تصويب كنگره ايالات متحده گذشته و به موجب مفاد آن «كميسيون انرژي اتمي» تأسيس شد و انتشار اطلاعات درباره سلاح‌ها و تكنولوژي هسته‌اي ممنوع گشته. كنگره در واكنش نسبت به پروژه منهتن تلاش كرد با اين قانون، تجارب هسته‌‌اي و توليد سلاح‌هاي هسته‌اي را به قانون بكشد. قانون انرژي اتمي، «كميسيون انرژي اتمي‌را كه پنج كميسر بر آن نظارت دارند به‌عنوان يك ارگان نيمه مستقل بنيان گذاشت. وظيفه اعمال كنترل بر جريان تهيه و توليد بمب اتمي‌و همچنين اختيار هدايت و يا نظارت بر پژوهش‌هايي كه درباره استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي صورت مي‌گيرد به اين كميسيون تفويض شده بود. قانون انرژي اتمي‌كه در 1946 به تصويب رسيد نمايانگر نخستين تلاشي است كه تنها كشور دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي در آن زمان به منظور محدود كردن اشاعه اين سلاح‌ها مبذول داشته است. اما تا سال 1953 هم اتحاد شوروي و هم انگليس، بمب‌هاي اتمي‌شان را آزمايش كرده بودند و آيزنهاور كه در آن زمان به تازگي وارد كاخ سفيد شده بود ترديد نداشت كه اين قانون در دستيابي به هدف‌هاي خود ناكام مانده است. در نتيجه دولت ايالات متحده در دسامبر همان سال ابتكار «اتم براي صلح» را عنوان كرد، ايالات متحده از اين طريق پيشنهاد مي‌كرد تكنولوژي هسته‌اي‌اش را تنها براي مقاصد صلح آميز دراختيار كشورهاي ديگر قرار دهد. كنگره در 1954 قانون ديگري به نام «قانون انرژي اتمي‌1954» را به تصويب رساند كه در آن به كميسيون انرژي اتمي‌اجازه ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي تجاري داده شد.
4 فوريه 1947- ملي شدن كمپاني الكتريسيته در انگلستان.
12 اوت 1947 – نخستين باتري اتمي‌انگلستان ساخته شد.
6 نوامبر 1947 – مولوتف وزير امورخارجه شوروي اعلام كرد آمريكا تنها كشوري نيست كه مي‌تواند بمب اتمي‌بسازد.
29 اوت 1949 (انفجار هسته‌اي شوروي) انفجار هسته‌اي شوروي تعجب غرب را برانگيخت. آمريكا پيش‌بيني نكرده بود كه اين انحصارطلبي خود را به اين زودي از دست بدهد. اكنون مشخص شده است كه در 25 دسامبر 1946 دانشمندان روسي توانسته بودند واكنش زنجيره‌اي را انجام دهند. در پايان جنگ كارشناسان آمريكايي پيش‌بيني كرده بودند كه روس‌ها در مدت سه تا شش سال سلاح‌ هسته‌اي خود را خواهد ساخت. بنابراين انفجار 1949 جاي تعجب نداشت.
23 سپتامبر 1949 –‌هانري ترومن رئيس جمهوري آمريكا اعلام كرد كه شوروي با موفقيت بمب اتمي‌را آزمايش كرد.
21 ژانويه 1950 – دانشگاه «بركلي، در آمريكا كشف نود و سومين عنصر شيمي‌را به‌نام «بروكليوم» اعلام كرد.
31 ژانويه 1950 –هانري ترومن ساخت بمب هيدروژني كه قدرت تخريبي غيرقابل تصوري داشت، اعلام كرد و 2 فوريه 1950 – چندماه بعد از انفجار هسته‌اي روسيه كلاوس فوكس در دوم فوريه 1950 دستگير شد. وي نقش عمده‌اي را به عنوان جاسوس اتمي‌ايفا كرده بود و مقادير بسياري از اطلاعات كاملاً محرمانه را در طي چندسال به روسيه منتقل كرده بود. اين توطئه در واقع توضيحي جهت دليل پيشرفت سريع روس‌ها در تسليحات اتمي‌بود.
25 فوريه 1950 – پيام استكهلم عليه بمب اتمي
يازدهم آوريل 1951- ترومن رئيس جمهور ايالات متحده فوراً ژنرال مك آرتور را به دليل تصميم براي حمله اتمي‌به چين عزل كرد. يازدهم آوريل 1951 ناگهان جهان از خبر عزل ژنرال مك آرتور فرمانده نيروهاي آمريكا و سازمان ملل متحد در كره توسط‌هانري ترومن رئيس جمهور دموكرات آمريكا آگاه شد. بركناري ژنرال مك‌آرتور كه در دوران جنگ دوم جهاني فتوحات زيادي در پيكار با ژاپني‌ها به‌دست آورده بود با اعتراض مردم آمريكا روبه‌رو شد. علت بركناري مك آرتور آن بود كه او با سياست آمريكا در كره مخالف بود و معتقد به شدت عمل بيشتري بود. در حالي كه ترومن مشغول مذاكره ترك مخاصمه بود، مك آرتور در صدد گشايش جبهه دوم و حمله مستقيم به چين كمونيست بود. محافل آگاه اعلام كردند كه مك آرتور مصمم بود با بمب اتمي‌به چين حمله كند و خود را براي اين حمله آماده مي‌كرد كه ترومن وي را عزل كرد.
28 ژانويه 1951 – انفجار آزمايش اتمي‌آمريكا در صحراي «نوادا»
24 مارس 1951- «خوآن پرون» رئيس جمهور آرژانتين اعلام كرد كه براي توليد برق اتمي‌از شيوه تازه‌اي استفاده خواهد كرد.
12 آوريل 1951 – آزمايش نخستين بمب هيدروژني
3 اكتبر 1951 – آمريكا انفجار دومين بمب اتمي‌شوروي را اعلام كرد.
22 آوريل 1952- انفجار آخرين بمب اتمي‌«تاكتيكي» آمريكا در صحراي نوادا
سوم ژوئيه 1952- تصويب قانون توسعه انرژي اتمي‌در فرانسه
سوم اكتبر 1952 (آزمايش نخستين بمب اتمي‌انگلستان): اولين آزمايش انفجار انگلستان در جزيره مونته‌بلو در فاصله 50 مايلي از ساحل استراليا انجام شد. اين آزمايش بريتانيا را به‌عنوان سومين كشور داراي تسليحات هسته‌اي معرفي كرد.
اول نوامبر 1952 – اولين بمب هيدروژني آمريكا منفجر شد.
1953: «دوايت آيزنهاور، رئيس جمهور ايالات متحده براي مطرح كردن طرح چالش برانگيز و رويارويي خود به نام «اتم در خدمت صلح» در مجمع عمومي‌سازمان ملل حاضر شد پيشنهاد اتم براي صلح را دولت ايالات متحده در سال 1953 به منظور سهيم كردن كشورهاي ديگر در تكنولوژي نيروگاه‌هاي هسته‌اي اين كشور عنوان كرد. آيزنهاور رئيس جمهور وقت آمريكا در دسامبر 1953 در مجمع عمومي‌سازمان ملل طرح «اتم براي صلح» را مطرح كرد زيرا ديگر بر احدي پوشيده نبود كه «قانون انرژي اتمي، 1949 نتوانسته بود كشورهاي ديگر را از تهيه سلاح‌هاي هسته‌اي باز دارد. در اين طرح ممنوعيت همكاري‌هاي هسته‌اي ايالات متحده با كشورهاي ديگر لغو شد و كشورهايي كه در تكنولوژي هسته‌اي ايالات متحده سهيم مي‌شود مي‌بايست قول مي‌دادند كه كمك دريافتي را به سوي هدف‌هاي نظامي‌منحرف نكنند. پيشنهاد آيزنهاور در سال 1956 به تأسيس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌(IAEA) منجر شد. طرح «اتم براي صلح، نمايانگر آن بود كه ايالات متحده درك كرده است كه غول اتمي‌از بطري فرار كرده و ديگر نمي‌توان آن را به داخل بطري بازگرداند در قانون انرژي اتمي‌1946 انتشار اطلاعات در مورد تكنولوژي هسته‌اي ممنوع بود. اما در آن زمان دولت آيزنهاور و كميسيون انرژي اتمي‌اعلام مي‌كردند كه حاضرند به كشورهاي ديگر در ساختن نيروگاه‌هاي هسته‌اي ياري رسانند مشروط بر آنكه آنها در مقابل، با بازرسي موافقت كنند تا بدين‌ترتيب اطمينان حاصل شود كه آنها مواد هسته‌اي را در راه هدف‌هاي نظامي‌به كار نخواهند گرفت… هيچ چيز در برنامه اتم براي صلح وجود نداشت تا كشورهاي دريافت كننده كمك هسته‌اي ايالات متحده را از ساختن سلاح‌هاي هسته‌اي با امكانات داخلي‌شان باز دارد اما تنها چند كشور معدود از اين مفر قانوني استفاده كردند. 

تاریخ هسته ای جهان (فهرست)

تاریخ هسته‌ ای جهان فصل دوم (قسمت 3) - 1953 ارسال توپ هسته‌اي به آلمان غربي و . . .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین