کد خبر: ۲۸۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸

آیت‌الله جنتی: تکفیر قطعا مساله سیاسی است نه مذهبی

دبیر شورای نگهبان گفت: مساله تکفیر، مساله روز ماست که قطعا مساله دینی و مذهبی نیست بلکه 100 درصد سیاسی است که در اینجا باید این جریان را بازشناسی کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله احمد جنتی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی در قم، اظهار داشت: در ابتدای اسلام، خوارج ظهور کردند، مردم بی گناه را به جرم های واهی می کشتند.

وی ادامه داد: پس از ظهور خوارج به دلیل تکثر مذاهب و فرق اسلامی و فتاوای مختلف از علمای اسلام، چهار مذهب اهل تسنن به شکل رسمی دنبال شد و پس از این جریان عده ای به فکر افتادند که چرا این مذاهب را باید داشته باشیم و به همین خاطر باید به سلف صالح برگردیم.

وی افزود: سلفی گری نیز به اشکال مختلف در جامعه اسلام ریشه دواند که در این عصر افرادی مثل حسن البنا سلفی معتدل بودند که عده دیگر سلفی تند رو و افراطی بودند که آنها نه تنها معتقد بودند که تنها ما حق هستیم، بلکه دیگران را نیز تکفیر می کردند.

وی خاطرنشان کرد: این تفکرات در افغانستان اوج گرفت و در عراق نیز شدت گرفت و از انشعابات آنها گروه هایی مثل داعش تشکیل شد؛ ابوبکر البغدادی نیز به عنوان رییس این گروه خود را خلیفه همه عالم معرفی کرد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: آنها دو دشمن غریب و بعید را برای خود مشخص کردند که دشمن اصلی مسلمانان و شیعیان هستند و دوم، آمریکا و مستکبران عالم است و به همین خاطر با بدتر ترین خشونت ها مسلمانان را به قتل می رسانند.

جنتی یادآور شد: اسلام حقیقی دین محبت است، ولی با شرک و ظلم مقابله می کند؛ اسلام دین «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است ولی این داعشی ها دقیقا برعکس آن عمل کرده و افکار را از اسراییل منحرف کرده و جنگ را به داخل محیط اسلامی وارد کرده اند.

وی ادامه داد: موج انقلاب اسلامی در حال جهانی شدن بود که دشمنان به این فکر افتادند این اسلام خواهی را به اسلام ستیزی تبدیل کنند؛ امروزه کرسی های اسلام شناسی در غرب زیر نظر صهیونیست هاست.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: آنها با این حربه همه نیروهای اسلامی را که باید در مقابل اسراییل و آمریکا بجنگد را به خود مشغول کرده اند تا جنایات خود را علیه مسلمانان دنبال کنند.

وی گفت: اسلام گریزی و اسلام هراسی نتیجه این اقدامات تکفیری است که حمایت آنها نیز از جانب غربی هاست؛ این سرمایه عظیم از سوی این کشورها به سوی تکفیری ها سرازیر شده است.

جنتی یادآور شد: قطعا خطر تکفیری ها روزی دامن همه کشورهای غربی و حتی به ظاهر اسلامی که تکفیری ها را پر و بال داد را خواهد گرفت.

وی گفت: چرا علمای جهان اسلام سکوت کرده اند و چرا وحدت اسلامی را مطرح نمی کنند؛ البته نباید در این زمینه همه علما را در این لیست قرارداد زیرا علمای بسیاری هستند که به دنبال وحدت عمیق اسلامی می باشند.

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: نباید اجازه دهیم که جوانانی که می توانند در بیداری اسلامی نقش آفرین باشند در دام این گروه ها بیافتند و این مسوولیت بر عهده علماست؛ اگر دست این افراد از علما کوتاه نمی شد امروز داعشی وجود نداشت.

جنتی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه طلاب حاضر در المصطفی باید بدانند که نگاهشان به این حوزه، همچون یک دانشگاه نباشد افزود: در حوزه علمیه، ایمان، معرفت و اخلاق از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است؛ این حوزه صرفا آموزشی نیست.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: طلاب باید در این رابطه به دنبال آن باشند که نخست، هدف خود را از حضور در این حوزه مشخص کنند؛ چرا که حوزه محلی، برای تربیت اخلاق، تهذیب نفس و رسیدن به جایگاه معنوی متعالی مورد نظر اسلام است.

جنتی یادآور شد: امام راحل پس از ائمه معصومین(ع) در تاریخ اسلام، همانند نداشته است و هیچ کدام از علما قابل قیاس با امام(ره) نیستند؛ البته منکر بزرگی و جلال علمای اسلامی نیستیم؛ ولی امام(ره) کاری کردند که تشیع را در سراسر جهان به یک پایگاه عظیم تبدیل شد.

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد.

514 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که از بین این آثار 481 اثر تالیف، 25 اثر ترجمه، هفت اثر تصحیح و تحقیق و یک اثر تقریب شده است.

223 نفر از طلاب سطح چهار و 183 نفر در مقطع ارشد در این جشنواره شرکت کرده اند؛ از 24 کشور جهان محققان آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده اند که از 514 اثر 370 اثر توسط طلاب جامعه المصطفی و مابقی آن توسط اساتید جامعه المصطفی تولید شده است.

بیش از 106 اثر در حوزه فلسفه و کلام و 103 اثر در حوزه قرآن و حدیث به این جشنواره رسیده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین