کد خبر: ۲۸۵۹۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳

نفوذ تدریجی نام‌های لاتین بین ایرانیان

سالانه بیش از یک میلیون ولادت در کشور ثبت می‌شود که یک هزارم درصد این ولادت‌ها دارای اسامی چالشی هستند و ریشه خارجی در آنها دیده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در همه فرهنگ‌ها و در نزد همه ملت‌ها یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌ها قبل از تولد نوزاد، انتخاب نام برای وی است.

به گزارش فارس، به‌طور کلی همه بر این باورند نامی که برای کودک بر می‌گزینند، می‌تواند شخصیت فردی و اجتماعی وی را تحت ‌تاثیر قراردهد، زیرا نخستین آهنگ آشنا برای کودک نام اوست و اثر به‌‌سزایی در شکل‌گیری اندیشه و آینده وی دارد.

این روزها اگر کمی به نام‌های فرزندان تازه متولد شده دقت کنید، متوجه می‌شوید، سبک نام‌گذاری به‌سمت نام‌هایی‌ است که ریشه در زبان‌های بیگانه دارند و این تناسبی با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی جامعه ندارد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اعلام اینکه ثبت احوال، سند، شناسنامه و هویت اصلی یک ملت را با خود به یادگار دارد، گفت: این اُرگان از ادارات مهم و حساسی است که هویت و ملیت مردم با آن گره خورده است.

حسین زین‌الصالحین افزود: بررسی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد، سبک نام‌گذاری به‌سمت نام‌های بیگانه است هر چند این نام‌ها اندک اما رو به رشد است.

وی با تأکید بر اینکه نباید نام‌های بی‌معنا، بیگانه و خارجی در فرهنگ ما استفاده شود، هشدار داد: غربی‌ها قصد دارند روی افکار مردم ایران تأثیر منفی بگذارند.

این مسئول تصریح کرد: باید مراقب این توطئه‌ها باشیم و نام‌های زیبا و مناسب با عقاید و فرهنگ خودمان را برای فرزند خود انتخاب کنیم.

تهیه نام‌نامه اسلامی ـ ایرانی الگوی ابداعی کرمان

زین‌الصالحین از تشکیل کارگروه نخبگان در رابطه با موضوع ارتقای فرهنگ مهندسی نام در راستای انتخاب نام‌های اصیل ایرانی ـ اسلامی ، صیانت از فرهنگ بومی و مذهبی و تصویب و تهیه نام‌نامه اسلامی ـ ایرانی به‌عنوان الگوی ابداعی استان کرمان خبر داد.

بیشترین نام‌ها در ایران

در مجموع انتخاب نام‌‌های بیگانه همه‌گیر نبوده است و این موضوع را می‌توان به‌خوبی از آمارهای سازمان ثبت احوال متوجه شد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان درباره فراوانی نام‌های سال گذشته هم یادآور شد: در سال ۹۲ برای پسران اسامی امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، محمد، علی، امیرمحمد، محمدمهدی، مهدی و امیرعباس دارای بیشترین فراوانی هستند و درباره دختران نیز اسامی فاطمه، زهرا، نازنین‌زهرا، یسنا، زینب، ریحانه، فاطمه‌زهرا، ستایش، هستی و ثنا ۱۰ اسم برتر هستند.

زین‌الصالحین گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده طی ۹۵ سال اخیر اسامی محمد، علی، حسین، مهدی و رضا و درباره دختران نیز فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و زینب دارای بیشترین فراوانی هستند.

صدور بیش از ۷۰ هزار شناسنامه مکانیزه در ۱۰ ماهه سال جاری

وی با اعلام اینکه طرح صدور شناسنامه مکانیزه جدید به‌منظور افزایش ضریب امنیتی مدارک هویتی و اتقان اسناد هویتی در حال انجام است، افزود: از ابتدای طرح تاکنون ۲۴۳ هزار و ۸۹۶ و طی ۱۰ ماهه سال جاری ۷۷ هزار و ۱۰۹ جلد شناسنامه مکانیزه در استان کرمان صادر شده است.

زین‌الصالحین خاطرنشان کرد: مدت زمان صدور شناسنامه مکانیزه جدید در شهر کرمان به‌منظور افزایش رضایت ارباب‌رجوع از ۶ ماه به ۱۰ روز کاهش یافته است و این مدت زمان به‌زودی به‌روز می‌شود.

وی کارت هوشمند ملی را نیز درگاهی اطلاعاتی برای زیرساخت‌های دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: تاکنون ۳۴ هزار و ۸۴۸ کارت هوشمند ملی در سطح استان کرمان صادر شده است.

زین‌الصالحین رونمایی از سند هویتی «شهید محمدجواد باهنر» و «شهدای کارمند» با حضور وزیر کشور، رونمایی از اسناد هویتی مشاهیر و مفاخر کشوری و استانی را از جمله اقدامات مهم فرهنگی در ۱۰ ماهه سال جاری عنوان کرد.

ثبت احوال کرمان برگزیده اول کشوری

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان تصریح کرد: با توجه به گزارش ارائه ‌شده و بررسی‌های صورت گرفته در زمینه اقدامات و فعالیت‌های استان کرمان در بزرگداشت هفته ملی ثبت احوال بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی ریاست سازمان ثبت احوال کشور، ثبت احوال استان کرمان به‌عنوان برگزیده نخست مورد تقدیر قرار گرفت.

زین‌الصالحین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه لازمه ارائه آمارهای دقیق و قابل اطمینان، ثبت اطلاعات وقایع چهارگانه حیاتی است، یادآور شد: ثبت به‌موقع و دقیق وقایع مذکور نیازمند همکاری مستمر مردم و مسئولان ثبت احوال و سایر دستگاه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه برای ثبت به‌موقع وقایع حیاتی باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود، افزود: جلب همکاری و همیاری مستمر و داوطلبانه مردم نیازمند برنامه‌ریزی است تا ثبت وقایع چهارگانه جزو فرهنگ محسوب شود و همه خود را ملزم به دادن و افشای اطلاعات مورد نیاز سازمان ثبت احوال کنند تا با جمع‌آوری، انتشار و ارائه آمارهای به‌روز و دقیق در برنامه‌ریزی و توسعه کشور نقش موثری ایفا کنند.

امام جمعه موقت کرمان نیز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: یکی از چیزهایی که به فرد تشخص می‌دهد و می‌توان به‌عنوان معرفی شخصیت وی عمل کند، نام وی است.

حجت‌الاسلام مهدی عربپور افزود: در روایات و احادیث تأکید شده یکی از وظایف والدین نسبت به فرزند انتخاب نام نیکو است.

وی بیان داشت: بر این اساس بر نامگذاری نام بزرگانی چون محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا و ... سفارش شده است.

استفاده نکردن از نام‌های بی‌معنا و بیگانه برای فرزندان

مشاور فرهنگی استاندار کرمان تأکید کرد: در فرهنگ ما نباید از نام‌های بی‌معنا، بیگانه، خارجی، زشت، توهین‌آمیز و نام دشمنان ایران و اسلام برای فرزندان استفاده شود.

عربپور خاطرنشان کرد: وقتی فردی مورد خطاب قرار می‌گیرد، اگر اسم وی با مسما، معنی‌دار و بر اساس نام افراد برجسته علمی و مذهبی باشد، این امر سبب غرور و افتخار صاحب نام می‌شود، این در حالی‌ست که اگر اسم فردی مزمت‌شده و بد باشد، طبعاً سبب احساس سرافکندگی صاحب نام می‌شود.

وی به روایتی از زندگی امام سجاد (ع) در دوران اسارت اشاره کرد و یادآور شد: پس از واقعه عاشورا وقتی امام سجاد (ع) را پیش عبیدالله بن زیاد بردند، عبیدالله از ایشان نام‌شان را پرسید، امام سجاد(ع) فرمودند «نامم «علی»است»، عبیدالله گفت «علی‌اکبر همان بود که در روز عاشورا کشته شد»، امام فرمودند «او برادرم بود، اگر پدرم امام حسین (ع) فرزند پسر دیگری نیز داشتند، قطعاً نامش را «علی» می‌گذاشتند».

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در احادیث و روایات آمده است، اگر نام فرزند دخترتان را «فاطمه» می‌گذارید، به جهت احترامی که برای حضرت فاطمه (س) قائلید به وی احترام بگذارید و به‌نرمی رفتار کنید.

سفارش ائمه به گذاشتن نام «محمد» یا «علی» بر فرزند پسر

عربپور افزود: در روایات آمده است اگر در خانه‌ای نام «محمد» یا «علی» بر فرزند پسر گذاشته نشود، به‌حق پیامبر اکرم (ص) جفا شده است.

وی خاطرنشان کرد: نام‌گذاری بعضی از اسم‌ها که از اسماء ملی هستند اشکال ندارد، اما اسم هایی وجود دارند که معنایی در فرهنگ ما ندارند و برگرفته از نام‌های بیگانه هستند و این مناسب نیست و باید برای جلوگیری از رواج آن فرهنگ‌سازی شود.

عربپور یادآور شد: هر چند اسماء ترکیبی و اسامی برگرفته از زبان‌های بیگانه در مقایسه با روش‌های مرسوم نام‌گذاری آمار پایینی دارد، اما همین تعداد اندک هم باید برای ما به منزله هشدار باشد، زیرا این نوع نام‌گذاری و استفاده از اسامی که ریشه در زبان‌‌های بیگانه دارند با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی سنخیتی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ایرانمهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
3
...ببخشید آقای زین الصالحین اسمت خودت هم بیگانه چون بیگانه بیگانست چه عربی چه انگلیسی چه ترکیه ای این نام های که شما فرمودید نام ائمه اطهار است و مقدس ولی ما ایرانیها بی نام و نشان هم نبودیم اسم های اصیل ایرانی مانند کوورش و داریوش و خشایار و . . . اصل نام ایرانی هستند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین