کد خبر: ۲۸۷۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

شغلی که بیشتر خانم‌ها جذب آن می‌شوند

در سال 1992 میلادی انجام شده بود در آن سال ایران 2.145 روزنامه نگار داشت که 278 نفر آنان (13 درصد) را زنان تشکیل می دادند. از آن زمان تاکنون که بیش از دو دهه می گذرد تعداد روزنامه نگاران زن ایرانی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سایت تحلیلبی "المانیتور" با انتشار گزارشی از رشد روافزون پیوستن زنان به رشته روزنامه نگاری و فعالیت در این حرفه اشاره کرده است. این سایت در گزارشی تحلیلی خود به بررسی علل و دلایل اقبال زنان به رشته روزنامه نگاری در ایران و وضعیت شغلی آنان پرداخته است. 
 
به گزارش خرداد، المانیتور با اشاره به افزایش تعداد روزنامه نگاران زن ایرانی می نویسد: "طبق ارزیابی ای که در سال 1992 میلادی انجام شده بود در آن سال ایران 2.145 روزنامه نگار داشت که 278 نفر آنان (13 درصد) را زنان تشکیل می دادند. از آن زمان تاکنون که بیش از دو دهه می گذرد تعداد روزنامه نگاران زن ایرانی رشد قابل ملاحظه ای داشته است. برخی از روزنامه نگاران در گفت و گو با المانیتور اظهار داشتند که بیش از نیمی از سردبیران و دبیران روزنامه های اصلاح طلب را زنان تشکیل می دهند. یک روزنامه نگار ایرانی می گوید:"فکر می کنم در حدود 60 تا 70 درصد روزنامه نگاران روزنامه های اصلاح طلب را زنان تشکیل می دهند." 
 
سایت "المانیتور" در ادامه می افزاید:"برای مثال، در روزنامه های شرق، اعتماد و قانون و همچنین نشریه "اندیشه پویا" اکثر کارمندان و روزنامه نگاران را زنان تشکیل می دهند. "شهلا شرکت" نیز که مدیرمسئولی نشریه "زنان امروز" را برعهده دارد توانسته گام موثری در این مسیر بردارد." 
 
المانیتور در ادامه اشاره می کند عوامل اقفتصادی و اجتماعی علت اصلی اقبال زنان به حرفه روزنامه نگاری بوده اند. این سایت می نویسد:"در ایران روزنامه نگاری شغلی با درآمد پایین و بدون امنیت است. این موضوع عامل مهمی برای مردان نیست. اکثر مردان روزنامه نگار ایرانی پس از ازدواج شغل خود را رها کرده اند. از سوی دیگر زنان در پی کسب جایگاه اجتماعی هستند حتی اگر درآمد کاری شان پایین باشد آنان می توانند از طریق روزنامه نگاری به این هدف دست یابند." 
 
المانیتور در پایان اشاره می کند وضعیت فعالیت روزنامه نگاران زن در خبرگزاری ها و رسانه های اصولگرا این گونه نیست و می نویسد: برای مثال، یک روزنامه زن که در خبرگزاری فارس مشغول به کار است می گوید که تحت فشار مسائل جنسیتی و دیدگاه های غالب در آنجا قرار دارد. او می گوید: "در این جا دستمزد بیشتری پرداخت می شود اما دید جنسیتی در رده های بالا و در میان مردان غالب است." 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین