کد خبر: ۲۸۷۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نامه اوباما به کنگره را رد کرد: هنوز شکاف هایی در مذاکره با ایران داریم

جنیفر ساکی گفت: همچنان شکاف‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما در کاهش شکاف‌ها پیشرفتهایی داشته ایم اما همچنان شکاف‌هایی وجود دارند. ما می‌دانیم که ایران تدارکات،تسلیحات، مهمات و هواپیما برای نیروهای مسلح عراقی فراهم کرده است.

به گزارش نسیم آنلاین، جنیفر ساکی گفت: همانطور که رئیس جمهور پایان این هفته گفته است ما در کاهش شکاف ها پیشرفت هایی داشته ایم اما همچنان شکافهایی وجود دارند. ما در چند هفته آینده مشخص خواهیم کرد آیا ایران تمایل به گرفتن تصمیمات سخت دارد یا خیر. شما مشخصا به نکته ای در مذاکره اشاره کردید که فقط موضوع فنی نیست بلکه نیاز به تصمیمات سخت سیاسی است.بنابراین مسلما هفته های آینده مهم است و من نمی خواهم در این زمینه پیش بینی کنم.

خبرنگاری پرسید آیا وزرای خارجه دیگر از جاهای دیگر نیز حضور دارند یا این که این دیدار فقط بین کری و ظریف خواهد بود؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:من انتظار دارم آنها هفته آینده بخشی از این مذاکرات باشند و اجازه دهیم آنها خود مشارکت خود را اعلام کنند.
جنیفر ساکی با اشاره به نامه سناتورها گفت: قرنهاست که در اینجا قوه مجریه ، رئیس جمهور آمریکا این اختیار را در مذاکرات بین المللی در دست دارد. بنابراین ما هر نوع تلاش برای مسیر دیگر را رد می کنیم. ما فکر می کنیم این نامه تلاشی برای این جهت است و به همین جهت قویا درستی این نامه را رد می کنیم.
خبرنگاری پرسید آیا ایرانی ها تماسی درباره این نامه گرفته اند؟
جنیفر ساکی گفت: من اطلاعی در این زمینه ندارم. من گزارش ها درباره اظهارات ظریف را دیده ام.
خبرنگار پرسید آیا شما با ارزیابی ظریف موافق هستید؟
او گفت:ما همان مفهوم را برای آن به کار نمی بندیم اما من در این زمینه صحبت هایم را گفتم.
خبرنگار پرسید اما ارزیابی شما همانند ظریف است؟
جنیفر ساکی گفت:این نامه ارزیابی دقیقی از نحوه مذاکرات نیست.
او در پاسخ به سوال خبرنگار که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید چه اتفاقی خواهد افتاد،گفت:این پرسشی نیست که ما بتوانیم به آن پاسخ دهیم. همانطور که گفتیم مسلما ترجیح ما این است که به یک چارچوب ،یک تفاهم سیاسی برسیم طوری که مذاکرات بتواند به پیش برود اما نکته ای که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به آن اشاره کرده است این است که ما قرار نیست یک توافق بد را بپذیریم.ما در آن صورت، تمایل به کنار رفتن خواهیم داشت.پرسشی که اکنون مطرح است این است که آیا ایرانی ها گزینه های سخت لازم را انتخاب خواهند کرد.این که بعدا چه خواهد شد مطمئنا ترجیح ما نیست.
خبرنگاری پرسید آیا ممکن است در حاشیه این مذاکرات مسئله رابرت لوینسون مطرح گردد؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:جان کری وزیر امور خارجه در چندین مناسبت در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه ایران مستقیما موضوع لوینسون و علاوه بر آن موضوع دیگر شهروندان بازداشت شده آمریکایی نظیر سعید عابدینی ،امیر حکمتی و جیسون رضائیان را مطرح کرده است. وی به این کار ادامه خواهد داد.بنابراین تلاش جدید در این زمینه صورت نمی گیرد بلکه این تلاش همواره وجود داشته است. مسلما بازگشت این شهروندان آمریکایی به خانه همچنان در اولویت بالا قرار دارد. من نمی خواهم در این زمینه پیش بینی کنم .مسلما ما این موضوعات را مطرح کرده ایم.سوئیس حافظ منافع ما نیز در هشت سال گذشته علاوه بر مسئله لوینسون در همه مسائل مربوط به شهروندان آمریکایی کمک بسیاری به ما کرده است. بنابراین من نمی توانم برای شما پیش بینی کنم که چه اتفاقی خواهد افتاد.ما به تلاش در این زمینه ادامه خواهیم داد.
خبرنگاری پرسید آیا آمریکا داعش را تهدیدی بزرگتر از ایران برای امنیت آمریکا می داند؟
جنیفر ساکی گفت:من مسئول دسته بندی تهدید ها یا اولویت ها نیستم.
او درباره تفاهم سیاسی گفت:این موضوعی است که من نمی توانم دورنمایی از آن به شما بدهم. مسلما تفاهم سیاسی قرار است مسیر به سمت جلو را روشن سازد وتاکید بر جزییات فنی برای حرکت به سمت جلو دارد اما نمی توانم به شما بگویم که شبیه چه چیزی خواهد بود.
او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش دولت ایران برای کمک به بازپس گیری تکریت و حضور سردار سلیمانی گفت: ما قبلا درباره این موضوع صحبت کرده ایم. ما قبلا گفتیم ما مطلع هستیم ایران مامورانی را به عراق فرستاده است که در حال آموزش و مشورت به نیروهای امنیتی عراق هستند. ما همچنین می دانیم که ایران تدارکات،تسلیحات ،مهمات و هواپیما برای نیروهای مسلح عراقی فراهم کرده است.من شما را به حرفی که وزیر امور خارجه (آمریکا) در پاسخ به پرسشی مشابه گفته است،ارجاع می دهم.
او روز شنبه در این زمینه صحبت کرد که در دسترس مطبوعات است.
خبرنگار پرسید پس شما مخالف نبرد ایرانی ها علیه داعش در آنجا نیستید؟
جنیفر ساکی گفت:ما بارها در این زمینه صحبت کردیم.ما به صورت شفاف گفته ایم که عراق با دولت و نیروهای امنیتی فراگیر و زمانی که منافع همه گروه ها تامین شود، بهتر می تواند با تهدید داعش مقابله کند.درباره فعالیت های هر کشور دیگری در عراق از جمله ایران باید بگویم ما قویا معتقدیم باید به حاکمیت مستقل عراق احترام گذاشته شود و دولت عراق باید بر تقویت اوضاع و نهادهای سیاسی و امنیتی داخل به شیوه فراگیر تمرکز کند. مسلما این تمرکز ما نیز است.ما در حال هماهنگی با ایرانی ها نیستیم و هیچ چیز در این زمینه تغییر نکرده است.
خبرنگاری پرسید آیا شما مسئله شبه نظامیان حشد الشعبی (نیروهای مردمی ) مورد حمایت ایران را که در حال انجام کارهای وحشتناکی در مناطق سنی نشین هستند ، با ایرانی ها به صورت مستقیم مطرح کرده اید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من بارها در این زمینه صحبت کرده ام. نخست وزیر عراق نیز در این زمینه فکر می کنم در مراسم تحلیف صحبت کرده است.
خبرنگاری پرسید آیا شما به خاطر نقش آفرینی ایران به عراقی ها در تکریت کمک نمی کنید؟آیا نمی خواهید با ایرانی ها هماهنگی انجام دهید؟
جنیفر ساکی گفت:من درباره اقدام نظامی شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم.
او درباره ارزیابی سناتور رید درباره این نامه گفت: ما مطمئنا معتقدیم این نامه بی سابقه بود و فکر می کنم آنچه که وی گفته است همانند حرف هایی است که ما درباره این نامه گفتیم.
جنیفر ساکی درباره احتمال رقابت هسته ای در منطقه گفت:ما تا زمانی که برنامه های هسته ای مطابق با الزامات بین المللی شامل ان پی تی و پادمان های آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشد و زمانی که پادمان های آژانس بین المللی انرژی هسته ای و استانداردهای عالی بین المللی مربوط به امنیت،منع تکثیر ،کنترل صادرات ،امنیت فیزیکی کاملا رعایت شود،از برنامه های صلح آمیز هسته ای حمایت می کنیم.علتی که ما می خواهیم این آرایش صلح آمیز هسته ای زیر نظر ان پی تی برای کشورها حفظ شود این است که کشورها با تعهد بر دنبال نکردن تسلیحات هسته ای بتوانند از انرژی صلح آمیز هسته ای بهره مند گردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین