کد خبر: ۲۸۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵

آغاز بررسی لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران

در حالی که ضرب الاجل تعیین شده پایان ماه مارس برای دستیابی به چارچوب توافق نهایی هسته ای ایران در حال نزدیک تر شدن است و در مقابل، تلاش جنگ طلبان برای جلوگیری از توافق نیز تشدید شده، خبرها حاکی از اقدام گروه 1+5 در راستای فراهم کردن زمینه برای لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آغاز بررسی لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایراندر حالی که ضرب الاجل تعیین شده پایان ماه مارس برای دستیابی به چارچوب توافق نهایی هسته ای ایران در حال نزدیک تر شدن است و در مقابل، تلاش جنگ طلبان برای جلوگیری از توافق نیز تشدید شده، خبرها حاکی از اقدام گروه 1+5 در راستای فراهم کردن زمینه برای لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران است. 

به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات غربی مدعی شده قدرت های جهانی به صورت آرام و بی سر و صدا مشغول کار بر روی قطعنامه ای هستند تا بر اساس آن، در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران، تحریم های سازمان ملل علیه کشور را لغو کنند. اقدامی که می تواند کار را برای نمایندگان کنگره آمریکا که می خواهند جلوی اجرایی شدن توافق نهایی را بگیرند، دشوار کند.

رویترز اشاره می کند که هرچند جان کری شب گذشته اعلام کرد توافق هسته ای با ایران از نظر حقوقی و قانونی الزام آور نخواهد بود، اما تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت می تواند این الزام حقوقی را برای توافقنامه نهایی به همراه داشته باشد. این اقدام طبعاً تا حد زیادی جلوی تلاش جمهوری خواهان کنگره که مخالف توافق هستند را خواهد گرفت.

هرچند تاکنون در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 تمرکز طرفین بر تحریم های جداگانه ای بوده که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر بخش های انرژی و مالی ایران وضع شده، اما مقامات غربی نزدیک به مذاکرات می گویند گفت و گوهایی میان اعضای 1+5 برای آغاز روند برداشته شدن تحریم های سازمان ملل نیز صورت گرفته است. این تحریم ها از سال 2006 تاکنون علیه ایران وجود داشته است.

یک مقام غربی در این زمینه گفته: «اگر توافق هسته ای به دست آید – که این هنوز یک "اگر" بزرگ است – ما به سرعت وارد موضوع تحریم های سازمان ملل خواهیم شد». 

گفتنی است بر اساس اعلام طرفین مذاکرات، قرار است تا پایان ماه مارس ایران و گروه 1+5 بر سر چارچوب توافق نهایی هسته ای به اتفاق نظر رسیده و سپس تا ضرب الاجل 30 ژوئن نسبت به نهایی کردن همه جزئیات مورد نظر در متن توافق نهایی اقدام نمایند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین