کد خبر: ۲۸۷۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

بدهی 900 میلیاردی مردم به مخابرات

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر ثبات تعرفه‌های تلفن ثابت طی سالهای گذشته و مشکلاتی که این موضوع ایجاد کرده از بدهی 900 میلیاردی مشترکان به مخابرات خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: داود زارعیان در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی سال مالی مخابرات اظهار کرد: با توجه به عدم افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت طی 11 سال گذشته، در عین حال بالا‌ رفتن هزینه‌های جاری شرکت مخابرات مانند آب، برق، گاز، افزایش دستمزد پرسنل و هزینه‌های نگهداری شبکه نوعی کاهش درآمد برای این شرکت ایجاد شده که همین موضوع مشکلات عدیده‌ای به دنبال داشته و شاید به همین دلیل است که در ایران اپراتور تلفن ثابت دیگری به غیر از مخابرات برای فعالیت جدی در این بخش ورود نکرده است.

وی همچنین عنوان کرد: در شرایطی که درآمد‌های مخابراتی نسبت به سال‌های قبل از آن تغییری نکرده هزینه‌ها طی سال‌های گذشته حداقل 10 برابر شده و درنهایت شرایط برای شرکت مخابرات به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توان گفت در بخش تلفن ثابت با شرایط سختی مواجهیم چرا که از یکسو نیاز به توسعه وجود دارد و از سوی دیگر در این حوزه نیاز به تعدیل تعرفه‌ها به‌طور مشهود حس می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در عین حال متذکر شد: البته علاوه بر درآمدهایی که از مکالمات تلفن ثابت حاصل می‌شود امکان دیگری نیز وجود دارد و اپراتورهای تلفن ثابت می‌توانند درآمدی هم از حوزه واگذاری اینترنت پرسرعت خانگی یا همان ADSL داشته باشند که این بخش از درآمد می‌تواند بخشی از هزینه‌های اپراتور را جبران کند، البته این بخش هم سود چندان سرشاری ندارد.

واگذاری 700 هزار خط تلفن ثابت در سالی که گذشت

زارعیان در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود در تمام دنیا درآمد تلفن ثابت رو به کاهش است، اظهار کرد: درآمد تلفن ثابت در دنیا کاهش پیدا نکرده بلکه توسعه این بخش متوقف شده است. اگر بررسی کوتاهی برروی وضعیت تلفن ثابت در دنیا داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که در سال 2007 تعداد تلفن‌های ثابت دنیا حدود یک میلیارد و 300 تا 400 هزار خط بوده است که اکنون هم با وجود گذشت سال‌های متمادی تعداد تلفن‌های ثابت در دنیا در همین حد باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر طی این سال‌ها توسعه تلفن ثابت متوقف شده اما درآمد آن کم نشده و درآمدزایی متوسط هر خط تلفن ثابت در دنیا چند برابر ایران است به گونه‌ای که در برخی کشور‌های اروپایی حتی می‌توان گفت تعرفه‌های تلفن ثابت 10 برابر ایران است.

وی در پاسخ به این سئوال که با این وجود شرکت مخابرات به ارائه سرویسهای ارزش افزوده هم نپرداخته، توضیح داد: باید به این نکته هم توجه داشت که در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که ارائه می‌شوند در کل دنیا تقریبا وضعیت مشابهی حاکم است و این‌گونه نیست که در کشورهای دیگر سرویس‌های ارزش افزوده متعدد ارائه شود و ما از ارائه‌ی آنها جا مانده باشیم.

او در عین حال یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در توسعه یافته‌ترین شرکتهای دنیا کمتر از 30 درصد درآمد از محل سرویس های ارزش افزوده حاصل می شود و به طور میانگین درآمد اپراتورها از این بخش حدود پنج درصد است.

سخنگوی مخابرات افزود: علاوه بر این برای ارائه سرویس‌های ارزش افزوده نیز لازم است شرکت‌های مختلفی وارد عمل شوند که اکنون این شرکت‌ها برای ارائه چنین خدماتی ورود پیدا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در دنیا بحث توسعه تلفن ثابت تقریبا متوقف شده است اما با این وجود همچنان مباحث توسعه ای تکلیفی هم در دستور کار ما قرار دارد به گونه ای که تنها طی یکسال گذشته 700 هزار خط تلفن ثابت در کشور واگذار شده است.

کاهش 30 درصدی درآمدهای مخابرات در استانهای بزرگ

زارعیان در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به سوالی درباره تغییر درآمدهای مخابرات پس از اجرای طرح هم‌کدسازی، متذکر شد: با اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت درآمد مخابرات نه تنها افزایش نداشت بلکه در برخی استان‌ها حدود 25 تا 30 درصد هم کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال در استان‌های بزرگی مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس با توجه به یکسان شدن تعرفه تماس‌های درون استانی و اعمال تعرفه 30 ریالی برای هر دقیقه مکالمه در این بخش، ما شاهد افت محسوس درآمدهای تلفن ثابت بودیم.

وی ادامه داد: ما خواهان افزایش تعرفه مانند سایر بخش‌ها نیستیم، چرا که بخش ارتباطات را بخشی زیربنایی می‌دانیم و بر این باور هستیم که در این حوزه نمی‌توان یکباره افزایش قابل توجه تعرفه‌ها را داشت، اما به هرحال نباید شرایط به گونه‌ای باشد که این بخش ضرر‌ده شود. اکنون هم این حوزه در حال ضرر دادن است و برهمین اساس طبق صحبتهای صورت گرفته قرار بر آن بود که گزارش‌های خود را در حوزه درآمد به اطلاع سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برسانیم تا با نظر مثبت وزارت ارتباطات در این تعرفه‌ها نوعی بازنگری صورت بگیرد.

تعرفه 10 تومانی درون استانی صحت دارد؟

زارعیان در پاسخ به این سوال که آیا تائید می کند مخابرات برای هر دقیقه مکالمه درون استانی رقمی معادل 10 تومان پیشنهاد داده و خواهان تغییر جدی در هزینه‌های آبونمان است، تصریح کرد: این‌طور نیست اما بهتر است برای مشخص‌ شدن وضعیت تعرفه‌ها کمی صبر کرد تا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نظرات خود در این حوزه را اعلام کند.

وی همچنین یادآور شد: همان‌طور که گفته شد ما خواهان جبران کاهش درآمد‌های خود هستیم و برای رسیدن به این هدف این نکته را هم مدنظر داریم که باید در تعرفه‌ها یک روال منطقی پیش گرفته شود.

تفاوت فاحشی میان اینترنت مخابرات و شرکتهای PAP نیست

زارعیان در پاسخ به این سوال که یکی از راهکارهای مخابرات برای تامین درآمد بحث واگذاری اینترنت است اما طی سالهای گذشته بنابر اظهارات برخی از مدیران مخابراتی میزان تخلیه خطوط ADSL در این شرکت به قدری بالا بوده که به طور میانگین حدود یک سوم افراد سرویس خود را پس داده‌اند، تاکید کرد: همچنان میزان واگذاری ADSL شرکت مخابرات بیش از تخلیه آن است و در مواردی هم که تخلیه صورت می‌گیرد، موضوع به کیفیت ربطی ندارد.

وی درباره این که با این وجود به نظر می‌رسد کیفیت خدمات شرکت‌های PAP به مراتب بهتر از اینترنت مخابرات است، اظهار کرد: این‌طور نیست و تفاوت جدی میان اینترنت مخابرات و شرکت‌های PAP وجود ندارد البته نوع سرویسی که کاربر دریافت می‌کند، هم در سرعت و کیفیت دریافتی اهمیت بسزایی دارد، با این وجود درنهایت آمارهای ما گویای آن است در سال‌های 92 و 93 میزان واگذاری ADSL مخابرات با کاهش تعداد خط‌های تخلیله شده از دو میلیون خط هم بیشتر بوده است و این موضوع گویای آن است که استقبال خوبی از این سرویس می‌شود.

زارعیان همچنین یادآور شد: با این وجود اگر ساختارهای موجود تقویت شود و پهنای باندی که دولت در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد شرایط بهتری داشته باشد قطعا مشکلات موجود در این بخش برطرف خواهد شد، ضمن آنکه ما در این مدت در سیستم‌های پشتیبانی تلفنی نیز تغییرات اساسی ایجاد کرده‌ایم.

بدهی 900 میلیارد تومانی مردم به مخابرات

سخنگوی شرکت مخابرات همچنین به ناوصولی‌های مخابرات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشترکان تلفن ثابت حدود 850 تا 900 میلیارد تومان بدهی به مخابرات دارند که در این زمینه تلاش شده با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی و اطلاع‌رسانی اجازه بالا‌رفتن این رقم داده نشود، اما همچنان این رقم، رقم بالایی است و اگر این بدهی‌ها به مخابرات بازگردانده شود بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین