کد خبر: ۲۸۷۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

دیدار مولاوردی با چهارتن از مقامات ارشد کشورهای مختلف در نیویورک

شهیندخت مولاوردی درآخرین روز اقامت خود در نیویورک درحاشیه پنجاه ونهمین اجلاس کمیسیون مقام زن سازمان ملل با چهار تن از مقامات ارشد دولت های مختلف در امور زنان دیدار وگفتگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز پنجشنبه درآخرین روز از سفر پنج روزه خود به نیویورک با خانم مروات طلاوی رییس شورای ملی زنان مصر، بیان نوری توفیق وزیر زنان عراق، فضیله گرین مدیر امور زنان سازمان همکاری های اسلامی و جیووانا مارتلی مشاور نخست وزیر ایتالیا در امور زنان به طور جداگانه دیدار وگفتگو کرد.

خانم مولاوردی ابتدا دردیدار با خانم مروات طلاوی رییس شورای ملی زنان مصر ضمن برشمردن زمینه های مشترک همکاری زیاد بین دو کشور، بر تحکیم و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر ملل بویژه با کشورهای همسایه و مسلمان در راستای سیاست های اصولی دولت یازدهم تاکید کرد.

مولاوردی همبستگی و همکاری کشورهای مسلمان بویژه در این مقطع زمانی را که انواع جنایتها به اسم دین صورت می پذیرد و مایه تخریب چهره رحمانی دین می شود، ضروری دانست و با توجه به تفاسیر مختلفی که از حقوق زن صورت می پذیرد افزود: اجرای صحیح آموزه های دینی بویژه در حوزه زنان و خانواده و همکاری های گسترده تر کشورهای دارای پیشینه تمدن و فرهنگ غنی دراین زمینه بهترین شکل معرفی حقوق زن است.

وی تفاسیر غلط و برداشت های نادرست از دستورات دین مبین اسلام را مانع احقاق حقوق زن مسلمان در جهان امروزی ارزیابی نمود و ابراز امیدواری کرد با تلاش و روشنگری بیشتر این موارد تبعیض و اعمال محدودیت علیه زنان مسلمان در برخی کشورهای اسلامی رفع شوند.

معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده همچنین آمادگی این معاونت برای مشارکت فعال در قالب سازمان همکاری های اسلامی و یا درچارچوب امضای تفاهمنامه همکاری دوجانبه با شورای ملی زنان مصر را به اطلاع مقام مصری رساند.

مروات طلاوی نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، با اشاره به حمایت رهبران دینی کشورهای پیشرو اسلامی از نقش و تاثیر زنان در محیط خانه و فعالیت های اجتماعی، خواستار فعال شدن بیش از پیش نهادهای متولی امور زنان و خانواده کشورهای اسلامی در معرفی شخصیت زن مسلمان شد.

وی با اشاره به اقدامات گروههای تروریستی همچون داعش و معرفی چهره ای خشن از اسلام و رفتار تاسف بار با زنان، تصریح کرد که اقدام فوری برای شناساندن اسلام واقعی از اولویتهای کشورهای دارای تمدن و سابقه غنی فرهنگی اسلامی نظیر ایران و مصر باشد.

مولاوردی دردیدار با نوری توفیق وزیر امور زنان عراق نیز که در حاشیه پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن صورت گرفت بر ادامه تماس های منظم میان دوکشور در چارچوب همکاری های مشترک تاکیدنمود.

معاون رییس جمهوری درامور زنان دراین دیدار اشتراکات زیاد میان دیدگاه مسئولین عالی رتبه دو کشور را عامل تسهیل ارتباطات و تماس نهادهای متولی امور زنان و خانواده ایران و عراق دانست و با اشاره به وجود این زمینه ها آمادگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران را برای تبادل تجربیات در خصوص مشارکت جدی زنان در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، علمی، آموزشی و کارآفرینی با عراق اعلام کرد.

وی گفت ما در شرایطی بسر می بریم که توانمند سازی زنان درابعاد مختلف اجتماعی واقتصادی ضرورت دارد.

مولاوردی با اشاره به آماده بودن پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری های میان نهادهای متولی امور زنان دو کشور، اجرایی شدن آن را عامل تسریع این نوع همکاری ها دانست.

نوری توفیق نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی ها و پیشرفت های زنان ایرانی در حوزه آموزش و مشارکتهای اجتماعی و فرهنگی، آمار موجود از فعالیت زنان ایرانی در عرصه های مختلف زندگی را چشمگیر دانست و برای بهره گیری از این تجارب اعلام آمادگی کرد.

وزیر امورزنان عراق تلاش درجهت توانمندسازی زنان در حوزه های اقتصادی و تجاری در بلندمدت را مفید دانست و خواستار امکان سنجی مشارکت احتمالی جمهوری اسلامی ایران در کمک به زنان آواره عراقی در داخل این کشور شد.

مولاوردی همچنین در دیدار با فضیله گرین fadila grineمدیر امور زنان سازمان همکاریهای اسلامی با اشاره به اشتراکات بی شمار فرهنگی و مذهبی ایران با کشورهای عرب همسایه، بر یافتن راه حل های مشترک برای مقابله موثر با چالش هایی که بطور مشخص زنان مسلمان در عرصه فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با آن روبرو هستند تاکید کرد.

وی افزود: زنان مسلمان نباید با محدودیتهایی روبرو شوند که بین کار و فعالیت اجتماعی و پرداختن به امور خانواده مجبور به انتخاب گردند و در این خصوص کشورهایی که ادعای مسلمانی و پایبندی به اسلام را دارند از رسالت سنگینی برخوردارند.

معاون رییس جمهوری درامور زنان و خانواده گفت زمانی می توانیم الگوی قابل قبولی در عرصه فعالیت زنان به دنیا معرفی کنیم که از مرحله حرف و شعار به عمل رسیده و الگوی مناسب کار و زندگی زن مسلمان را در جوامع اسلامی ارائه دهیم.

مولاوردی همچنین ضرورت گفتگوی بین ادیان و شناساندن درک صحیحی از جایگاه زن مسلمان برای کشورهای غربی را مورد تاکید قرار داد.

خانم فضیله گرین نیز در این ملاقات ضمن برشمردن مشکلات ساختاری در کشورهای عربی که همواره محدود کننده فعالیت زنان بوده است، اظهار داشت: لازم است با استفاده از تجربه زنان ایرانی و با ارائه دستاوردهای آنها در حوزه های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی گام های عملی در برنامه ریزی همراه با اجرای راهبرد مناسب برای تحقق توسعه پایدار صورت پذیرد.

مدیر امور زنان سازمان همکاری های اسلامی همچنین با توجه به تنوع موضوعات مربوطه و تجربه ارزشمند زنان ایرانی درخواست میزبانی همایشی از سوی ایران با هدف شناسایی زمینه های همکاری بیشتر در چارچوب شیوه های کاری سازمان همکاری های اسلامی گردید. وی تشکیل مرکز مطالعات حقوق زنان مسلمان در کشورهای اسلامی و غربی بر اساس تجربه ایران و با هدف تصحیح برداشت های غلط از وضعیت زن مسلمان که در کشورهای غربی تبلیغ می شود و همچنین تلاش برای رفع اسلام هراسی را از موارد دارای اولویت در این زمینه دانست.

معاون رئیس جمهور کشورمان درآخرین دیدار روز پنجشنبه خود که با خانم جیووانا مارتلی مشاور نخست وزیر ایتالیا صورت گرفت ضمن اشاره به سوابق طولانی تمدن های دوکشور و درچهارچوب سیاست اصولی دولت یازدهم مبنی بر تعامل سازنده با کشورهای جهان، همکاری ایران با ایتالیا و استفاده از تجربیات این کشور در امر توانمندسازی اقتصادی زنان و شناسایی سایر زمینه های همکاری را دارای اهمیت مضائف توصیف کردو آخرین وضعیت زنان ایرانی در حوزه های تجارت و بازرگانی، کارآفرینی، اشتغال و سایر فعالیت های اجتماعی را تشریح کرد.

وی افزود به نظر می رسد همکاری در رفع چالش هایی که تاکنون مانع اجرای مفاد سند اجلاس پکن شده می تواند در دستور کار دو طرف قرار گیرد.

مولاوردی با اشاره به خشونت ها و افراطی گری هایی که در منطقه و به نام دین صورت می گیرد، افزود: ایران معتقد است امنیت یکی از محورهای مهمی است که باید در دستورکار توسعه پس از 2015 قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به ملاقات سال گذشته خود با وزیر امور خارجه ایتالیا و ملاقات اخیر خود با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، گفتگوهای انجام شده با ایشان بویژه در حوزه امور زنان و خانواده را مفید ارزیابی نمود و از جمله موارد مطروحه در ملاقات با پاپ به چالشهای مشترک و مبتلابه جوامع امروزی از قبیل بحران ازدواج و طلاق و کاهش نرخ باروری اشاره کرد.

مشاور نخست وزیر ایتالیا نیز ضمن ابراز خرسندی از فعالیت زنان ایرانی در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، بر لزوم رویکردهای تازه دررابطه با فعالیت زن در جامعه و تقویت نقش وی در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی همزمان با تقویت نهاد خانواده تاکید کرد و افزود تقویت جایگاه اجتماعی زنان منافاتی با حفظ و ارتقاء جایگاه زن در محیط خانواده ندارد.

وی دیدگاههای رهبر کاتولیک های جهان را در راستای حفظ شئونات بانوان و در جهت رفع بحران هایی دانست که امروزه نقش آفرینی زن در جامعه را تضعیف می نماید.

مشاور نخست وزیرایتالیا از مولاوردی برای سفر به ایتالیا و آشنایی با توانمندی اقتصادی اجتماعی زنان آن کشور دعوت نمود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین