کد خبر: ۲۸۷۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

عوامل محیطی موثر در ایجاد سرطان

طیف وسیعی از مواد شیمیایی که برخی از افراد در صنایع، مشاغل و در محیط کار خود با آن سر و کار دارند نظیر بنزن، آرسنیک و ... احتمال ابتلا به سرطان را در آنها افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: محیط یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر سلامتی انسان  و خطر بروز سرطان است.
 
عوامل محیطی که روزانه با آن سر و کار داریم نظیر هوایی که تنفس می‌کنیم، آبی که می‌نوشیم، غذای مصرفی  و به طور کلی نحوه زندگی همگی می‌توانند دارای عامل سرطان‌زا باشند.
 
به عبارتی گرچه تغییرات ژنتیکی در رشد سرطان در بدن نقش دارند اما اغلب عوامل محیطی آغاز گر این تغییرات در ایجاد سرطان هستند. ساختار ژنتیکی هر فرد در روند زندگی، در مواجهه دائمی با عوامل محیط چون مواجهه‌های شغلی، آلودگی‌ هوا، نور خورشید، اشعه رادیو اکتیو است.
 
این عوامل منجر به تغییرات ژنتیکی و به هم زدن تعادل و توازن در روند عادی رشد سلول‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: عوامل ایجاد کننده سرطان‌زا می‌توان به دو دسته عوامل مرتبط با شیوه زندگی و عوامل محیطی تقسیم کرد. هرچند عوامل مختلف  شیوه زندگی نیز از طریق محیط وارد بدن می‌گردند اما زمانی که صحبت از عوامل محیطی می‌شود، منظور عواملی است که مستقل  از انتخاب شیوه زندگی افراد مانند آلودگی هوا به بدن آسیب می‌رسانند به طور کلی 2.3 موارد سرطان، با برخی از عوامل محیطی چون تنباکو، غذا، قرارگیری در معرض تابش اشعه، ویروس‌ها و مواد موجود در هوا، آب و خاک مرتبط هستند.

گفتنی است، احتمال ایجاد سرطان در یک فرد در واکنش به عوامل زیست محیطی ویژه به مدت زمان و تعداد دفعات قرار گیری در معرض ماده‌ای خاص و همچنین عوامل دیگر چون ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی، سلامتی، سن و جنسیت نیز بستگی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عبداللهی، عوامل خطر زای محیطی سرطان را برای اولین بار در محیط کار کشف شده دانست و افزود: افرادی که مشاغل خاص دارند، در مقابله با عموم مردم تحت تاثیر مواجهه زیاد با مواد شیمیایی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین