کد خبر: ۲۸۷۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴

آمریکا: به دنبال یک توافق غیر الزام آور هستیم

وی افزود: این جلسات بهترین فرصت برای شنیدن نظرات آن ها است و اگر ما به توافقی برسیم که لغو تحریم ها را در پی داشته باشد سپس این نقشی است که کنگره باید ایفا کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت:‌ ما به دنبال دستیابی به یک توافق غیر الزام‌آور با ایران هستیم که به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه تهران را راحت‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج شنبه خود بااشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: ما دستیابی به یک توافق بین‌المللی غیر الزام‌آور را ترجیح می‌دهیم چون انعطاف بیشتری برای به کارگیری دوباره تحریم‌ها علیه ایران را در صورتی که بفهمیم این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند دارد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما بر این باوریم که موفقیت این توافق به الزام‌آور بودن یا نبودن قانونی آن نیست بلکه منوط به اقدامات راستی آزمایی مورد نظرمان است که خواهان اجرایی شدندش در یک توافق جامع هستیم.

وی ادامه داد: همچنین موفقیت این توافق به این بستگی دارد که ایران بداند ما ظرفیت به کار گیری دوباره تحریم‌ها و افزایش آن‌ها در صورت عدم پایبندی شان به توافق را داریم.

جن ساکی تاکید کرد: برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد یک نمونه موفقیت‌آمیز از یک توافق بین‌المللی غیر الزام‌آور است چون این توافق سبب شد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته برنامه هسته ای ایران محدود شود و ما به شفاف‌سازی و اقدامات راستی آزمایی بیشتر دسترسی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین درباره نقش کنگره در مذاکرات هسته ای گفت:‌ ما آشکارا مشخص کردیم که کنگره در این میان نقش دارد. ما با اعضای کنگره بیش از هر مسئله دیگری درباره مذاکرات هسته ای گفت‌و‌گو و بیش از 30 جلسه استماع با کنگره درباره این موضوع برگزار کرده ایم.

وی افزود: این جلسات بهترین فرصت برای شنیدن نظرات آن ها است و اگر ما به توافقی برسیم که لغو تحریم ها را در پی داشته باشد سپس این نقشی است که کنگره باید ایفا کند.

جن ساکی یادآور شد : ایرانی ها باید بدانند که اگر به توافقشان پایبند نباشند عواقبی در پی خواهد داشت.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه درباره پیش‌بینی‌اش از آینده مذاکرات هسته‌ای گفت: ما این فرصت را قدر می‌دانیم و همگی مطلعیم که دو هفته پیش رو بسیار مهم است. ما در لحظه حساسی قرار داریم و انتظار داریم که برای رفع اختلافات‌مان به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ما به تلاش‌هایمان برای دستیابی به یک توافق سیاسی تا پایان ماه مارس ادامه می دهیم اما من نمی‌توانم پیش‌بینی دقیق در این باره انجام دهم و فکر می‌کنم پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان ماه مارس به کار خود ادامه خواهیم داد.

جن ساکی درباره نامه اخیر 47 سناتور جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی درباره اعتبار هرگونه توافق هسته‌ای و محکوم کردن این اقدام از سوی ایران بیان کرد: ما معتقدیم که از همان شروع مذاکرات هسته‌ای با حسن نیت مذاکره کرده‌ایم و به این کار خود ادامه می‌دهیم. ما مذاکرات را تنها در اتاق مذاکره انجام می‌دهیم و من اظهار نظر بیشتری در این باره نمی‌کنم.

وی همچنین درباره واکنش دیپلمات‌های اروپایی و ابراز نگرانی‌شان درخصوص نامه این سناتورها گفت: کشورهای اروپایی بخش مهمی از گروه 1+5 هستند اما همانطور که پیش از این گفته‌ایم و وزیر امور خارجه تاکید کرده است یک سری اشتباهات در این نامه وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین