کد خبر: ۲۸۷۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

مخالفت با برخورد نظامی و انتظامی در تئاتر

حسین مسافرآستانه در جدیدترین اظهارنظرش غیر مستقیم به ماجرای اخیر حواشی یک شب توقف نمایش «پاییز» به دستور مدیر تماشاخانه «ایرانشهر» اشاره کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، مدیر هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در بخشی از نخستین جلسه شورای مرکزی نظارت بر تئاتر کشور به روند نظارت و ارزشیابی بر تئاتر از گذشته تا امروز پرداخت و تاکید کرد: آیین‌نامه ارزشیابی و نظارت بر تئاتر در هیچ جا بهتر از همین شورا نمی‌تواند تدوین شود. اعضای شورای مرکزی با توجه به شناختی که از این حوزه دارند، می‌توانند این آیین نامه را مبتنی بر نیازهای روز تدوین کنند تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب پیشنهاد داده شود. در غیر این صورت نمی‌توان با تصمیم مدیریتی و ریش سفیدی پیش رفت.

وی تاکید کرد که جامعه مدیریتی تئاتر باید در قبال آیین‌نامه تعیین شده تعامل داشته باشند،ادامه داد: با هر نوع برخورد نظامی و انتظامی کار به صلاح نمی‌شود چرا که بازیگر و کارگردان را نمی‌توان با نظر شخصی وادار به تصحیح کرد.

وی ادامه داد: مجوز اجرا به کارگردان داده نمی‌شود. مجوز به مدیر سالن داده می‌شود اما یقه بازیگر را می‌گیرند که چرا خلاف می‌کنی! مدیر سالن باید جایگاه قانونی‌اش را در ارزشیابی و نظارت پیدا کند و مسئولیت عدول از مواضع قانونی را بر عهده بگیرد. در این حالت مدیر مجبور است از رای شورا صیانت کند و گرنه می‌داند با نظارت شورا برایش پی‌آمد، قانونی خواهد داشت.

در این جلسه که با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاستگذاران و مدیران نهادهای متولی تئاتر و نماینده سازمان بازرسی کل کشور، در دفتر مدیر کل اداره هنرهای نمایشی برگزار شد، همچنین مهدی شفیعی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، در آغاز جلسه، ضمن قدردانی از حاضران که عضویت در این شورا را پذیرفته‌اند، گفت: قوانین نظارت بر تئاتر، این هنر را در بین دیگر هنرها از قوانین بالادستی خوب و موثری بهره‌مند کرده است که می‌تواند از این هنر به خوبی صیانت کند و ضرورت دارد که در این شورا به ارزشیابی این هنر نیز بپردازیم.

وی با اشاره به شیوه نظارت و ارزشیابی تئاتر در کشور و آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص، تصریح کرد: این آیین‌نامه به نسبت کثرت فعالیت‌های نمایشی ، نیاز به اصلاح دارد و ضرورت دارد با نگاه دوباره و جدی‌تر به ارزشیابی و صیانت از تولیدات هنرمندان تئاتر، به این آیین‌نامه نگاهی دوباره داشت.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شکل‌گیری شورای مرکزی نظارت بر تئاتر کشور را اقدامی فرخنده دانست و گفت: با شکل‌گیری این شورا ، تئاتر را به سمت بهتر شدن اجرا و محتوا و نظارت دقیق‌تر پیش می‌بریم.

وی با تاکید بر این که مصوبات این شورا باید مجموعه فعالیت‌های حوزه تئاتر و انواع گونه‌های نمایشی را مورد دقت قرار دهد گفت: باید در کنار این شورا، یک کمیته کاری تشکیل شود و مدیران سالن‌ها به عنوان کسانی که درخواست مجوز نمایش می‌دهند، بیشتر با بازخورد نمایش‌ها مواجه شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هنرمند خودش را به بدنه دولت وصل می‌کند. باید مکانیزمی طراحی شود که دولت دیگر درگیر مسائل تولید هنری نشود. اگر این امور در نهاد و سازمان خاصی پیگیری شود، شاید بتواند بخشی از کارهای ما را کمتر کند.

رضا دادویی، مدیر اداره ارزشیابی و نظارت بر تئاتر نیز در این جلسه با اشاره به نقایص قوانین نظارت و ارزشیابی تئاتر و کاستی‌های موجود در این زمینه، گفت: اصلاحیه‌ای بر آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کرده‌ایم که امیدواریم جمع بندی نهایی در این زمینه را ابتدای سال آینده به پایان برسانیم.

وی با اشاره به تبصره‌هایی در آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی بر تئاتر تصریح کرد: یکی از مسائلی که نتوانسته‌ایم به لحاظ اجرایی و کارشناسی به جایگاه خودش برسانیم ارزشیابی است. حضور 5 تا 7 نفر برای نظارت و ارزشیابی تئاتر کشور این امر را نشدنی می‌کند. تنها برای جشنواره‌ها در یک سال بیش از 2500 مجوز داده می‌شود. این رقم ضریب خطا را بالا می‌برد، با این حال در طول یک سال گذشته خطا در این بخش تنها دو یا سه مورد بوده است.

رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز با بیان این که اگر ارزشیابی درست صورت گیرد، در نظارت دشواری نخواهیم داشت، شکل‌گیری چهار کارگروه تئاتر خصوصی، تئاتر دولتی و نیمه دولتی، تئاتر آزاد و تئاتر استان‌ها را در این شورا پیشنهاد داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت سالن‌های خصوصی تئاتر تاکید کرد: بحث ارزشیابی از ساخت و طراحی سالن‌های خصوصی باید آغاز شود.

وی ابراز امیدواری کرد که شورای حمایت دوباره احیا شود و ادامه داد: اگر سه سالن خصوصی تئاتر، نمایش‌های قابل قبول دارند، مدیران آن‌ها حق دارند از حمایت مرکز برخوردار شوند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که در کوتاه‌مدت، آیین‌نامه مناسب برای وضعیت تئاتر کشور تدوین شود و گفت: شخصا در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیر تغییرات آن خواهم بود تا زمینه تصویب آن تسهیل شود.

شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز به عنوان دیگر عضو شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت بر تئاتر کشور، پیش‌بینی شکل شورایی برای ارزشیابی و نظارت را یک پیش‌بینی فرخنده دانست که باعث کم شدن سلیقه شخصی و بیان سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف می‌شود.

وی تئاتر را هنری با تفکر آزاد و خیلی بازتر از دیگر هنرها دانست که از زمانه جلوتر است و با اشاره به انواع نمایش‌هایی که در کشور اجرا می‌شوند از تئاتر کودک و نوجوان گرفته تا تئاتر خیابانی و آیینی و سنتی، گفت: نمی‌توانیم با یک شکل ثابت همه حوزه‌های تئاتری را مورد دقت قرار دهیم چرا که هریک از این گونه‌های تئاتری معیارهای متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: تئاتر بیش از دو هزار گونه رسمی دارد که جدا از حوزه تخصصی، نمی‌توان آن را با یک شرایط ثابت ارزشیابی کرد. مهمترین کار این شورا این است که وجاهت تئاتر را با نظر شورایی بهتر کند و امیدوارم که آیین‌نامه‌ای برای خیلی از موضوعات تئاتر داشته باشد.

کرمی در ادامه به اولویت های تئاتر پرداخت و افزود: بعضی از موضوعات برایمان جزو اولویت‌هاست اما سالن‌ها مکلف به حرکت در این اولویت‌ها نیستند. ارزشیابی باید سطوح مختلف را در بر بگیرد. شورا نباید یک مرکز مجزا از بدنه تئاتر باشد. گاه هنرمند در شرایط آفرینشگری قرار می‌گیرد و در حالی که همه شرایط فرهنگی جامعه را نیز می داند، از آن گذر می‌کند. امیدوارم سیاستگذاری‌ها این شرایط خلاقانه را در نظر بگیرد.

دکتر وفاداری، شکل‌گیری اتاق فکر برای تشخیص شرایط موجود و ایجاد شرایط مطلوب را پیشنهاد داد و تاکید کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی، دستورالعمل و پشتیبانی نیاز داریم.

دریابیگی نیز دیده شدن راهکار عملیاتی را یک ضرورت دانست و متمرکز کردن اعضای شورا در هر یک از سالن های تئاتر را که در دوره دادویی اتفاق افتاده است، یک اتفاق خوب عنوان کرد.

وی شکل‌گیری اداره کل مجزایی برای نظارت و ارزشیابی را پیشنهاد داد.

دکتر بهداروند، نویسنده و پژوهشگر نیز موسیقی، تئاتر و سینما را سه مقوله حساس و شمشیری دو لبه دانست که حساسیت‌های خاص خود را دارند و رابطه تعاملی با هنرمندان را خواستار شد.

وی ادامه داد: این شورا باید از حالت تشریفات بیرون بیاید و با شکل گیری اتاق فکر، خروجی جدی داشته باشد. باید نسبت تئاتر را با فرهنگ انقلاب اسلامی مورد دقت قرار دهد و ضمن توجه به شاخصه انواع تئاتر رشد و بالندگی ایجاد کند.

وی تاکید کرد که از رفتارهای افراط و تفریطی باید پرهیز شود چرا که مهندسی ارزشیابی و نظارت را کُند می‌کند: «شورا باید از رویکردهای سفارشی و امری بپرهیزد و مدیریت هنری را از مدیریت سیاسی مجزا کند. در این زمینه کار فرهنگی را باید به اشخاص فرهنگی بسپارید نه به سرهنگ‌ها.»

تیموری، سربازرس فرهنگی و هنری سازمان بازرسی کل کشور، نیز شکل‌گیری این شورا را برآورده شدن آرزوهای سازمان بازرسی عنوان کرد و با اشاره به عملکرد ارزشیابی و نظارت بر سینما گفت: امسال بیش از هزار ساعت در شورای سینمایی بوده‌ام و بیش از 150 جلسه 5 ساعته داشته ایم. در شورای ارزشیابی و نظارت بر تئاتر کشور خود شما تاثیرگذار هستید. حقی را که در این شورا دارید دست‌کم نگیرید.

وی با اشاره به برخی از مسائل قانونی صدور مجوزها که در سال های گذشته وجود داشته است، از حاضران خواست که در اولین قدم آیین نامه داخلی و رئوس برنامه‌های خود را مدون کنند.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از اهدای احکام اعضای شورا، گفت: در یک سال گذشته انواع مجاری و مبادی صرف بودجه را شناسایی و از بسیاری از اتلاف‌ها جلوگیری کرده‌ام. کارهای زیادی در این حوزه وجود دارد که شکل‌گیری این شورا قدم بعدی بوده است و در دوره مدیریت آقای شفیعی آغاز می‌شود.

او با تشکر از تیموری، از وی خواست تا در جلسات شورا و به خصوص در زمان تنظیم آیین‌نامه شرکت داشته باشند و با اشاره به برخی از نکاتی که توسط حاضران بیان شد، گفت: دکتر ایمانی و دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دیدگاه مثبتی به رفع فرسودگی آیین نامه نظارت و ارزشیابی دارند.

مرادخانی با اشاره به رشد استقبال از تئاتر و افزایش مخاطبان آن، تاکید کرد که به بخش تئاتر کودک و نوجوان و بخش‌هایی که با جوانان سروکار داریم باید بیشتر اهمیت داده شود.

معاون هنری وزیر، ابراز امیدواری کرد که در اردیبهشت‌ماه، این شورا نظر فائق خود بر تئاتر را ارائه کند و کارهای آیین نامه، شکل‌گیری کمیسیون ها و کارگروه ها و اتاق فکر به انجام برسد. او گفت: تجربه نشان داده که هر جا رویکرد عقلانی اتخاذ شده است، مردم با آن همراهی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،جلسه اعضای شورای مرکزی نظارت بر تئاتر کشور متشکل از دکتر سعید کشن‌فلاح، دکتر رحمت امینی، دکتر بهداروند، دکتر وفاداری، علیرضا دریابیگی، شهرام کرمی، حسین مسافر‌آستانه، با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی، معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی، رضا دادویی، مدیر ارزشیابی و نظارت، نعیمایی، تیموری، سربازرس فرهنگی و هنری سازمان بازرسی کل کشور، ندا انتظامی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری ارشاد روز چهارشنبه 20 اسفند در دفتر مدیرکل اداره هنرهای نمایشی برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین