کد خبر: ۲۸۸۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

نتایج رتبه بندی سال 1392 دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور اعلام شد

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، نتایج رتبه بندی سال 1392 دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمدجواد دهقانی، رییس مرکز منطقه یی اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرنگار علمی ایسنا اعلام کرد: ISC برای چهارمین سال متوالی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور رابه صورت رسمی بر اساس 23 شاخص در قالب پنج معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و فعالیت های اجتماعی-اقتصادی رتبه بندی کرده است. شاخص ها و معیارهای رتبه بندی و متدولوژی محاسبه رتبه بندی مربوطه و نیز وزن اختصاص یافته به هر شاخص و مؤلفه های آن مصوب ششمین نشست فوق العاده وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی در شهر جده عربستان است که توسط خبرگان علم رتبه بندی تهیه و تدوین شده اند.

دهقانی اظهار داشت: در رتبه بندی سال 1392 علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه ها و موسسات درمعیار پژوهش (حجم، کیفیت و کارایی پژوهش، نرخ رشد کیفیت و کارایی پژوهش)، معیار آموزش(تعداد اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان پراستناد و برنده جوایز بین المللی، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان و ...)، معیار وجهه بین المللی (وجود اساتید بین المللی ، قراردادهمکاری های بین المللی و برگزاری کنفرانسهای بین المللی، وجود دانشجویان بین المللی) معیار تسهیلات (سرانه عناوین کتاب و نیز وجود مراکز تحقیقاتی) و نهایتا در معیار فعالیت های اجتماعی-اقتصادی (تعداد مراکز رشد و شرکت های Spin-off) بر روی وبگاهرتبهبندی ISC نمایش داده شده است.

وی اظهار داشت: هردانشگاه موسسه ضمن آگاهی از وضعیت علمی خویش، قادر خواهد بود تا با مقایسه همه جانبه وضعیت و فاصله خود با دیگر دانشگاه ها، نقاط قوت و ضعف خود را مشاهده و شناسایی کند. بخش عمده داده هایی که اساس رتبه بندی ISC را تشکیل داده اند از پایگاه های استنادی بین المللی استخراج و بخشی دیگر از طریق رابطین رتبه بندی در هر دانشگاه در قالب پرسشنامه های برون خط گردآوری شده است.

رتبه بندی سال 1392 کل دانشگاه های کشور

سرپرست ISC تصریح کرد: رتبه بندی درهم کردی دانشگاه های کشور در سال 1392 نشان می دهد که به ترتیب دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی امیرکبیر با کسب رتبه های اول تا سوم در صدر دانشگاه های کشور قرار گرفته اند. همچنین دانشگاه های تربیت مدرس، صنعتی شریف، علم و صنعت، شیراز، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد و شهید بهشتی در رتبه های چهارم تا دهم دانشگاه های برتر کشور قرار دارند.

وی افزود: علاوه براین، نتایج رتبه بندی سال 1392 در پنج زیرگروه شامل دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، دانشگاه های هنر و دانشگاه های علوم پزشکی منتشر شده است.

رتبه بندی سال 1392 دانشگاه های جامع وزارت علوم

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس رتبه بندی انجام شده در میان دانشگاه های جامع، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، گیلان، باهنر کرمان و پیام نور به ترتیب در رتبه های اول تا دهم قرار دارند.

رتبه بندی سال 1392 دانشگاه های صنعتی کشور

وی ادامه داد: دررتبه بندی دانشگاه های صنعتی کشور، دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی سهند، صنعتی شیراز و صنعتی ارومیه به ترتیب در فهرست 10 دانشگاه برتر قرار دارند.

رتبه بندی سال 1392 دانشگاه های علوم پزشکی کشور

دهقانی در ادامه افزود: در رتبه بندی دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران حائز رتبه نخست شده و دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی شیراز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان ، تبریز، مشهد ، جندی شاپور اهواز ، مازندران ، کرمان و بقیة الله (عج) هم به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند.

رتبه بندی سال 1392 دانشگاه های هنر کشور

وی ادامه داد: در رتبه بندی دانشگاه های هنر، دانشگاه هنر اصفهان، هنر تهران و هنر تبریز به ترتیب حایز رتبه های اول تا سوم شدند.

رتبه بندی سال 1392 پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور

سرپرست ISC اظهار داشت: در رتبه بندی پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی همچون سالهای گذشته رتبه نخست را کسب کرد و نیز پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگاه مواد و انرژی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. رتبه های بعدی را در این فهرست، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش ، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران ،

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ، موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران ، پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

وی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)با ارائه رتبه بندی های مختلف، شاخص ها و معیارهای جامع کلیه نیازهای جامعه دانشگاهی را در نظر گرفته و همچون نقشه راه مسیر مناسب جهت برنامه¬ریزی و سیاست گذاری را پیش روی مسئولان، جامعه علمی کشور و دولت قرار داده است.

وی گفت: اطلاعات دقیق رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخل کشور بر روی درگاه گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به نشانی ur.isc.gov.ir قابل مشاهده است.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در راستای تحقق سیاستهای کلان علم و فنآوری ابلاغی مقام معظم رهبری که به صراحت در آن به کارآمدی نظام های سنجش و رتبه بندی اشاره شده است (ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری، ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد) مساله رتبه بندی دانشگاههای برتر کشورهای جهان اسلام را نیز انجام و حدود 600 دانشگاه و موسسه پژوهشی برتر در 50 کشور اسلامی را بر اساس شاخص ها و استانداردهای بین المللی مورد رتبه بندی قرار داده که نتایج آن بر روی منزلگاه پایگاه استنادی ISC ارایه شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین