کد خبر: ۲۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۱

براي حفظ سرمايه‌ها، اما كدام سرمايه؟!

آفتاب‌‌نیوز : رنگ‌هاي مختلف در نمايشگاه رنگ ورزين كه در ماه‌هاي آخر سال گذشته برگزار شد اين نويد را داد.

حدود 20 شركت شيميايي داخلي و خارجي در اين نمايشگاه محصولات خود را در قالب رنگ‌هاي متنوع به بازديدكنندگان عرضه كردند.

«انتخاب صحيح رنگ، محافظت از سرمايه شماست» جمله‌اي است كه بازديدكنندگان را به سوي شركت‌هاي عرضه‌كننده مواد رنگي مي‌كشاند. اما حفاظت از كدام سرمايه؟ مادي يا معنوي؟ كدام يك با خريد رنگ‌هاي شيميايي حفاظت مي‌شوند.

سال‌هاست كه از توجه جهاني به حفظ سرمايه‌هاي معنوي و حفاظت محيط‌زيست مي‌گذرد و در تمامي نظريه‌هاي مرتبط با توسعه جهاني به اين مقوله فراي ديدگاه اقتصادي نگريسته مي‌شود چرا كه برنامه‌ريزان و سياستگزاران معتقدند: رشد و توسعه‌هاي اقتصادي كه منجر به تخريب منابع طبيعي و محيط‌زيست شوند در درازمدت منجر به ضررهاي اقتصادي كلان نيز خواهند شد. مديران شركت‌هاي صنعتي با توليد رنگ‌هاي شيميايي كه دشمن اصلي محيط‌زيست و طبيعت انساني هستند با شعاري بزرگ يعني حفظ سرمايه‌ها در نمايشگاه رنگ، رزين، مواد شيميايي و پوشش‌هاي صنعتي حاضر شدند. اينكه به حفظ كدام سرمايه‌ها دسترسي يافته‌اند را فقط خودشان مي‌توانند پاسخگو باشند.

مهشيد پورطوسي مدير شركت پارسي فام معتقد است توجه صحيح به روند توليدات مواد شيميايي منجر به حفاظت منابع طبيعي و محيط زيست مي‌شود و مي‌گويد: «با مديريت علمي دقيق مي‌توان پسماندهاي شيمايي پروسه توليد رنگ را مجدداً بازيافت كرد كه وارد محيط طبيعي نشوند.»

وي مي‌افزايد: «اما با توجه به اين مهم نه تنها شركت‌هاي توليدكننده رنگ‌هاي شيميايي داخل كشور بلكه شركت‌هاي خارجي هم در روند توليداتشان به مقوله سلامت محيط‌زيست توجهي ندارند.»

عليرضا رشيدي مسؤول آزمايشگاه QC شركت رين با تأكيد به اين موضوع كه توليدات شيميايي بايد محيط دوست بوده و براي سلامتي انسان و محيطش آسيبي نداشته باشد، مي‌گويد: «در مورد رنگ‌هاي شيميايي اين اتفاق نمي‌افتد. چرا كه حلال رنگ‌ها بنزن يا تولوئن هستند كه به شدت سرطان‌زائي دارند.»

رئيس هيأت مديره يكي ديگر از شركت‌ها به نام بايا پلاست در تكميل صحبت‌هاي وي مي‌افزايد: «در توليد رنگ‌هاي شيميايي مسائل زيست محيطي اهميتي ندارد بلكه آنچه مهم است كيفيت محصول براي جلب نظر مشتري است. درصد كمي از رنگ‌هايي كه تا امروز توليد شده‌اند توانسته‌اند مجوز غيررسمي بودن دريافت كنند. چرا كه تكنولوژي توليدات صنعتي بدون سم در سطح كلان در ميان كارخانه‌هاي صنعتي وجود ندارد.»

اما ساقي نجفي مدير پروژه نمايشگاه كه ارتقاي كيفيت محصولات شيميايي رنگي در آينده را از مهمترين اهداف برگزاري نمايشگاه مي‌داند به مواد شيميايي سمي عرضه شده در نمايشگاه توجه ندارد و مي‌گويد: مؤسسه استاندارد، كيفيت محصولات شيميايي عرضه شده در نمايشگاه را بررسي كرده است.

در هر بخش هم اگر تخلفي صورت گيرد ما فوراً خبردار مي‌شويم و به آن رسيدگي مي‌كنيم.»

متوجه نشدم منظور از بررسي كيفيت محصولات عرضه شده در نمايشگاه و تخلف چه بود اما حدس زدم شايد طبق همان شعار نوشته شده در ورودي بسياري از غرفه‌ها كيفيتي در جهت حفظ سرمايه‌ها و تخلفي با مفهوم عدم سرپيچي از اين شعار بود.

صحبت و سؤال درباره رعايت قوانين و حقوق محيط‌زيستي با مسؤولان نمايشگاه آنچنان براي آنها تعجب‌آور بود كه به اين پيش‌داوري رسيدم. اگرچه به اين امر بي‌توجه بودند اما تعدد شركت‌هاي شيميايي مختلف نشان داد با همه ضرري كه متوجه محيط طبيعي اطرافمان است توليد مواد شيميايي لحظه‌اي از افزايش باز نخواهد ايستاد و محصولات ما در اين زمينه هر روز بيشتر خواهند شد. محصولاتي كه نيازمند جايگاه هاي عرضه به نام نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هستند.

محصولاتي متنوع، از همه رنگ، زرد و قرمز، سفيد و صورتي، سبز و آبي و ... چشم نواز و زيبا! رنگ‌هايي كه نه با شروع فصل بهار كه همه فصول فراوانند.

رنگ و رنگ، هزار رنگ، از همه رنگ، رنگ به رنگ!

رنگ‌هايي كه آفريده دست نقاش طبيعت نيست! آفريده دست بشر است و زاييده تفكر او. رنگ‌هايي كه به حفظ سرمايه‌هاي ما مي‌انجامد. اما كدام سرمايه؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین