کد خبر: ۲۸۸۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

جان کری: توافق هسته‌ای در روزهای آینده امکان‌پذیر است

سایت خبری صدای آلمان (دویچه وله) یکشنبه شب نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا می گوید توافق اتمی با ایران در چند روز آینده امکان پذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش دویچه وله، همزمان کاخ سفید نیز هشدار داد که نامه سناتورهای آمریکایی می تواند تاثیر منفی عمیقی بر روند مذاکرات اتمی با ایران داشته باشد. 

این گزارش افزوده است: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پیش از آغاز دور جدید گفت و گوهای اتمی با ایران، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا در شرم الشیخ مصر روز شنبه 23اسفند (14 مارس) با ابراز خوشبینی گفت که در مذاکرات اتمی با ایران ظرف روزهای آینده می تواند در مورد چارچوب کلی توافق حاصل شود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری که برای شرکت در کنفرانس سه روزه توسعه اقتصادی به شرم الشیخ مصر رفته بود، در این مصاحبه گفته است: امیدوارم که توافق ظرف روزهای آینده حاصل شود. ما کاملا اعتقاد داریم که در ماه های آوریل، مه و ژوئن چیزی تغییر نخواهد کرد. بنابراین تصمیمی که ما الان بگیریم تا پایان ماه ژوئن تغییر نخواهد کرد. 

به گزارش این سایت خبری،این دور از مذاکرات اتمی گروه کشور های موسوم به 1+5 با ایران تا پایان مهلت اولیه این مذاکرات یعنی پایان ماه مارس به طول خواهد انجامید. طرف های مذاکره توافق کرده اند که تا 11فروردین(پایان ماه مارس ) توافق اولیه با ایران بر سر برنامه اتمی اش به دست آید. توافق بر سر جزئیات نیز تا 11 تیرماه (پایان ماه ژوئن) قرار است حاصل شود. 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه خود تصریح کرده است که هدف از مذاکره ایران و 1+5 رسیدن به هر توافقی نیست بلکه به دست آوردن یک توافق خوب است. 

کری همچنین تاکید کرده که پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شده اما هنوز اختلاف های جدی باقی است. 

جان کری در مصاحبه خود با شبکه سی بی اس آمریکا همچنین نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایرانی را نیز نقد کرده و آن را تلاشی برای تخریب مذاکرات اتمی دانسته است. 

جان کری قرار است تا در دور جدید گفت وگو های اتمی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش دیدار کند. 

** هشدار کاخ سفید در باره نامه سناتورهای آمریکایی 

کاخ سفید روز شنبه23 اسفند( 14 مارس) هشدار داد که نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایرانی در باره بی اعتبار بودن توافق نامه اتمی اوباما با ایران در صورت عدم تایید کنگره، می تواند تاثیر منفی عمیقی بر مذاکرات دو کشور بگذارد. 

این هشدار در قالب نامه ای که دنیس مک دوناف رئیس ستاد کارمندان کاخ سفید چند روز پیش از آغاز آخرین دور مذاکرات اتمی ایران و کشور های پنج به علاوه یک نوشته، منتشر شده است. 

مک دوناف رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید اعلام کرده است: ما معتقدیم که نامه کنگره می تواند تاثیر منفی عمیقی بر مذاکرات با ایران که هم اکنون به مرحله حساسی رسیده،بگذارد. 

مقام آمریکایی ادامه داده است: این نامه دعوت از مجلس ایران برای اقدامی متقابل است، حرکتی درست خلاف جهت مذاکره آمریکا و متحدانش با ایران و یک بار دیگر زیر سوال بردن توانایی ما برای مذاکره و حصول توافق.47

سناتور آمریکایی هفته گذشته در نامه ای خطاب به مقامات ایرانی مدعی شدند که هرگونه توافق این کشور با آمریکا بدون تایید کنگره تنها تا پایان ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود و رئیس جمهور بعدی و حتی نمایندگان کنگره می توانند این توافق را لغو کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین