کد خبر: ۲۸۸۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸

تخمه ژاپنی هم‌قیمت‌ پسته +جدول

انواع آجیل شب عید در حالی در این روزها با افزایش تقاضا همراه شده که قیمت برخی اقلام آن مانند فندق و تخمه ژاپنی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : در این روزها همچون روال هر ساله، میزان تقاضای انواع آجیل شب عید افزایش چشمگیری یافته است و این افزایش تقاضا در کنار کاهش عرضه باعث شده که قیمت برخی اقلام مانند فندق و تخمه ژاپنی افزایش محسوسی پیدا کند. البته قیمت اقلام دیگری از جمله پسته، بادام، بادام هندی، گردو، تخمه کدو و ... تغییر چندانی نسبت به ماه‌های اخیر نداشته اند.

امسال فندق گران‌ترین نوع آجیل به حساب می‌آید و به طور متوسط مغز فندوق در مغازه های سطح شهر کیلویی 75 تا 85 هزار تومان عرضه می شود. به گفته برخی فروشندگان امسال میزان عرضه فندق نسبت به تقاضای آن بسیار پایین تر است و همین مسئله باعث افرایش قیمت این خشکبار شده است.

این درحالی است که براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای هر کیلوگرم فندق درجه یک نهایتا 30 هزار تومان و برای هر کیلوگرم مغز فندق درجه یک فرآوری شده نهایتا حدود 65 تا 70 هزار تومان است و بیش از آن سودجویی فروشندگان است.

همچنین رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران دلیل بالا بودن برخی اقلام آجیل را مربوط کیفیت و اندازه آن دانسته است.

تخمه ژاپنی نیز که یکی از پایه های اصلی آجیل شب عید است در آستانه سال جدید هر کیلوگرم آن حدود 15 تا 18 هزار تومان افزایش یافته است؛ به طوری که هرکیلوگرم تخمه ژاپنی 47 تا 50 هزار تومان در مغازه های سطح شهر فروخته می شود.

همچنین تخمه کدو 25 تا 30 هزار تومان و تخمه آفتاب گردان بین 13 تا 16 هزار تومان عرضه می شود.

انواع پسته شور و خام درجه یک و درجه دو بین 45 تا 70 هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت آن نسبت به هفته ها و ماه های اخیر تغییر چندانی نداشته است.

بادام هندی نیز که تا چند سال پیش مرغوب ترین نوع آجیل به حساب می آمد بین 55 تا 58 هزار تومان عرضه می شود که تقریبا با قیمت پسته و بادام برابری می کند و قیمت آن از فندق پایین تر است.

در کنار این اقلام گردو که البته جزو آجیل شب عید محسوب نمی شود بین 60 تا 70 هزار تومان عرضه می شود.

بازار آجیل شب عید امسال مانند سال های گذشته در برخی اقلام اصلی شاهد افزایش قیمت بوده است که به گفته برخی فروشندگان باعث کاهش خرید آن ها می‌شود و باعث شده برخی اقشار، اقلام دیگری را جایگزین آن ها کنند.

به گزارش ایسنا، همچنین یکی از نکات قابل توجه در بازار آجیل امسال نبود برچسب قیمت است که زمینه را برای گران‌فروشی برخی اقلام فراهم کرده است.

انواع آجیل قیمت به تومان
انواع پسته 45 تا 70 هزار تومان
بادام شور 53 تا 60 هزار تومان
آجیل مخلوط شیرین 37 هزار تومان
مغز فندق 75 تا 85 هزار تومان
بادام هندی 55 تا 58 هزار تومان
تخمه ژاپنی 47 تا 50 هزار تومان
تخمه کدو 25 تا 30 هزار تومان
تخمه آفتاب گردان 13 تا 16 هزار تومان
نخودچی 10 تا 13 هزار تومان
کشمش 14 تا 16 هزار تومان
گردو 60 تا 70 هزار تومان
توت درجه یک 65 هزار تومان
بادام زمینی 23 هزار تومان
آلو قرمز 12 هزار تومان
برگه آلو زرد 22 هزار تومان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین