کد خبر: ۲۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۷

اقايف از اصلاح طلبي تا سقوط

آفتاب‌‌نیوز : ماه گذشته او در گفتگو با يك روزنامه روسي گفت: بسياري نمي دانند كه ما در اسياي مركزي هستيم واين منطقه ويژگي هاي مخصوص به خود را دارد و تلاش براي تغيير رژيم در اين منطقه به جنگ داخلي منجر مي شود.
اقايف در سال 1944 در روستايي در شمال قرقيزستان متولد شد. پدر او يك كشاورز بود اما او بعد از دوران كودكي از روستا خارج شد تا به تحصيل ادامه دهد. او در سن پترزبورگ تحصيلات دانشگاهي را به پايان رساند و تا ان زمان به خاطر فعاليت ها و موفقيت هاي علمي چند جايزه دريافت كرد. او در سال 1986 به عنوان رئيس بخش علوم حزب كمونيست قرقيزستان وارد اين حزب شد. اقايف در سال 1990 وقتي قرقيزستان هنوز يكي از جمهوري هاي شوروي بود رئيس جمهور اين كشور شد. يك سال بعد و اندكي بعد از استقلال قرقيزستان او در يك انتخابات پرشكوه به رهبري قرقيزستان انتخاب ودر سال 1995 بار ديگر دراين مقام ابقا شد.
اقايف در دوران رياست جمهوريش تلاش مي كرد روابط خود را با روسيه و امريكا به طور متعادل حفظ كند. به همين دليل هر دوي اين كشورها در قرقيزستان پايگاه نظامي ايجاد كردند. او در سال 2000 براي سومين دوره پنج ساله به رياست جمهوري انتخاب شد اما ناظران غربي اين انتخابات را به خاطر تخلفات در راي گيري مورد انتقاد قرار دادند. در پي اين انتقاد ها او قول داد كه در انتخابات ماه اكتبر اينده شركت نكند. اما در سال 2003 او با انجام اصلاحاتي در قانون ، قدرت رئيس جمهور را گسترش داد و همين باعث شد تا مخالفان پايبندي او به وعده اش را مورد ترديد قرار دهند.
گروه هاي حقوق بشر از سال گذشته نسبت به وخيم شدن وضعيت حقوق بشر در قرقيزستان هشدار داده و ابراز نگراني مي كردند. اقايف پزشك است و دو پسر و دو دختر دارد ، مي گويند او به نقاشي و موسيقي علاقمند است. انتخابات پارلماني اخير بهاي سنگيني براي اقايف داشت. بحران از رد صلاحيت هاي گسترده مخالفان شروع شد.
اكنون كه او از كشورش گريخته گمانه زني ها درباره جانشينانش شدت گرفته است. تا كنون هيچ يك از مخالفان در اين كشور در قامت يك رهبر ظاهر نشده اند. فليكس كولوي معاون سابق رئيس جمهور و وزير سابق امنيت و شهردار سابق بيشكك از رهبران اصلي مخالف اقايف است كه ديروز و در پي شدت گرفتن ناارامي ها از زنداد ازاد شد.اوكه در بيشكك محبوبيت زيادي دارد و به اتهام اختلاس به زندان افتاده بود بعد ازازادي از زندان در تلويزيون حاضر شد و از اقايف خواست كه با مخالفان گفتگو كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین