کد خبر: ۲۸۸۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

شمخانی: ۱+۵ نیازمند به توافق با ایران است

شمخانی اعمال سیاست های امنیتی در قبال القای برخی تحرکات به داخل و تسلط بر حفظ اقتدار ملی به منظور جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه ناامنی را از دیگر اولویت‌های سال آینده برشمرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بی‌تأثیر خواندن تحریم ها و تهدیدهای نظامی، تنها راه تعامل با جمهوری اسلامی ایران را التزام به منطق‌گرایی و مذاکره خواند.

به گزارش صدا و سیما به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در ‌آخرین نشست سیاسی خود در سال 1393،‌ در جمع معاونان دبیرخانه این شورا به تشریح آخرین وضع مؤلفه‌های اصلی امنیت ملی در عرصه‌های داخلی و خارجی شامل مسائل منطقه‌ای، امنیت داخلی، مذاکرات هسته‌ای، موضوعات اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: دشمن از تحریم به عنوان سلاح برنده نام می برد اما اراده مردم ایران برای داشتن زندگی و کشوری مستقل نشان داد که این سلاحی برنده‌تر از تحریم هاست.

شمخانی با اشاره به برگزاری مذاکرات میان ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک، طرف مقابل را نیازمند دستیابی به توافق با ایران دانست و تصریح کرد: با به رسمیت شناختن حقوق ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و کنار گذاشتن رویه اشتباه فشار و تهدید "توافق خوب " قابل تحقق است .

اکنون توپ در زمین طرف مقابل است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ اکنون توپ در زمین طرف مقابل است، ‌چرا که ایران با اجرای تمام تعهدات خود بر مبنای برنامه اقدام مشترک، اثبات کرد ‌دارای حسن نیت است و اکنون باید طرف مقابل با برداشت تمام تحریم ها اراده عملی خود را ثابت کند.

وی افزود: دستیابی به توافق می تواند راه مناسبی برای مدیریت چالش‌های منطقه‌ای که افراطیون به دنبال ایجاد آن هستند مد نظر قرار گیرد.

بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بی‌تأثیر خواندن تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی بر پیشرفت و توسعه کشور طی سال‌های اخیر به ویژه در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، تنها راه تعامل با جمهوری اسلامی ایران را التزام به منطق‌گرایی و مذاکره خواند.

ایران با ثبات ترین و مقتدرترین کشور منطقه

دبیر شورای عالی امنیت ملی در موضوع امنیت داخلی، ایران را با ثبات ترین و مقتدرترین کشور منطقه دانست و تصریح کرد: جایگاه و نقش تعیین‌کننده رهبر معظم انقلاب اسلامی، هماهنگی و همراهی میان رؤسای محترم قوای سه گانه و پشتیبانی مردم از حاکمیت، زمینه‌ساز ثبات داخلی و تولید قدرت منطقه ای است.

 وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم در سال آینده در کشور تأکید کرد: باید تلاش شود همانند گذشته این انتخابات نیز تبدیل به ظرفیتی برای تقویت نظام شود و با هوشیاری مراقب بود رویکردهای حزبی ، جناحی و شخصی به تضعیف قدرت حاصل از حضور مردم در صحنه منجر نشود.

 امنیت در منطقه، نتیجه سیاست های سازنده ایران  

امیر دریابان شمخانی در عرصه منطقه ای نیز با تشریح رویکردها و اقدامات مؤثر جمهوری اسلامی ایران، امنیت حاصل در منطقه را نتیجه سیاست های سازنده ایران دانست و افزود‌: مقابله جدی با تروریسم و حمایت فوری از ملت های منطقه در برابر مخاطرات ناشی از حضور گروه‌های تروریستی راه حل منطقی و مبتنی بر حسن نیت ایران بوده است.

وی همچنین تقدیم شهدای والامقام در راه مبارزه با داعش و دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام را دلیلی بر پیوند عمیق فرهنگی میان ایران با کشورهای عراق و سوریه دانست و گفت: نقش و تأثیر سازنده همکاری راهبردی میان این کشورها موجب همگرایی بیشتر میان ملت‌ها به عنوان عنصر اصلی ایجاد امنیت درون‌زا و بومی می‌شود.

سیاست خارجی ایران مبتنی بر تعامل و گسترش همکاری

شمخانی رقابت‌های منطقه ای را در صورتی که با رویکرد سازنده و منطقی و به نفع جهان اسلام تمام شود بدون اشکال توصیف کرد و گفت: ‌سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایرن مبتنی بر تعامل و گسترش همکاری با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع اقتصادی را به عنوان یکی از نقاط تمرکز دشمن به منظور آسیب وارد کردن به ایران برشمرد و در تشریح اقدامات به عمل آمده  برای مقابله در این زمینه گفت:‌ موضوع تورم که می توانست به چالش منجر شود با اقدامات مناسب دولت مهار شد و در مرحله بعدی با خروج از رکود گام‌های خوبی برای شکوفایی و رونق اقتصادی برداشته خواهد شد.

مبارزه فراگیر با فساد اقتصادی به صورت ساختارمند

وی افزود: مبارزه فراگیر با فساد اقتصادی به صورت ساختارمند حاصل اقدامات هماهنگ دولت و قوه قضاییه است و در سال آینده نیز مقابله بدون تنازل و ملاحظه و فارغ از رویکردهای سیاسی با فساد اقتصادی ادامه خواهد یافت.

شمخانی با اشاره به پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، آن را سیاست مترقی کشور و برآمده از تجربه دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: همان گونه که جنگ تحمیلی موجب ایجاد بازدارندگی منحصر به فرد برای ایران شد، تحریم ها نیز موجب استحکام اقتصاد درون‌زا خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه به نقش و جایگاه فرهنگ و رسانه در موضوع امنیت ملی پرداخت و افزود: نمایندگی افکار عمومی با تأمین سازوکارهای آسان ارتباط با افکار عمومی و نخبگان جهانی و بسترسازی برای فراهم شدن ابزارهای دستیابی به منافع ملی، وظیفه ملی رسانه‌هاست.

وی گفت: رسانه های کشور باید ضمن انعکاس توانمندی های نرم نظام ، از تأثیرگذاری اندیشه های بیگانه در افکار عمومی داخلی جلوگیری کنند.

شمخانی توان نرم ایران را دارای قابلیت های بی نظیری دانست که در مسیر انسجام، هم‌افزایی و پایداری ملی باید از آن بهره گرفت.

وی گفت: حوزه فرهنگ و رسانه باید ضمن فراهم کردن زمینه های پشتیبانی از طرح‌های امنیت ملی به عنوان توان نرم کشور، مأموریت تأمین امنیت روانی، انعکاس موفقیت های اقتصادی و محقق کردن اهداف سیاسی و اجتماعی را عهده‌دار شود.

شمخانی در ابتدای این نشست، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، برکت و عزت انقلاب اسلامی را حاصل خانه کوچکی دانست که اگرچه در طول تاریخ بدخواهان به دنبال محجور ساختن آن بودند، اما منشأ خیر کثیر بوده است.

وی گفت: تقارن سال نوی هجری شمسی با این مناسبت موجب افزایش روح معنویت در ملت ایران خواهد شد.

داعش در حال نابودی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: گروه تروریستی داعش با مجاهدت نیروهای پا به رکاب و ضدتروریسم منطقه، متشکل از جوانان عراق و سوریه در حال له شدن است.

دریادارعلی شمخانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: جریانی که امروز با ائتلاف گسترده ای از چند کشور شکل گرفته است در کارنامه اش هیچ سندی را نمی تواند ارائه کند که چقدر در مقابله با این جریان در حال له شدن، نقش دارد.

وی گفت: متأسفانه جریان ناراضی‌تراشی ناشی از نوع حکومت های برخی از کشورهای منطقه ما که با سرخوردگی، سرکوبگری و فقدان عمل و امید به آینده همراه است و به افراط‌گرایی منجر می شود تصحیح نشده است که اینها نوعاً متحد غرب محسوب می شوند.

شمخانی افزود: بر این اساس تا زمانی که علل اصلی و بنیادی خشک نشوند این کارخانه داعش‌سازی ادامه خواهد یافت.

ایجاد داعش با هدف تولید فتنه و توسعه شکاف میان شیعه و سنی

وی گفت: داعش به منظور تولید فتنه، ایجاد اختلاف و توسعه شکاف میان شیعه و سنی ایجاد شد که هم‌راستا با راهبرد غرب عمل می کند و غرب از این توانمندی  بهره می‌برد.

شمخانی افزود: در روند تولید معارض به‌اصطلاح متعادل در سوریه و تصریح به آن به عنوان یک گام میانی، از انتقال توده‌های مردم عادی به معارض و سپس تکفیری یا داعشی، غرب نقش مؤثری را ایفا می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: تا زمانی که این مسئله حل نشود کارخانه داعش‌سازی و افراط‌گرایی به انحای مختلف ادامه خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد نابودی داعش با مشارکت مردم منطقه استمرار یابد.

شمخانی همچنین حفظ انسجام داخلی، هم‌افزایی، هماهنگی میان مسئولان‌، رفع معضلات معیشتی مردم، مقابله با فساد اقتصادی و اداری و استفاده مناسب از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را از مهم‌ترین اولویت های سال آینده کشور برشمرد.

دعوت از فضای رسانه‌ای کشور برای همکاری در تولید و توسعه آرامش

وی همچنین گفت: دعوت از فضای رسانه‌ای کشور برای همکاری در تولید و توسعه آرامش در کشور و استفاده از برخی ظرفیت های فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

شمخانی اعمال سیاست های امنیتی در قبال القای برخی تحرکات به داخل و تسلط بر حفظ اقتدار ملی به منظور جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه ناامنی را از دیگر اولویت‌های سال آینده برشمرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اخیر 47 سناتور در نامه‌نگاری به مقامات کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: منطق دیپلماسی، حاکمیت استقلال و به نوعی ارزش‌مداری در سیاست های منطقه ای و بین المللی ایران فرصت هایی فراهم کرده است که بعضی از شکاف ها را به شکل علنی آشکار می کند.

وی تصریح کرد: این منطق جمهوری اسلامی ایران،  بدخواهی و جنگ طلبی برخی مانند نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اختلافات درونی برخی حکومت‌ها را افشا می کند.

شمخانی گفت:‌ این مسیر می تواند با حفظ یک فرمان درست به موضوعی نهادینه تبدیل شود که به طور قطع با توجه به ساختار حکومت ایران که سلطه‌پذیر و سلطه‌گر نیست و در دفاع از مظلوم با سلطه‌گر مبارزه می کند ادامه یابد و نهادینه شدن آن می تواند فرصت هایی برای صلح در منطقه فراهم کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با تبریک سال جدید به ملت ایران اظهار داشت: خانه کوچکی که بدخواهان در صدر اسلام در پی آن بودند که فاقد استمرارش کنند استمرار یافت و به رغم آغاز استهزا در زمان رسول خدا (ص) سوره کوثر نازل شد.

شمخانی با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) افزود: اکنون کشور بزرگ و منطقه بزرگی هوادار، مرید و مطیع آن خانه کوچکند و گسترش روحیه فاطمی و علوی در کشورمان در سال‌های 1392 و 1393 فرصتی به ما می دهد تا ما با معارف آل‌الله آشنا شویم و بدانیم امنیت و آرامش کنونی و سعادت دنیا و آخرت ما منوط به تأسی به آن سیده بزرگوار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین