کد خبر: ۲۸۸۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
رئیس پلیس راهور ناجا در نماز جمعه تهران عنوان کرد:

۴۱ درصد تصافات بخاطر واژگونی خودروها

سردار مومنی اعلام کرد: آمار تلفات جاده ای در کشورمان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۶ نفر است که کمتر از میانگین کل دنیا محسوب می شود و ظرف یک سال گذشته آمار تلفات جاده ای ۱۲۰۰ نفر کمتر شده است.
آفتاب‌‌نیوز : سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجادر سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد نوروزی راهور ناجا تاکید کردند باید آمار کشته های ناشی از تصادفات رانندگی به حداقل برسد اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کل دنیا بر اثر تصادفات رانندگی کشته می شوند.

به گزارش مهر، وی افزود: در سال گذشته در کل دنیا به تعداد کشته های ناشی از تصادفات افزوده شد و سازمان ملل طی گزارشاتی اعلام کرد اگر این مسئله با همین روند پیش برود ظرف ۱۰ سال آینده این آمار به دو برابر خواهد رسید.

سردار مومنی با بیان اینکه ایران در سال ۸۴ و ۸۵ اوج کشته های جاده ای را تجربه کرد و ۲۸ هزار نفر در آن سالها کشته می شدند افزود: این آمار کشته ها در حالی بود که تعداد خودروها ۷ میلیون بود اما طی این سالها ۱۱ هزار نفر از آمار کشته ها کمتر شده در صورتی که تعداد خودروها افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: جایگاه ایران در تعداد آمار کشته های جاده ای در سالهای ۸۴ و ۸۵ در رتبه های اول دنیا قرار داشت اما امروز جایگاه کشورمان به رتبه های میانگین رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز سالانه ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران کشته می شوند گفت: این آمار به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در ایران ۶ کشته است که میانگین دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه  ۷ کشته است که می توان گفت آمار تلفات ایران به زیر میانگین دنیا رسیده است.

سردار مومنی با بیان اینکه تعداد تلفات جاده ای ما نسبت به آمار آسیا در وضعیت بهتری قرار دارد، افزود: اما با این حال باید بگویم ۱۷ هزار کشته نیز آمار بالایی محسوب می شود که باید این آمار به حداقل ممکن برسد اما اینکه رتبه ایران از جایگاه اول کشته های جاده ای به رتبه های میانگین کاهش پیدا کرده است یک دستاورد خوب محسوب می شود.

وی تاکید کرد: ظرف یک سال گذشته تا امروز ۱۲۰۰ انسان در جاده های کشور کمتر کشته شده اند.

سردار مومنی با اشاره به کاهش این تعداد کشته شدگان گفت: این امر به دلیل رعایت قانون، همت همه دستگاه‌ها و بویژه رسانه ها بوده و بنابراین تاکید می کنیم دستاورد بزرگی داشتیم که تعداد متوفیان در عین حال که خودروها دو برابر شده اند، کاهش محسوس داشته است.

وی با اشاره به هدفگذاری پلیس راهور ناجا تا پایان سال ۹۵ گفت: بر اساس هدفگذاری های صورت گرفته قرار است تا پایان سال ۹۵ این آمار به ۱۳ هزار برسد و این شدنی است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه رویکرد اصلی ما برای کاهش سوانح رانندگی فرهنگی است، گفت: ما معتقدم با فرهنگ سازی و توجه به آموزش رفتار رانندگی اصلاح می شود. به بیانی دیگر اولویت اول ما تغییر در رفتار رانندگی است.

سردار مومنی با اشاره به اولویت دوم گفت: تلاش ما این است که سیستم های هوشمند را تقویت کنیم و این اولویت دوم پلیس خواهد بود.

وی تاکید کرد: آمار نشان می دهد در مکانهایی که سیستم های هوشمند نسب شده وضعیت ترافیک به مراتب بهتر است و تخلف کمتری را شاهدیم.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: معتقدیم اگر یک سال پول جریمه ها به توسعه سیستم های هوشمند اختصاص یابد تصادفات ۴۰ درصد کاهش می یابد.

سردار مومنی با اشاره به دو اتفاق مهم در سال ۹۳ گفت: ما در این سال سیستم سامانه نظارت بر خودروهای عمومی را ایجاد کردیم و مسافران می توانند با شماره ۱۱۰۱۲۰ تخلفات شش گانه اتوبوس ها را گزارش دهند.

وی افزود: یکی از این تخلفات توقف نکردن اتوبوس ها برای اقامه نماز است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به فعالیت دوم گفت: همچنین در صورتی که در مقابل مساجد تابلوی توقف مطلقا ممنوع نصب باشد نمازگزاران می توانند هنگام نماز در این مکان ها هم توقف و پارک کنند در واقع این توقف ممنوع، به استثنای نماز است.

سردار مومنی با اشاره به اینکه حجم جابجایی در زمان نوروز در سراسر دنیا بی نظیر است، افزود: ما در ایام نوروز بزرگترین عملیات ترافیکی سال را داریم. همه مردم حداقل یک بار در این ایام به سفر می روند.

وی اضافه کرد: ما چنین میزان سفری را در یک زمان محدود در هیچ کجای دنیا نداریم.

رئیس پلیس راهور ناجا در خاتمه گفت: علت ۷۰ درصد تصادفات، خستگی، سرعت و سبقت غیر مجاز است ضمن اینکه ۴۱ درصد تصافات فقط واژگونی خودروها است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین