کد خبر: ۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۰

ايران مذاكرات نوروزي پاريس را با احتياط گامي به جلو توصيف كرد

آفتاب‌‌نیوز : به گفته دستيار ارشد وزير خارجه ايران ، ايده‌هايي را كه در اين دوره از مذاكرات، هيات ايراني مطرح كرد، تاييد جدي بودن جمهوري اسلامي ايران براي اعتمادسازي با طرف اروپايي است.
آقاي آصفي اين مذاكرات را با احتياط گامي به جلو و سازنده ارزيابي كرده و گفته كه اين گفت‌وگوها در هفته‌هاي آينده مجدداً ادامه خواهد يافت.
در همين حال خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داده كه مقام ها و دیپلماتهای غربی در حال مطالعه و بررسی پیشنهاد ایران هستند.
خبرگزاري فرانسه پيشنهاد ايران را برای اجازه به این کشور برای حفظ میزان کمی از غنی سازی اورانیوم عنوان كرده كه جايگزين خواست اروپا برای توقف کامل غنی سازی اورانیوم شود.
خبرگزاری فرانسه اين موضوع را زبان یکی از مقامات اروپایی که نام خود را اعلام نكرده ، عنوان داشته است.ایران در نشست روز چهارشنبه خود با نمایندگان کشورهای بريتانيا، فرانسه و آلمان پیشنهادی را ارائه داده است که به این کشور اجازه دهند تا یک پروزه تحقیقاتی وپژوهشی ازسانتریفوژها را برای اجرای طرح آزمایشی و تحقیقاتی غنی سازی اورانیوم حفظ کند.

اتحادیه اروپا از ایران خواسته است تا به عنوان تضمینی عینی که ایران در حال توسعه تسلیحات هسته ای نیست، کار بر روی چرخه سوخت هسته ای را متوقف کند.

دیپلمات بي نام غربی به خبرگزاري فرانسه گفته كه اگر کارشناسان راهی را پیدا کنند که بتوانند بر این قضیه نظارت کامل و موثری داشته باشند ، چرا که نه؟

یک منبع اروپایی نیز ضمن تائید اين خبر افزوده ایران از مقام هاي اروپایی خواسته در مورد پیشنهادش که هدف از آن فراهم کردن زمینه گسترش طرح آزمایشی سانتریفوژها برای غنی سازی است، تامل وهمکاری کنند.
فضاي مذاكرات آن گونه كه مقام هاي غربي به خبرگزاري فرانسه گفته اند و آن طور كه سخنگوي وزارت خارجه ايران ابراز داشته مفيد بوده است و گفته هاي دوطرف احتمال توافق بر اين پيشنهاد را قوت بخشيده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین