کد خبر: ۲۹۰۳۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
بهشتی‌پور در گفت‌وگو با آفتاب مطرح کرد:

برنامه هسته‌ای ایران در تعامل با دنيا ادامه خواهد يافت

یک کارشناس بین‌الملل درباره میزان اهمیت این تفاهم سیاسی و نتایج آن می‌گوید: «این تفاهم از آن جهت اهمیت دارد که سبب می‌شود، برنامه هسته‌ای کشور ما بدون تحریم و در محیطی تعاملی با جهان و باشگاه هسته ای به مسیر خود ادامه دهد. »
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- پس از سال‌ها مذاکرات و چانه‌زنی، سرانجام تیم مذاکره‌کننده ایران به رهبری محمدجواد ظریف توانست همراه با 6 قدرت جهانی و اتحادیه اروپا، بیانیه مشترکی را ارائه دهند و در آن راه‌حل‌های تفاهم‌شده را برای برون‌رفت برنامه هسته‌ای ایران از بن‌بست ارائه کنند.

به گزارش «آفتاب» این تفاهم که از سوی روسای‌جمهوری ایران و آمریکا "تاریخی" خوانده شده است، هم توانسته با استقبال مردم ایران روبرو شود و هم حمایت جامعه جهانی را به همراه داشته است.

در همین باره حسن بهشتی‌پور کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره اهمیت و جنبه‌های مثبت این تفاهم و چشم‌انداز آن به «آفتاب» می‌گوید: «هر توافقی باید به سمت مطالبات دو طرف گرایش داشته باشد. طرفین مذاکره امتیازی می‌دهند و امتیازی می‌گیرند. هیچ توافقی اینگونه نیست که دربرگیرنده منافع یک طرف باشد.»


بهشتی‌پور درباره چشم‌انداز این بیانیه می‌گوید: «این بیانیه خط مشی کلی آینده برنامه هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند. چارچوبی که در آن آرمان‌های هسته‌ای ما بتواند به حیات خویش ادامه دهد.»

این کارشناس بین‌الملل درباره میزان اهمیت این تفاهم سیاسی و نتایج آن می‌گوید: «این تفاهم از آن جهت اهمیت دارد که سبب می‌شود، برنامه هسته‌ای کشور ما بدون تحریم و در محیطی تعاملی با جهان و باشگاه هسته‌ای به مسیر خود ادامه دهد.»

او در همین‌باره می‌افزاید: «به نظر می‌رسد این توافق برای طرفین نتیجه برد- برد را به همراه دارد. اما این مسئله را درنظر بگیرید که هر کدام از آنها به طور طبیعی، امتیازات گرفته خود را برجسته می‌کند. واقعیت این است که دو طرف توانسته‌اند، سرنوشت مذاکرات را به مسیر خوبی هدایت کنند و به پیروزی دست پیدا کنند.»

بهشتی‌پور می‌گوید: «این توافق باعث می‌شود که ما به اهداف هسته‌ای خود برسیم و همانطور که مقامات ما می‌خواهند، در کنار رونق برنامه هسته‌ای، چرخه اقتصادی ما نیز به خوبی به حرکت خویش ادامه دهد.»

او درباره جوانب مثبتی که این تفاهم پیش روی ایران خواهد گذاشت، می‌گوید: «آنچه در این بیانیه مطرح شده است، این است که ایران می‌تواند به فعالیت‌های کامل هسته‌ای خود ادامه دهد و در کنار آن با کشورهای هسته‌ای دیگر در تعامل باشد و از این طریق، دانش هسته‌ای به گردش درآید و تکامل پیدا کند. اگر تا پیش از این ما انحصارا با روسیه در این زمینه همکاری می‌کردیم، از این پیش این‌طور نیست و گستره فعالیت‌های بین‌المللی‌مان، افزایش پیدا خواهد کرد.»

بهشتی‌پور درباره لغو تحریم‌ها و خروج ایران از زیر فصل 7 منشور سازمان ملل می‌گوید: «درست است که محدودیت‌ها و نظارت‌هایی بر روی برنامه هسته‌ای ایران، اعمال می‌شود اما از طرف دیگر اگر این توافق در 3 ماه آینده به نتیجه برسد، ایران می‌تواند اولین کشوری باشد که از فصل 7 منشور سازمان ملل که ناجوانمردانه بر ایران اعمال شد، صلح‌آمیز و بدون جنگ بیرون بیاید. زیرا که تا پیش از این هر کشوری که زیر فصل 7 منشور سازمان ملل قرار گرفت، توانست با جنگ از زیر آن بیرون برود.»

بهشتی‌پور، در پایان با اشاره به سخنان حسین شریعتمداری و انتقادات او از بیانیه تفاهم شده، می‌گوید: «آقای شریعتمداری بهتر است به جای انتقاد کردن، پیشنهاد ارائه دهد. مسیر گذشته اگر غلط نبود که مقام رهبری، تاکتیک نرمش قهرمانانه را در نظر نمی‌گرفتند. اسب زین شده اگر در شرایط مناسب بود، که از آن برای سواری استفاده می‌شد!‌»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
0
5
عده ای حیاتشان در آرمانگرایی های غیر عاقلانه و غیر عملی و انتقادهای بدون ارائه راه حل جایگزین می باشد
محمد رضا ارحمندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
0
1
درود بر این دولت و این تیم هسته ای که با تدبی امید را در ایران زنده کردندو با کلیدش قفل تخاضمه ها را باز کرد ودرب دنیا بر ایران گشوده شد ودرب ایران بر دنیا باز شد به امید روزهای طلایی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین