کد خبر: ۲۹۰۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

واكنش مردم به بيانيه هسته‌ای لوزان

يكي از نكاتي كه مردم در شبكه‌هاي اجتماعي و خيابان‌ها به آن اشاره مي‌كردند بازگشت اميد به بازار كار و در ميان جوانان در ايران است.
آفتاب‌‌نیوز :
اعتماد نوشت: ساعت ٩ و ١٩ دقيقه پنجشنبه ١٣ فروردين است، تا اين لحظه خبري از مذاكرات مخابره نشده. مردم نمي‌دانند كه چه سرنوشتي در انتظارشان است. ادامه تحريم‌ها، ادامه مذاكرات براي رسيدن به يك راه‌حل يا توافق. اما ظريف بار ديگر براي ايران تاريخ ساز مي‌شود و زماني كه تمام نگاه‌ها به شبكه‌هاي خبري و تلويزيون است در توييتر و فيس‌بوك مي‌نويسد: «راه‌حل را يافتيم». «به لطف خدا و با حمايت و دعاي شما راه‌حل‌ها را نهايي كرديم. نوشتن متن را ظرف هفته آينده آغاز مي‌كنيم.» اين دو جمله دنيا را تكان داد. خبر توافق هسته‌اي كه در قالب دو بيانيه در لوزان خوانده شد بازتاب فراواني در شبكه‌هاي اجتماعي داشته است. مردم ايران از چند روز مانده به پايان مذاكرات از طريق هشتگ‌هايي كه به موضوع هسته‌اي ايران مربوط مي‌شد، خبرهاي اين مذاكرات را دنبال مي‌كردند. توييت ظريف بيش از ١٠هزار بار بازنشر شده است.

اما مردم پس از اعلام اين توافق واكنش‌هاي زيادي را نشان دادند. مردم هر‌كدام در اينستاگرام، توييتر و فيس‌بوك عكس‌ها و نوشته‌هايي را درباره مذاكرات هسته‌اي در لوزان منتشر كردند. اكثر مردم از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به خصوص محمدجواد ظريف تشكر كردند. پس از اعلام خبر توافق توسط وزير خارجه كشورمان مردم با هشتگ «تاريخ ايران به احترام تو خواهد ايستاد» به ابراز احساسات پرداختند. محمد در توييتر نوشت: «آقاي ظريف به اندازه هشت سال از شما ممنونيم؛ اينكه توانستيم تحريم‌ها و انرژي هسته‌اي را از طريق ديپلماسي كنترل كنيم.» علي در فيس‌بوك نوشت: «نزديك صد سال است كه امريكا در هيچ مذاكره‌اي به اين اندازه وقت نگذاشته است و اين نشان مي‌دهد كه ايران مي‌تواند با گفت‌وگو تمام مشكلات كشور را برطرف كند.» بي‌شك محمد‌جواد ظريف كسي بود كه براي اين مذاكرات از جان مايه گذاشته. يكي از كاربران نوشته است: «او هنگامي كه مي‌خواست بيانيه را بخواند همين‌طور سرفه مي‌كرد و خستگي در چهره او مشخص بود. قطعا تاريخ به احترام او خواهد ايستاد.»

سال ٩٤ با اميد شروع شد

بخش ديگري از مردم زير توييت ظريف به او خسته نباشيد گفته‌اند و مطالبي را براي او نوشته‌اند. يكي از كاربران توييتر نوشته: ايران بيش از هشت سال است كه تحريم‌هاي ظالمانه‌اي را تحمل كرده است. كاربر ديگري نوشته: «بايد از رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهور تشكر كنيم كه همان‌طوري كه تحقيقات را براي انرژي هسته‌اي نگه داشتند، تحريم‌ها را از بين بردند.» رضا در توييتر نوشت: «همه جوانان ايراني منتظر شنيدن خبر اين توافق بودند و حالا با اميد بيشتري سال ٩٤ را شروع مي‌كنيم.»پس از تمام شدن كنفرانس خبري ظريف مردم در برخي نقاط شهر به خيابان‌ها آمدند و شادي كردند. مردم با پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود «ظريف، عراقچي، تشكر تشكر» و با پرچم ايران خوشحالي مي‌كردند. علي درباره اين توافق گفت: «ما در طول تعطيلات نوروزي به خصوص شب‌ها خبرهاي مذاكرات را دنبال مي‌كرديم و براي ما اهميت بسيار زيادي داشت، از زماني كه آقاي روحاني رييس‌جمهور شدند ما منتظر لغو تحريم‌ها و حل شدن اين مذاكرات بوديم، حالا امشب از اين توافق بسيار خوشحالم و به نظرم ايران وارد يك دوره تازه خواهد شد.»

هشتگ مذاكرات بيش از يك ميليون توييت داشته است

مينا كه به همراه خانواده خودش به خيابان وليعصر آمده بود، درباره توافق گفت: «وقتي ما جلوي تلويزيون نشسته بوديم تا اين خبر اعلام شود همه استرس زيادي داشتيم و باورمان نمي‌شد كه قرار است طي چند ماه آينده تحريم‌هاي ايران برداشته شود و ما بتوانيم به فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي خود ادامه دهيم، هميشه ديپلماسي بهترين راه است كه ايران همراه با كشورهاي اروپايي نشان دادند كه ديپلماسي از هر راهي بهتر و كارساز‌تر است.» هشتگ « Iran Talks» (گفت‌وگوي ايران) معروف‌ترين هشتگي بود كه در اين مدت مورد استفاده كاربران شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفته بود. اين هشتگ براي چند روز در ١٠ هشتگ پرترند توييتر قرار گرفته بود. هشتگ گفت‌وگوي ايران از دور قبلي مذاكرت كه در ژنو انجام شد تا مذاكرات لوزان بيش از يك ميليون و صد هزار توييت را به خود اختصاص داده است. همچنين هشتگ ايران (Iran٨٦٠) هزار توييت را به خود اختصاص داده است. از ميان تمام اين توييت‌ها بيش از ٦٠ هزار توييت به زبان فارسي نوشته شده است. از سويي ديگر كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي درباره اظهارات اوباما مطالبي را نوشتند. يكي از كاربران در توييتر نوشت: «همين اندازه كه رييس‌جمهور امريكا به صورت رسمي اعلام كند كه تحريم‌ها نتوانست ايران را از مسير خودش منحرف كند نشان مي‌دهد كه مردم چه اندازه مي‌توانند استقامت داشته باشند، بايد به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي خسته نباشيد بگوييم.» يكي ديگر از كاربران در فيس‌بوك نوشت: به نظرم تفاوتي ميان بيانيه فارسي و انگليسي وجود نداشت و اميدوارم با توجه به اينكه امسال هم به نام همدلي و همزباني دولت و ملت نامگذاري شده است از تيم مذاكره‌كننده و سياست‌هاي دولت حمايت شود. ايران از امروز مي‌تواند به دنيا نشان دهد كه به جاي جنگ و هر كار ديگري از طريق ديپلماسي مشكلات خودش را برطرف مي‌كند. مرتضي كه با پرچم ايران به خيابان شريعتي آمده بود، گفت: «ما باورمان نمي‌شد كه امشب اين خبر اعلام شود به اين دليل كه تا شب گذشته خبرهاي خوبي از مذاكرات شنيده نمي‌شد اما وقتي آقاي ظريف در توييتر نوشت كه راه‌حل‌ها پيدا شده فهميدم كه بالاخره مذاكرات به نفع ايران تمام شد.»

ظريف مثل مصدق و اميركبير بود

محسن در توييتر نوشت: «وقتي ما مي‌توانيم كاري كنيم كه امريكا با ايران بيش از ٩ ساعت در يك شب مذاكره كند نشان مي‌دهد كه ديپلماسي ايران پاسخ داده است و مي‌توانيم اين‌گونه بر مشكلات خودمان غلبه كنيم.» همچنان شبكه‌هاي اجتماعي تحت تاثير خبر توافق هسته‌اي ايران قرار گرفته است. ميترا درباره ايران پس از مذاكرات در فيس‌بوك نوشته است: «به‌نظرم ايران به دو دوره تقسيم مي‌شود و حالا ايران پس از توافق هسته‌اي قطعا مي‌تواند قدرت بيشتري را نسبت به گذشته در منطقه به دست بياورد، ما همان‌طوري كه مي‌توانيم به تحقيقات خودمان در زمينه هسته‌اي ادامه دهيم، مي‌توانيم با شركت‌هاي خارجي و بانك‌ها ارتباط داشته باشيم و اين بسيار خوب است.»

يكي از نكاتي كه مردم در شبكه‌هاي اجتماعي و خيابان‌ها به آن اشاره مي‌كردند بازگشت اميد به بازار كار و در ميان جوانان در ايران است. علي آقا كه به قول خودش ٨٠ساله است در ماشين فرزندهايش نشسته و خوشحال است. او مي‌گويد: وقتي اين جوان‌ها را ديدم كه در مقابل تلويزيون با شنيدن اين خبر خوشحالي مي‌كنند ياد زمان جنگ و خبر تمام شدن جنگ افتادم. بايد از ظريف تشكر كنيم كه مثل اميركبير و مصدق براي ايران مبارزه كرد و اين‌گونه اميد و شادي را به مردم و جامعه بازگرداند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین