کد خبر: ۲۹۰۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

تالاب میقان اراک آبگیری شد

80 درصد سطح دریاچه فصلی تالاب میقان اراک در هفته های ابتدایی بهار امسال آبگیری شد.
آفتاب‌‌نیوز :
«مازیار خاکباز» سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زمستان پارسال و ایام سپری شده از بهار، میزان بارندگی در استان مرکزی مناسب بوده و هم اینک بیشتر نواحی این دریاچه به جز سطح محدودی از مناطق جنوبی و شمال آن آبگیری شده است.

وی اظهار کرد: سطح دریاچه تالاب کویری میقان اراک بیش از 12 هزار هکتار است که در سال های قبل به دلیل خشکسالی و بارش کم در ایام نوروز نیز چشمه گرد و غبار بود و باعث آلایندگی هوای این کلانشهر می شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: در بازدید از این دریاچه رطوبت نسبی در منطقه بالا است و این مهم نقش کلیدی در کاهش گرد و غبار و تعادل دمایی در این منطقه دارد.

خاکباز اظهار کرد: دریاچه تالاب میقان از هشت رودخانه و مسیل حوزه آبریز قره کهریز شامل شیروان، امان آباد، شهراب فرمهین، نوازن، گیلی، مودر ، ساروق و قره چای مشروب می شود و در دهه اخیر که بارش ها کاهش محسوس داشته است، میزان آبگیری آن به نصف رسیده بود.

وی یادآور شد: حدود 30 درصد از آب ورودی به دریاچه تالاب میقان از پساب فاضلاب اراک به میزان یکهزار لیتر در ثانیه تامین می شود که در چند سال گذشته تاثیر بسزایی بر اکوسیستم منطقه از نظر تامین آب زیرزمینی و تغذیه آبی لایه های عمقی تالاب داشته و آسیب کمتری به این منطقه رسیده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: فصل تبخیر این دریاچه فصلی از اوایل خرداد ماه با افزایش دمای محیطی آغاز می شود و در مرداد ماه که اوج گرما است میزان تبخیر به سه هزار میلیمتر یعنی 10 برابر بارندگی سالانه منطقه (300 میلیمتر ) می رسد و خشکی منطقه عاملی برای ایجاد چشمه های گرد و غبار است.

خاکباز خاطرنشان کرد: درحال حاضر کوچ پرندگان مهاجر منطقه که در بهار به سمت زیستگاه های اصلی خود پر می گشایند آغاز شده و صحنه های زیبایی از حضور و پرواز پرندگان در کنار این دریاچه فصلی برای دوستداران طبیعت ایجاد شده است.

وی بیان کرد: امسال بیش از 30 هزار قطعه پرنده در 110 گونه به تالاب کویری میقان اراک زمستان گذرانی داشتند که با توجه به شرایط خوب محیطی پیش بینی می شود حدود چهار تا پنج هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در 20 گونه در منطقه ماندگاری داشته باشند و جوجه آوری کنند.

تالاب کویری میقان اراک از زیستگاه های مهم پرندگان است که در 15 کیلومتری شمال شرقی کلانشهر اراک واقع شده و 16 درصد از پرندگان کشور و 52 گونه گیاهی و تنوع زیستی در این عرصه شناسایی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین