کد خبر: ۲۹۰۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

آسوشیتدپرس: تندروها در ایران و اسرائیل چارچوب توافق با ایران را محکوم کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: تندروها در ایران و اسرائیل، چارچوب توافق در زمینه کنترل برنامه هسته ای ایران را محکوم کردند.
آفتاب‌‌نیوز : این خبرگزاری آمریکایی افزود: مخالفت ها با وجودی که از سوی تندروها در ایران و اسرائیل و از دو جهت مخالف انجام شد، اما ادله یکسانی داشت.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با این هشدار که «این توافق موجودیت اسرائیل را تهدید می کند» خواسته جدیدی را مطرح کرد مبنی بر این که در هر گونه توافق نهایی موجودیت اسرائیل به رسمیت شناخته شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، در عین حال، تندروها در ایران، دولت میانه روی 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران را متهم می کنند، برنامه هسته ای کشور را که سال ها مایه مباهات، خودکفایی و مقابله با غرب بوده، تسلیم کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، چارچوب توافق در عین حال مورد تمجید دولت های غربی و بسیاری در ایران قرار گرفت که به دنبال شرایطی برای لغو تحریم ها هستند.

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران و امضا کننده توافق روز پنجشنبه، حین بازگشت به تهران مورد استقبال قرار گرفت. روز جمعه جمعیتی از هواداران ظریف خودرو وی را احاطه کردند. برخی از آنها به حالت طعنه آمیز به اسرائیل و تندروها در ایران تسلیت می گفتند.

روحانی نیز در سخنانی خطاب به مردم گفت که ایرانی ها به وعده های خود پایبند خواهند بود.

آسوشیتدپرس افزود: مذاکره کنندگان غربی می گویند بر اساس شروط توافق حاصل آمده، ایران نمی تواند سلاح هسته ای تولید کند و اگر توافق را نقض کند برای یک سال قادر به این کار نخواهد بود. اسرائیل بر این باور است که ایران قابل اعتماد نیست و تاسیسات اصلی این کشور دست نخورده باقی می ماند و این امر در نهایت به ایران اجازه می دهد، بمب هسته ای تولید کند.

به نوشته این خبرگزاری، نتانیاهو در چند هفته مذاکرات بین آمریکا، همپیمانانش و ایران با روی آوردن به کنگره امیدوار بود که مانع توافق شود و انتظار می رود کابینه وی به درخواست از قانونگذاران آمریکایی برای ممانعت از دستیابی به توافقی نهایی ادامه دهد.

نتانیاهو پس از دیدار با اعضای کابینه رژیم خود گفت: اسرائیل توافق با کشوری که اعلام کرده به دنبال نابودی ماست، نخواهد پذیرفت. وی همچنین از قدرت های جهان خواست قاطعانه برخورد کنند و فشارها بر ایران را تا زمان دستیابی به توافقی خوب ادامه دهند.

آسوشیتدپرس افزود: با توجه به حمایت گسترده بین المللی، بعید است که اسرائیل بتواند از توافق نهایی جلوگیری کند. 'یووال اشتاینیتز' از وزیران کابینه نتانیاهو در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: اسرائیل در سه چهار ماه آینده برای جلوگیری از توافقی بد قویا تلاش خواهد کرد.

آسوشیتدپرس نوشت: از سوی دیگرتندروهای ایران از همان ابتدای مذاکرات با غرب با آن مخالفت کرده اند. توافق نهایی موفقیت آمیز می تواند مشوق مهمی برای روحانی و میانه روها باشد که از گشایش بیشتر در روابط با غرب، لغو محدودیت های اجتماعی، افزایش حقوق مدنی و اصلاحات اقتصادی در داخل حمایت می کنند. روحانی بیشتر به موفقیت دولتش در بهبود وضعیت اقتصادی از طریق لغو تحریم ها امید بسته است.

اعلام چارچوب توافق در روز پنجشنبه همچنین امیدها در بین ایرانی ها را افزایش داد. یک مادر ایرانی 42 ساله که صاحب سه فرزند است، گفت: من همواره نگران اختلافات بین ایران وغرب بوده ام زیرا می دانم که این امر می تواند مشکلات بیشتری در زندگی من و فرزندانم به بار آورد.

وی گفت، افزایش قیمت ها بر زندگی اش فشار وارد کرده است.

یک جوان 35 ساله ایرانی نیز که صاحب رستوران است، گفت از توافق احتمالی خوشحال است زیرا وقتی مردم عادی خوشحال هستند مشتریان بیشتری دارد.

یک مالک کارخانه نیز گفت، به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور بوده بیش از 20 نفر از کارگرانش را در سال های اخیر اخراج کند.

وی گفت: اگر تحریم ها برداشته شوند، به فکر بازگرداندن آنهاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین