کد خبر: ۲۹۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶

جان کری: باید بر روی گام‌های باقیمانده دستیابی به توافق تمرکز کنیم

هم‌چنین در این تفاهم دو طرف توافق کرده‌اند که تاسیسات هسته‌ای فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فن‌آوری تبدیل شود. هم‌چنین سوخت مصرف شده در راکتور آب سنگین اراک به کشور دیگری منتقل خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : وزیر خارجه آمریکا گفت: حقیقت آن است که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌تواند به ما اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز خواهد ماند و بر روی گام‌های باقی مانده برای دستیابی به توافق قطعی و اجرای آن تمرکز کنیم.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در یادداشتی درباره بیانیه توافق هسته‌ای ایران و1+5 که در نشریه بوستون گلوپ منتشر شد، نوشت: روز پنج‌شنبه، آمریکا و ایران به همراه دیگر کشورهای مذاکره کننده از شورای امنیت و اتحادیه اروپا بر روی چارچوب و پارامترهایی تفاهم کردند که در صورت قطعی شدن و اجرای آن راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را محدود می‌کند.

بنابر مفاد این تفاهم، ایران موظف است تا حدود 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش داده و نیز تعداد سانتریفوژهای خود را به حدود یک سوم کاهش دهد. هم‌چنین در طول 15 سال آینده ایران تنها می‌تواند از یکی از تاسیسات هسته‌ای خود (نطنز) آن هم تنها برای غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین که تنها می‌تواند در مصارف صلح‌آمیز مصرف شود، استفاده کند.

علاوه براین محدویت‌ها، بازرسی‌های آژانس گسترده‌تر خواهد شد و آژانس قادر خواهد بود هرگونه موادی که بتوان از آن در ساخت سلاح اتمی استفاده شود را بیابد. نتیجه این اقدامات،‌ افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال است که این زمان حدود شش برابر بیش‌تر از زمان کنونی است.

کری در ادامه این یادداشت که به‌نظر می‌رسد بیش‌تر برای افکار عمومی آمریکاست و مصرف داخلی دارد می‌نویسد: هدف اوباما بازداشتن ایران از حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای است. برخی پیشنهاد دادند که بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه است. اما به نظر اوباما، استفاده از راه حل دیپلماتیک،‌ احتمال ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را از بین می‌برد.

هم‌چنین در این تفاهم دو طرف توافق کرده‌اند که تاسیسات هسته‌ای فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فن‌آوری تبدیل شود. هم‌چنین سوخت مصرف شده در راکتور آب سنگین اراک به کشور دیگری منتقل خواهد شد.

حقیقت آن است که ما پس از سال‌ها به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌تواند به ما اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز خواهد ماند و امیدوارم بتوانیم بر روی گام‌های نهایی برای اجرای توافق هسته‌ای تمرکز کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین