کد خبر: ۲۹۰۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
جعبه‌ای که غرب تمایلی به بازکردن آن ندارد

حقيقت درباره بمب اتم اسرائيل

با وجودی که بارها ایران اعلام کرده که برنامه هسته‌ای اش، صلح‌آمیز بوده و هیچ نیت و مقصودی برای ساخت سلاح اتمی ندارد، اما باز هم منتقدان برنامه هسته‌ای این کشور که در راس آنها رژیم صهیونیستی به چشم می‌خورد، سرسختانه بر روی مواضع خود ایستاده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سال ها است که بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در مجامع بین‌المللی مناقشه و بحث بر پا است. با وجودی که بارها ایران اعلام کرده که برنامه هسته‌ای اش، صلح آمیز بوده و هیچ نیت و مقصودی برای ساخت سلاح اتمی ندارد، اما باز هم منتقدان برنامه هسته ای این کشور که در راس آنها رژیم صهیونیستی به چشم می خورد، سرسختانه بر روی مواضع خود ایستاده اند.

به گزارش آفتاب، اسرائیل طی سال‌های اخیر که بر سر مواضع خود، در ضدیت با ایران و برنامه‌های هسته‌ای‌اش بیشتر از همیشه تنها مانده است، از بنیان با هرگونه فعالیت اتمی ایران مخالف است و آن را خطری بزرگ برای موجودیت خود می‌داند. این در حالی است که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بار دیگر تلاش های سرسختانه‌ای برای جلب اعتماد جهانی توسط ایران صورت گرفت و نتایجی که این تلاش‌ها تا کنون داشته است، خود نشانگر موفقیت ایران است.

در حالی که کشورهای قدرتمند جهان، طی ماه‌های گذشته در صدد ایجاد تعامل بیشتر با ایران بودند، اسرائیل بیشتر از همیشه، تلاش می‌کرد تا به زعم خود، جهان را متوجه بحرانی به نام ایران کند. او طی سخنرانی‌های بی‌شماری که در جهت تخریب وجه عمومی ایران در مجامع بین المللی انجام می داد، همواره از حقوق بشر و جهانی صلح آمیز صحبت می‌کرد. در حالی که روز گذشته روزنامه گاردین، طی گزارشی جزئیات قابل توجهی را درباره برنامه اتمی اسرائیل که اتفاقا هرگز صلح‌آمیز نبوده و نیست، منتشر کرد. 

بر اساس این گزارش، اسرائیل تنها کشوری است در خاورمیانه که مجهز به بمب اتمی است. پیش از این در سال 1986 مردخای وانونو، تکنیسین پیشین تاسیسات هسته‌ای اسرائیل برای اولین‌بار اطلاعات محرمانه‌ای از تاسیسات هسته‌ای و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در گفت‌وگویی با نشریه ساندی تایمز افشا کرد و به شکل علنی فاش کرد که نه تنها اسرائیل موفق به ساخت بمب شده، که توانسته مخفیانه و در سطحی محدود دست به آزمایش بمب زند و درسکوت و رودربایستی جامعه‌ی جهانی اهداف مخرب اتمی خود را پیش ببرد.

در این گزارش نوشته شده است که کمک‌های بی‌شمار کشورهای غربی، و مخفی‌کاری آنها و سکوت جمعی که در برابر اقدامات ضد انسانی اسرائیل، به کار برده شده، در موفقیت اسرائیل در مسیر رسیدن به سلاح اتمی تاثیر بسیار زیادی داشته است.

بریتانیا، نروژ، آرژانتین، آلمان و به‌ویژه فرانسه کشورهایی هستند که به پیشبرد برنامه‌ی اتمی اسرائیل کمک‌های بزرگی کردند. همچنین در این خصوص نمی‌توان از موافقت کاخ سفید در دوران زمامداری جانسون با نظر گلدا مایر مبنی بر این که آمریکا سکوت کند و به روی خودش نیاورد که اسرائیل بمب اتم دارد، نمی‌توان گذشت. 

جولیان بارگر نویسنده این گزارش می‌نویسد که زمامداران غرب از باراک اوباما تا نخست‌وزیران بریتانیا همیشه در برابر سوال‌ها درباره‌ی بمب اتم اسرائیل با دقت جملات خاصی را انتخاب و به‌کار می‌برند که نه تایید کنند و نه تکذیب و نه هیچ حرف روشنی زده باشند. به طور مثال سال 2009، باراک اوباما در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او درباره کشورهای مجهز به سلاح اتمی در خاورمیانه پرسید، او پاسخ مبهمی داد تا نتوانند از او اطلاعات صریحی دریابند.
 
همچنین آونر کوهن که تاکنون دو کتاب درباره‌ی برنامه‌ی اتمی اسرائیل نوشته به نویسنده‌ی گزارش می‌گوید که کشورهای غربی در سطح سیاسی هیچ تمایل و جراتی ندارند که در این جعبه را باز کنند و بحث بمب اتمی اسرائیل را کلید بزنند، چون ماجرایی است که سر دراز دارد و پای همه گیر است. 

برخلاف ادعای مقامات اسرائیلی که برنامه این کشور هیچ راز پنهانی ندارد، همیشه درباره جزئیات و حتی موجودیت برنامه خود، سخنان صریح و روشنی نکرده‌اند.

این گزارش در انتها تاکید می‌کند که تا وقتی که یک گفت‌وگویی صادقانه و شفاف دربار‌ه‌ی بمب اتم اسرائیل کلید نخورد و جزئیات مورد بحث قرار نگیرد، نمی‌توان به ایران گفت برنامه اتمی نداشته باشد و به کشورهای عربی گفت سراغ راه‌اندازی تاسیسات اتمی نروید. شرایط به نقطه‌ای رسیده که اجتناب از بحث شفاف بر سر بمب اتم اسرائیل، شرایط را دشوارتر و  نامحتمل خواهدکرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین