کد خبر: ۲۹۰۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

عربستان از رقابت با ایران در یمن ضرر خواهد کرد

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به همراه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف مقابل با قدرت رقیب منطقه‌ای‌شان ایران در آن کشور وارد عمل شده‌اند و با این وضعیت جنگ داخلی در یمن تبدیل به جنگی نیابتی و منطقه‌ای شده است. اشپیگل این موضوع را برای عربستان سعودی خطری بزرگ قلمداد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
نشریه آلمانی "اشپیگل" با انتشار گزارشی به مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن اشاره کرده است. این نشریه اشاره می‌کند که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به همراه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف مقابل با قدرت رقیب منطقه‌ای‌شان ایران در آن کشور وارد عمل شده‌اند و با این وضعیت جنگ داخلی در یمن تبدیل به جنگی نیابتی و منطقه‌ای شده است. اشپیگل این موضوع را برای عربستان سعودی خطری بزرگ قلمداد می‌کند. 
 
به گزارش خرداد، اشپیگل با اشاره به اقدامات نظامی یکجانبه عربستان سعودی در یمن می‌نویسد: "در حالی که وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در لوزان مشغول مذاکره با نمایندگان ایران بودند اکنون وضعیت در یمن آشفته است و آسمان آن کشور بارها مورد هجوم موشک‌های جنگنده‌های سعودی قرار گرفته است. حملات از نیمه شب آغاز می‌شود و پس از چند ساعت قطع می‌شود. عربستان سعودی و نیروهای تحت رهبری آن در ائتلاف عربی مدعی هستند که برای مقابله با حوثی‌های مورد حمایت از سوی ایران حملات را سازماندهی کرده‌اند اما شمار تلفات اقدامات نظامی در دو هفته اخیر دبه بیش از 90 نفر رسیده است. "عقلان" یکی از شهروندانی است که کارخانه سیمانش تبدیل به اردوگاه آوارگان شده است. او با انتقاد از حملات نظامی انجام شده می‌شود:"این چگونه جنگی است. چرا آنان می‌جنگند؟" 
 
اشپیگل در ادامه می‌نویسد که علت حملات صورت گرفته علیه یمن را می توان در هراس سعودی‌ها و اعراب از بهبود روابط امریکا و ایران و پیشرفت روند مذاکرات هسته‌ای جست و جو کرد. 
 
اشپیگل در ادامه اشاره می‌کند که علیرغم اهداف تعیین شده از سوی عربستان سعودی که رقابت با ایران و نشان دادن استقلال خود از امریکا در دوران سلطنت پادشاه جدید است شرایط در یمن با قرار گرفتن نیروهای وفادار به "علی عبدالله صالح" رییس‌جمهوری پیشین یمن در کنار حوثی‌ها پیچیده‌تر شده است. 
 
این نشریه آلمانی در ادامه به خطاهای محاسباتی عربستان سعودی درباره وضعیت یمن اشاره کرده و می‌نویسد: "سعودی‌ها در پاییز گذشته کمک‌های خود به دولت "هادی" در یمن را قطع کردند. آنان گمان می‌کردند که او بیش از اندازه در مقابل حوثی‌ها ملایمت به خرج می‌دهد اما این موضوع را در نظر نگرفتند که او تنها گزینه سیاسی موجود در مقابل "صالح" و "حوثی"‌ها است. سعودی‌ها توجه نکردند که بدون کمک آنان هادی قادر به ماندن نخواهد بود." 
 
اشپیگل در بخش پایانی گزارش خود حمله اخیر سعودی‌ها را به ضرر آن کشور قلمداد کرده و در این باره می‌نویسد: "اقدام اخیر سعودی‌ها در تاریخ سیاست خارجی آن کشور بی‌سابقه است چرا که عربستان همواره از طریق کمک مالی به دولت‌ها از طریق اعزام مبلغان مذهبی به کشورهای منطقه اهداف خود را پیش می‌برد. اقدام اخیر سعودی خطر گسترش دامنه جنگ به داخل خاک آن کشور را افزایش داده است. باید به این نکته اشاره کرد که علیرغم موفقیت‌های سعودی‌ها در حملات هوایی آن کشور به تنهایی و با این حملات نمی‌تواند موفق شود حوثی‌ها را شکست دهد. اکنون هزاران حوثی خود را برای مقابله با تجاوز سعودی‌ها آماده نبرد کرده‌اند. عربستان باید به تجربه دهه 60 میلادی مصر توجه کند. آن کشور با اعزام نیروی زمینی به یمن کاری کرد که آنجا به "ویتنام مصری‌ها" تبدیل شد." 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین