کد خبر: ۲۹۰۷۲۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
ورود دولت به عرصه سیاسی وضعیت اقتصادی را بهبود داد

پیش‌بینی تاثیر لغو تحریم‌ها بر اقتصاد کشور

یک اقتصاددان می‌گوید: تصور کنید که در تیرماه توافق نهایی انجام و تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، در ازای آن شما چه چیزی داده‌اید؟ سایت فردو به مرکز تحقیقاتی تبدیل می‌شود و سانتیفیوژها هم باید به گونه‌ای باشند تا موادی که برای ساخت بمب اتم استفاده می‌شود تولید نکند. به‌جای اینها تحریم‌ها لغو، رشد اقتصادی مثبت می‌شود و احتمالا بالا می‌رود، اشتغال افزایش پیدا می‌کند و قیمت دلار پایین می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- یک اقتصاددان درباره تناقض و مخالفت‌هایی که در میان رسانه‌ها و گروه‌های مخالف توافق هسته‌ای درباره تاثیر این توافق بر وضعیت اقتتصادی منتشر می‌شود، به خبرنگار «آفتاب» می گوید: باید به این افراد گفت که تحریم‌ها اقتصاد کشور را فلج کرده بود. در دوره آقای احمدی‌نژاد اقتصاد ما چهار سال با رشد منفی روبرو بود و نرخ تورم به 40 درصد رسید. کسانی که امروز می‌گویند این توافقات بر اقتصاد تاثیر نمی گذارد، شاید اقتصاد را خوب نخوانده‌اند.

مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر توافقات بر اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌کند: به نظر من اگر این توافقات نهایی شود و به تصویب مجالس برسد دلار به قیمت 2500 تومان خواهد رسید. بعد شما ببینید که چه تاثیری بر روی جامعه خواهد گذاشت. همین تفاهم اولیه‌ای که انجام شده است می‌بینید که به بازار شوک وارد شده و جو مثبتی ایجاد کرده است؛ در صورتی که این توافقات نهایی شود این وضعیت تشدید خواهد شد.

او درباره عملکرد دولت یازدهم توضیح می‌دهد: با ورود آقای روحانی به عرصه سیاسی وضع اقتصادی ایران از این رو به آن رو شد. نرخ رشد مثبت و تورم سال قبل به زیر 20 درصد آورده شد. اینها نتیجه سیاست‌های درستی بوده که آقای روحانی و تیم ایشان انجام داده‌اند.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر توافقات بر اقتصاد کشور در 20 ماهی که از دولت یازدهم می‌گذرد می‌گوید: اولین توافقی که در ژنو در سال 92 انجام شد و براساس آن مقداری از پول‌های بلوکه ایران آزاد شد، همان زمان بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشت و نرخ رشد را مثبت کرد.

تقوی می‌افزاید: درست است که آقای روحانی کار اقتصادی زیادی انجام نداده اما فعالیت‌های سیاسی که انجام داده است، وضعیت اقتصادی را کاملا تغییر داد.

این اقتصاددان درباره احتمال برداشتن کل تحریم‌ها در تابستان سال جاری و تاثیری که بر اقتصاد کشور می‌گذارد به خبرنگار آفتاب می‌گوید: حالا تصور کنید که در تیرماه توافق نهایی انجام و تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، در ازای آن شما چه چیزی داده‌اید؟ سایت فردو به مرکز تحقیقاتی تبدیل می‌شود و سانتیفیوژها هم باید به گونه‌ای باشند تا موادی که برای ساخت بمب اتم استفاده می‌شود تولید نکند. به‌جای اینها تحریم‌ها لغو، رشد اقتصادی مثبت می‌شود و احتمالا بالا می‌رود، اشتغال افزایش پیدا می‌کند و قیمت دلار پایین می‌آید.

او تاکید می‌کند: دقت داشته باشید که قیمت دلار واقعا مردم را فلج کرد هر جنسی را که در حال حاضر می‌خرید چهار برابر نسبت به قبل از اعمال تحریم‌ها گران‌تر شده است. حقوق ما 20 درصد افزایش و قیمت‌ها 40 درصد افزایش می‌یافت، شاید برخی از ما این فشار اقتصادی را بتوانیم تحمل کنیم اما افراد سطح پایین جامعه که حقوق‌های اندک دریافت می‌کنند باید چه کاری انجام دهند، بسیاری از آنها بیکار هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
2
1
باز هم باید 2500زیاد با به 1000 و اگر نرسد آن موقع معلوم میشه کی به بفکر مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
2
3
عالي بود
علی
|
Germany
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
2
3
پس زنده باد ظریف و تیم مذاکره کننده و دولت تدبیر
اکبر
|
Germany
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
1
2
درمورد قیمت دلار اگر جمشید بسم الله(بانک مرکزی) اجازه دهد کاهش میابد وکرنه همان آش است وهمان کاسه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
0
1
خیلی خوش بینانه است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین