کد خبر: ۲۹۰۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

چگونه زعفران اصل را شناسایی کنیم؟

از آنجایی که نسبت به سایر محصولات کشاورزی، زعفران ارزش مادی بیشتری دارد،باید چگونگی تشخیص زعفران اصل از تقلبی را یاد بگیریم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش باشگاه خبرنگاران، زعفران از جمله محصولاتی است که  مشتری باید تمام حواسش را در حین خرید جمع کند تا بهترین نوع را انتخاب کند.

 «گل رنگ» شکل و ظاهری مشابه زعفران داشته و برخی از کاسبان سودجو، آن را به‌جای زعفران اصل به مشتری می‌فروشند.

تشخیص زعفران‌های اصلی از روی سرشاخه کلاله زعفران ساده‌ترین روش محسوب می‌شود چراکه سرشاخه‌های کلاله زعفران سه شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هرچه پایین‌تر می‌آید باریکتر می‌شود ضمن اینکه دارای مقداری طعم تند است البته چنانچه زعفران‌ها پودرشده باشند تنها با دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص هستند.

از آنجایی که نسبت به سایر محصولات کشاورزی، زعفران ارزش مادی بیشتری دارد، بیش از آنکه توجه خود را بر روی برند و یا سایر مشخصات ظاهری این محصول معطوف کنیم، باید چگونگی تشخیص زعفران اصل از تقلبی را یاد بگیریم.

راه شناسايي زعفران تقلبی :


روش اول : ریشک ذرت مستقيم ولی پرچم زعفران انحنا دارد .

روش دوم : تکه‌های زعفران را روی شعله گاز بوتان قرار داده در اين حالت زعفران خالص به رنگ بنفش يا نارنجی در می‌آيد که به پتاسيم آن مربوط می‌شود. اما در مورد زعفران تقلبی رنگ زرد ايجاد می‌شود.

روش سوم : اگر تارهاي زعفران را بين كاغذ كاهي ( كاغذ روزنامه) بگذاريم و كمي فشار دهيم نبايد لكّه چربي باقي بگذارد. اگر چنين باشد به احتمال قوي آن زعفران تقلّبي است.

نحوه نگهداري زعفران :

زعفران بویژه بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در جام شیشه‌ای نگهداری شود.زیرا با توجه به این که اسانس (مواد معطر ) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگه داری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزهٔ آن کاسته می‌‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌‌رود.

يك توصيه بهداشتي :


در زمان خريد زعفران به نوع بسته بندي و مشخصات درج شده بر روي بسته ها از جمله داشتن شماره پروانه ساخت و بهره برداري از وزارت بهداشت و درمان ، تاريخ توليد و انقضاء و آدرس كارخانه توليد كننده توجه نماييد.

تقلب های موجود در زعفران :

-رنگ کردن خامه زعفران با رنگ موجود در کلاله یا رنگهای شیمیایی سنتزی است.

-اضافه کردن برخی مواد که از لـحاظ ظاهری مشـابه کـلاله های زعـفران می باشند ماننـد گلرنگ

-افزایش رنگهای مصنوعی به زعفران جهت افزایش قدرت رنگی آن.

–معمول ترین این رنگها شامل: تارترازین،Orange II، آمارانت، سانست یلو،Ponceau 4R، کینولئین یلو می باشد.

-اعمال کم فروشی در وزن زعفران است، اضافه نمودن نمک و شکر به زعفران جهت افزایش جرم آن دراین نوع تقلب وجوددارد. یکی از راههای تشخیص زعفران مزه کردن آن است که باید دارای طعم تلخ باشد ولی اگر طعم آن شیرین یا شور باشد یعنی به آن نوعی نمک یاشکر اضافه کرده اند که منشاء قلیائیت دارند.

در مجموع کسانیکه این محصولات تقلبی را می فروشند، بسته بندی آنها فاقد مشخصات کامل و صحیح تولید کننده می باشد .

به طور کلی توصیه می گردد با وجود موارد زیاد تقلب در زعفران و تشخیص سخت آن برای عموم ، حتما از زعفران هایی که دارای مجوز رسمی از اداره نظارت بر مواد غذایی می باشند ، تهیه نمایید بدیهی است که برای حصول اطمینان باید آرم پروانه ساخت را بر روی بسته بندی محصولات مشاهده نمایید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
شهروند تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
دوست عزیز کارشناس،راه هایی بفرمائید که در ایران قابل انجام باشد ! لطفا یک بار دیگر به تک تک مواردی که فرمودید فکر کنید و ببینید آیا امروزه و در ایران و برای عموم مردم انجام این روشها امکانپذیر است !؟ اگر جوابتون مثبته،تشریف ببرید خ انقلاب روبروی دانشگاه مغازه هایی است که کتاب می فروشند ! یک کتاب جامعه شناسی تهیه کنید و بعد از خواندن آن یک بار دیگر این نوشه بنده را مطالعه فرمائید ! با تشکر.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین