کد خبر: ۲۹۰۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
جعفرزاده:

ظریف گفت اجازه نصب دوربین های آنلاین را در مراکز هسته ای نمی دهیم

نماینده مردم رشت در مجلس به نقل از وزیر امور خارجه گفت: برای بازرسی های مراکز هسته ای مان اجازه نصب دوربین های آنلاین را نمی دهیم.
آفتاب‌‌نیوز : غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی روز سه شنبه پس از پایان جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا ادامه داد: اتفاق خوبی که در این جلسه افتاد این بود که پس از سخنان دکتر ظریف، آقای صالحی در این جلسه شرکت کرد و درباره با آخرین دستاوردهای هسته ای گزارشی ارایه داد.

جعفرزاده ادامه داد: صالحی در این جلسه قدرت هسته ای ایران را با کشورهای دیگری مانند ژاپن، برزیل و آرژانتین مقایسه کرد و گفت که این قدرت نشان داده است که ایران نسبت به این کشورها از برتری بیشتری برخوردار است که همه آنها در اثر تلاش و خودباوری دانشمندان هسته ای کشورمان ایجاد شده است.

جعفرزاده به نقل از صالحی افزود: علت مذاکرات هم همین توفیقات و پیشرفت ها بوده که باعث شده غربی ها با ایران مذاکره کنند چون تنها گزینه پیش روی آن ها مذاکره با ایران است و به همین دلیل ایران را در مسیر تولید سوخت هسته ای پذیرفته اند.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد مذاکراتی که در سوئیس برگزار شد بیشتر بر روی زباله های هسته ای متمرکز بود و ما نیز پذیرفته ایم باید ایران در یک کنسرسیوم بین المللی عضو باشد تا این زباله ها که خطر زیست محیطی برای ایران و جهان دارد را بتوانیم از کشور خارج کنیم.

وی افزود: صالحی تاکید کرد که غربی ها هیچ راهی به غیر از مذاکره ندارند به همین دلیل با ایران وارد مذاکره و تفاهم شده اند.

جعفرزاده همچنین با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در صحن غیرعلنی نیز اظهارداشت: ظریف هم خلاصه ای مذاکرات و برنامه های آینده خود را بیان کرد و درباره مواردی که نمایندگان و مردم مطرح کرده بودند و دغدغه شان بود، توضیح داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: ظریف تاکید کرد که پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد و در عین حال اظهارداشت که به هیچ عنوان نصب دوربین های آنلاین را در مراکز هسته ای نمی پذیریم و اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی رخ دهد چون تجربه تلخی درباره ترور دانشمندانمان داریم و در گذشته به دلیل شناسایی شدن این دانشمندان آنها شهید شدند.

وی به نقل از وزیر امورخارجه گفت: یکی دیگر از مواردی که در مذاکرات هسته ای مطرح شد این بود که ایران چیزی بیشتر از مکانیزم بازرسی های بین المللی را نخواهد پذیرفت بنابراین مردم دغدغه نداشته باشند که اسناد سری فاش شود.

نماینده مردم رشت همچنین به نقل از ظریف اظهارداشت که مهم ترین دستاورد این توافق این بود که غنی سازی اتمی در ایران مورد پذیرش جهانی قرار گرفته و تحریم ها لغو می شود در عین حال فردو و نطنز نیز تعطیل نخواهد شد ولی محدودیت آنها را می پذیریم و هر جایی که غربی ها از تعهدات خود عدول کنند ما نیز بازگشت خواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به صحبت های صالحی در جلسه غیرعلنی امروز اظهارداشت: مذاکرات براساس توانمندی ها و قدرت اتمی ایران بود نه قدرت غربی ها که از ترس و فشار تحریم ها ایجاد شده باشد.

وی گفت: ظریف نیز در این جلسه گفت که 'من به غربی ها گفته ام هر زمان که اراده کنیم می توانیم بمب اتم بسازیم اما این که باعث شده ما بمب نسازیم تحریم ها و فشارها نبوده بلکه فتوای رهبر معظم انقلاب است پس ما تحت هیچ فشاری این کار را نخواهیم کرد و شما هم نخواهید توانست مانع ما شوید بلکه آنچه باعث شده تا ما بمب نسازیم فقط فتوای رهبر معظم انقلاب است'

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که در آیا در جلسه غیرعلنی تنشی ایجاد شد اظهارداشت: تندروهای مجلس تنش ایجاد کردند اما سخنان وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی مورد اعتماد است و قاطبه نمایندگان نیز پشتیبانی خود را از مذاکرات و تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کردند.

نماینده مردم رشت در پاسخ به سوال دیگری که موضع و مدیریت رییس مجلس در جلسه امروز چگونه بود گفت: لاریجانی سوالات فنی را چند بار در جلسه عنوان کرد تا شائبه هایی که نمایندگان در ذهن داشتند مانند نصب دوربین های آنلاین، رفع تحریم ها و چگونگی بازگشت به گذشته در صورت عمل نکردن غربی ها به تعهداتشان روشن شود.

وزیر امورخارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در جلسه غیرعلنی صبح روز سه شنبه گزارشی از مذاکرات و نتایج نشست سوییس به نمایندگان ارایه کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین