کد خبر: ۲۹۱۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

پاپ چگونه می‌تواند به اوباما برای توافق هسته‌ای کمک می‌کند؟

در هر دو کشور ایران و امریکا، میانه‌روها تحت فشار قرار گرفته‌اند. آنان برای حفاظت از دستاوردهای خود در مقابل تندروها تلاش می‌کنند. در این میان، پاپ می‌تواند نقش مهمی را در تجدید قوای آنان داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 "جان آلن جی آر" ویراستار سایت "کراکس ناو" که اخبار واتیکان را پوشش می‌دهد در مقاله تازه خود به بیان جزئیات چگونگی کمک پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به "اوباما" رییس‌جمهوری امریکا برای دستیابی طرفین به توافق هسته‌ای نهایی پرداخته است. او در این میان به عوامل مختلفی اشاره کرده که سبب می‌شوند تا پاپ نقشی برجسته در این موضوع داشته باشد. 

به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، تحلیلگر این سایت با اشاره به اظهارات اخیر پاپ در حمایت از تفاهم لوزان می‌نویسد:"پاپ در سخنرانی اخیر خود اشاره کرد که باید برای برقراری صلح در جهان و رفع منازعات دعا کرد. او همچنین از تعیین چارچوب تفام سیاسی لوزان استقبال کرد و اظهار داشت که این اقدام گامی قاطعانه به سوی جهانی امن‌تر و برادرانه‌تر بوده است." تحلیلگر این سایت در ادامه اشاره می‌کند که اگرچه این سخنان پاپ حمایت مستقیم از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی نبوده است اما بسیار مطلوب‌تر و مفیدتر از اظهارات تند‌ نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره است. 

تحلیلگر این سایت در ادامه اشاره می‌کند در حالی که جمهوری‌خواهان در کنگره مخالف تفاهم لوزان هستند و در داخل ایران نیز بیش از 200 تن از تندروها با تجمع در مقابل مجلس ایران مخالفت خود با این موضوع را اعلام کرده‌اند پاپ می‌تواند نقشی مهم ایفا کند. او در این باره می‌نویسد:"در هر دو کشور ایران و امریکا، میانه‌روها تحت فشار قرار گرفته‌اند. آنان برای حفاظت از دستاوردهای خود در مقابل تندروها تلاش می‌کنند. در این میان، پاپ می‌تواند نقش مهمی را در تجدید قوای آنان داشته باشد. نخست آن که پاپ فرانسیس یک چهره شناخته شده و بلندپایه بین‌المللی و از قدرت و نفوذ معنوی بالایی برخوردار است. این مقام اثبات کرده که از قابلیت بالایی برای ایفای نقش در بهبود روابط برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به تلاش‌های مثبت و ثمربخش پاپ برای برقراری روابط دیپلماتیک کوبا و امریکا اشاره کرد. به همین‌خاطر، واتیکان می‌تواند در بلند‌مدت باعث بهبود روابط ایران و غرب شود. ایران جامعه‌ای مذهبی دارد و روحانیون زمام امور در آن کشور را در دست دارند. در نتیجه، هیچ سیاستمدار و چهره غربی نمی‌تواند کاری که پاپ و واتیکان قادر به انجام آن هستند را عملی کند." 

نویسنده این مقاله در ادامه به شباهت‌های میان تشیع و کاتولینیسم اشاره می‌کند و این موضوع را عاملی مهم در نزدیکی فرهنگی واتیکان با روحانیت شیعه دانسته و می‌نویسد:"در سال 2006 میلادی ولی نصر کتابی را درباره تشیع نوشت و استدلال کرد که شیعیان بیش از آن که به سنی‌ها نزدیک باشند با کاتولینیسم شباهت‌هایی دارند. از جمله آن‌ها می‌تواند به اعتقاد هر دو به لزوم وجود دستگاه مذهبی متشکل از روحانیون، تفسیر معنوی و اساطیری از مذهب، قائل‌بودن تقدس برای خانواده و اعتقاد به انسان‌های بافضیلت (قدیسان در تفکر کانولیک و امامزادگان در تفکر شیعه) اشاره کرد. مارک سرنا یکی از فعالان مذهبی در زمینه فلسفه اسلامی و کاتولیک نیز معتقد است که مسلمانان شیعه شرکای طبیعی کاتولیک‌ها در زمینه مسائل دینی و گفتمان مذهبی هستند." 

نویسنده این مطلب درادامه با اشاره به روابط دیرینه تهران و واتیکان و دیدارهای اخیر میان مقام‌های دو کشور به وجود ظرفیت‌های گسترده میانجی‌گری پاپ اشاره کرده و می‌نویسد:"زمانی که مقام‌های دو کشور روی میز صندلی مذاکره می‌نشینند با یکدیگر با زبان مشترکی سخن می‌گویند؛ با زبان دین و معنویت. روابط دیپلماتیک میان ایران و واتیکان از سال 1954 برقرار بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که ایران 30 سال بیش از امریکا با واتیکان رابطه داشته است. دیدار اخیر شهیندخت مولاوردی" معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان با پاپ نیز نشان داد که دو کشور چه میزان روابط عمیقی با یکدیگر دارند." 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین