کد خبر: ۲۹۱۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

رویترز: بیش از 30 درصد جمهوری‌خواهان آمریکا حامی تفاهم لوزان هستند

رویترز گزارش داد: بیش از یک سوم جمهوری خواهان آمریکا از تفاهم هسه‌ای جدید ایران وگروه 1+5 حمایت می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از خبرگزاری رویترز نتیجه نظر سنجی رویترز و موسسه ایپ سوس که یک شرکت تحقیقاتی جهانی به شمار می‌آید نشان می‌دهدکه 31 درصد از جمهوری خواهان آمریکا از بیانیه منتشر شده ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس حمایت می‌کنند.

به گزارش رویترز این مساله یک چالش بزرگ برای قانون‌گذاران این حزب که به شدت باچارچوب تفاهم به دست آمده میان تهران و قدرت‌های جهانی مخالفت می‌کنند محسوب می‌شود.

همچنین این نظر سنجی نشان می‌دهد 30 درصد دیگر جمهوری خواهان آمریکا با این بیانیه مخالف هستند در حالی که 40 درصد از آنها رای ممتنع به آن داده‌اند. بنابراین این نظر سنجی نشان دهنده‌ یک شکاف عمیق در این حزب به شمار می‌آید که برای تصویب قانونی علیه مذاکرات هسته‌ای با ایران تلاش می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: کاخ سفید تاکنون برای متقاعد کردن قانون‌گذاران و دیگر منتقدان بیانیه‌ای که هفته گذشته میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد تلاش کرده است.

بر اساس این نظر سنجی بیش از 50 درصد دموکرات‌ها از بیانیه لوزان حمایت می‌کنند در حالی که 10 درصد از آنها مخالف و 39 درصد باقیمانده از موضوع مطمئن نیستند. همچنین اغلب شخصیت‌های مستقل در آمریکا نیز که یک حوزه انتخاباتی مهم برای هر دو حزب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا محسوب می‌شوند با این بیانیه موافقند. 33 درصد از آنها اعلام حمایت ، 21 درصد اعلام مخالفت کرده و 45 درصد رای ممتنع دادند.

اما نتایج نظر سنجی نشان می‌دهد تعداد کمی از اعضای هر دو حزب با استفاده از گزینه نظامی علیه ایران به منظور جلوگیری از دست یابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای موافق هستند.5 درصد از دموکرات‌ها و 11 درصد از جمهوری خواهان از این گزینه حمایت کرده‌اند.

60 درصد جمهوری خواهان از دولت می‌خواهند تا موضع سخت تری را در قبال ایران به ویژه در خصوص ادامه تحریم‌ها علیه این کشور پیش بگیرد در حالی که تنها 23 درصداز دموکرات‌ها چنین نظری دارند.

دراین میان 48 درصد از دموکرات‌های آمریکا گفته‌اند که واشنگتن در سیاست خود برای بهبود روابط دیپلماتیکش با تهران کار درستی پیش گرفته است اما 18 درصد از جمهوری خواهان با این نظر موافق هستند.

به گزارش ایسنا، این نظر سنجی علاوه بر این نشان داد هر دو حزب آمریکایی بیش از اقدام نظامی از راههای دیپلماتیک با ایران حمایت می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین