کد خبر: ۲۹۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

تحلیل اکونومیست از تفاهمنامه لوزان و شکاف در کشورهای حوزه خلیج فارس

پس از افزایش احتمال توافق ایران با غرب، برخی نگران افزایش دخالت ایران در خاورمیانه هستند. هم اکنون ایران در کشورهای سوریه، لبنان، عراق، یمن و بنا بر برخی گزارش ها بحرین نیروی نظامی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- پس از اعلام تفاهم نامه هفته گذشته لوزان، عکس العمل ها در کشورهای حوزه خلیج فارس به تعداد سانتریفیوژها مهم بود، اما از آن مهمتر تغییراتی است که در روابط سیاسی ایران با کشورهای غربی، به وجود آمد. تغییراتی که آنقدر مهم است که می تواند موازنه قدرت را در خاورمیانه به طور کل تغییر دهد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از اکونومیست، پس از افزایش احتمال توافق ایران با غرب، برخی نگران افزایش دخالت ایران در خاورمیانه هستند. هم اکنون ایران در کشورهای سوریه، لبنان، عراق، یمن و بنا بر برخی گزارش ها بحرین نیروی نظامی دارد.

رقابت عربستان سعودی با ایران طی سال های اخیر، با رقابت های فرقه ای و حزبی همراه بوده است. ایران در تلاش است تا خلیج فارس را تحت قیومت خود نگه دارد و کشورهای عربی از این تلاش ها ناراضی به نظر می رسند.

 شیعه های کویت می گویند که به دلیل آنکه مذهبشان با دولت ایران، مشترک است، از سوی دولت کویت به آنها لقب ناسپاس را می دهند. این در حالی است که در کویت حدود 30 تا 40 درصد مردم شیعیانان هستند.

پای جنگ فرقه ای و مذاهب به شبکه های اجتماعی نیز رسیده است. توئیتر یکی از میدان های مبارزه این افراد است. یک کویتی می گوید:« ما در کشورمان از استانداردهای رفاهی مناسبی برخورداریم.اما در کشورهای فقیرتر، جنگ های مذهبی یک مشکل کاملا جدی است.»

رقابت در منطقه خاورمیانه موضوع جندان جدیدی نیست. چه در عصرسلطه امپراطوریهای عثمانی و صفوی و چه در عصررقابت بین منافع امپراطوری های بزرگ اروپائی و چه در عصر پیدایش دولت- ملت های مدرن این رقابت ها در اشکال متفاوتی وجود داشته است.

بنابراین اگرچه رقابت های ایران و عربستان تازگی ندارد، اما افزایش اثرگذاری ایران موضوع جدیدی برای عربستان است. در حالی که تصویب خروج ایران از بازار جهانی انرژی، بیشتر از دو دهه پیش، اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشت و به آن صدمه وارد کرد.

اما با همه این اوصاف، به دنبال آشفتگی های ناشی از بهار عربی، ایران و عربستان هر دو کوشیدند تا در خاورمیانه به ثبات و قدرت سیاسی بیشتری برسند. البته ایران در این مسیر موفق تر بود. اخیرا هم که بهبود روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا می تواند، عامل مهمی باشد برای تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه.

اما دولت کویت نیز مانند سایر اعضای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، از توافق ایران با غرب استقبال کرد. دولت کویت صریحا در همین باره گفت:« توجه داشته باشید که کویت به راکتور بوشهر، نزدیک ترین کشور است. بنابراین تعامل بین المللی تسهیلات و تشکیلات هسته ای، هم راستا با منافع ما نیز هست.» اما با این وجود پیش بینی می شود که قدرت گرفتن ایارن در منطقه و تعامل آن با غرب، بتواند خشم کشورهای عربی و اختلافات مذهبی را بیشتر کند.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین