کد خبر: ۲۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲

«خوردن» خطرناک‌تر است یا «شماره‌گیری با موبایل»؟

آیا می‌دانید هزینه تصادفات رانندگی در سال ۸۹ چند میلیارد دلار بوده؟ آیا می‌دانید در هنگام خالی کردن ترمز خودرو، چه باید کرد؟ آیا می‌دانید خوردن در هنگام رانندگی خطرناک تر است یا شماره‌گیری با موبایل، آیا...؟
آفتاب‌‌نیوز :
شاید باور کردنی نباشد ولی نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ داده در کشور نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان‌ «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ این بدان معنا است که داشتن گواهینامه و آنچه همگان از رانندگی می‌دانند، نمی‌تواند پشتوانه محکمی در برابر حوادث در کمین رانندگان باشد؛ از این رو توجه به آنچه بسیاری از رانندگان، از آن بی اطلاعند و در عین حال نکات کلیدی و مهمی را در بر دارند، به مثابه تجهیز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاری که در کارآمدی آن قطعاً هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در قسمت اول، دوم و سوم و دیگر بخش‌های آتی این مجموعه، سعی شده تا با تشریح این نکات کلیدی و مهم، تلاش کنیم تا با ارائه یافته‌هایی علمی، از تاثیر رفتار رانندگان در بروز سوانح جرحی، رفتار و فرهنگ ترافیکی رانندگان کشور را به سمت و سویی سوق دهیم که شاهد کاهش مخاطرات و آسیب برای آنها و سرنشینان خودروی آنها باشیم.

آنچه باید بدانیم تا مطمئن برانیم

1- بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که به طور متوسط 25 درصد رانندگان به علت پوشیدن کفش‌های نامناسب هنگام رانندگی، کنترل کامل خودرو را در اختیار ندارند.

2- هنگام مکالمه با تلفن همراه، احتمال عدم واکنش راننده به علائم خطر و توقف، 4 برابر افزایش می‌یابد.

3- نتیجه یک مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد که «خوردن» در هنگام رانندگی به میزان «شماره‌گیری با تلفن همراه» در پشت رُل، مخاطره آمیز بوده و هر دو به یک میزان موجب حواس پرتی راننده می‌شوند.

4- در هنگام خالی کردن ترمز، باید ابتدا با خونسردی شروع به پایین آوردن درجه دنده خودرو کرده و در اصطلاح، اقدام به تعویض دنده به صورت معکوس کرد. سپس با گرفتن کلاچ دوبل،‌ از دنده 2 به دنده یک، تعویض دنده را انجام داده و پس از آن با کشیدن ترمز دستی، سعی در منحرف کردن خودرو به سمت جاده خاکی داشت.

5- صلیب سرخ بین‌المللی در نتایج تحقیقات انجام شده اعلام کرد که اقدامات ساده‌ای همچون «استفاده از کمربند ایمنی»، «کلاه ایمنی» و «رعایت سرعت مجاز» می‌تواند شمار تلفات رانندگی را به نصف تقلیل دهد.

6- بر اساس آمار اخذ شده در سال 89، هزینه تصادفات رانندگی در سال 89، حدود 20 میلیارد دلار بوده است.

7- فاصله‌ای که راننده باید بتواند به وسیله آیینه داخل خودرو، پشت سر خود را ببیند 70 متر است.
8- آیا می‌دانستید هنگام غروب، به دلیل وضعیت خاص نور خورشید، فاصله دید انسان نسبت به زمان‌های دیگر کاهش چشمگیری می‌یابد.

9- لاستیک‌های رادیال بهترین نوع لاستیک در تمام چهار فصل هستند و می‌توان آن‌ها را در برف کم هم مورد استفاده قرار داد؛ نکته جالب توجه آن است که هرگز نباید لاستیک‌های معمولی و لاستیک رادیال را با هم مورد استفاده قرار داد چون واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می‌شود تا در لحظات بحرانی، کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج شود.

10- اهمیت چشم انسان در رانندگی نسبت به دیگر عوامل محیطی همچون خودرو، قدرت جسمانی و ... بیش از 90 درصد سلامت در رانندگی را تضمین می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین