کد خبر: ۲۹۱۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷

تکذیب شایعات ماجرای فرودگاه جده/ لغو عمره قابل اجراست

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نظرات نمایندگان مجلس مورد احترام است و ما به عنوان سازمان حج و زیارت تابع تصمیمات مقامات ارشد نظام هستیم، گفت: هر تصمیمی که درخصوص لغو عمره و شرایط اعزام به عنوان اعتراض نسبت به خواسته شرم‌آور پلیس عربستان گرفته شود، قابل اجرا خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
"سعید اوحدی" در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با تعرض دو پلیس خاطی عربستان به دو نوجوان ایرانی اظهار داشت: حادثه تلخ و ناگوار در هشتم فروردین ماه اتفاق افتاد. نگاه ما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به خاطر حساسیت موضوع بر این قرار شد که ممکن بود حریم اخلاقی خانواده‌ها را تحت شعاع قرار گیرد، از این رو موضوع مدیریت شد.

وی با تأکید بر این که فضای اجتماعی در قبال تعرضی که دو پلیس عربستانی نسبت به این دو نوجوان ایرانی داشت، مدیریت شد، گفت:‌ به هر حال دو نوجوان با هوشیاری بسیار در مقابل خواسته‌های دو پلیس پلید مقاومت کردند، که جای تقدیر دارد، زیرا به محض این که از اتاق خارج می‌شوند، به خانواده‌هایش اطلاع می‌دهند و سریعا آن دو پلیس دستگیر می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده در محل فرودگاه حاضر می‌شوند و با حضور فرمانده پلیس جده و مقامات امنیتی پرونده تنظیم و همان شب دو مأمور دستگیر می‌شوند.

اوحدی افزود: رئیس پلیس جده در جمع زائرین عذرخواهی کرد و قول اشد مجازات این دو مأمور خاطی را داد.

وی اظهار داشت: در روز شنبه هشتم فروردین پیگیری‌های حج و زیارت در سطح مقامات ارشد عربستان و وزارت امور خارجه که مسئولیت اول در دفاع از حقوق شهروندی را دارد، مکاتباتی انجام شد؛ به همراه حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه مذاکراتی برگزار کردیم و شرح این مذاکرات را برای آن‌ها ارسال کردیم، که با جدیت دستگاه دیپلماسی کشور، همان روز کاردار عربستان و سرکنسول عربستان احضار شدند و با شدیدترین لحن ممکن یادداشت رسمی به آن‌ها ابلاغ شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: سرکنسول و کاردار عربستان چندین بار عذرخواهی خودشان را اعلام کرده‌اند و طبق مکاتبات و جلساتی که از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با وزیر حج و معاون وزیر حج عربستان انجام شد، اعلام کردند این واقعه، لکه ننگی است و به قدری غیرقابل گذشت بود که مقامات سعودی هم انزجار و نفرت خودشون‌رو اعلام کردند.

وی درادامه گفت: همواره اعلام کردند که این دو فرد خاطی به اشد مجازات خواهند رسید، مطالبه ما امروز همین است و یقینا با همه توان سازمان حج و زیارت، دستگاه دیپلماسی کشور بعثه مقام معظم رهبری، مجلس قطعا با یک درخواست در جهت مجازات این دو خاطی و عذرخواهی رسمی عربستان امیدواریم این اتفاق زودتر صورت گیرد.

اوحدی با بیان اینکه هوشیاری این دو نوجوان قابل تقدیر است گفت: این موضوع باعث شد که منشور زیارت زائرین ادبیات دیگری را پیدا کند و امیدوارم بزودی شاهد مجازات این دو خاطی باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به آموزه‌های دینی و فضای فرهنگی کشور هیچ‌گاه شاهد چنین قضایایی در کشورمان نبودیم اما در رابطه با اتفاقی که افتاده، دو پلیس خاطی دستگیر و زندانی شدند و محاکمه آنها در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: در سطح مقامات ارشد ذیربط  مانند وزارت کشور و امورخارجه و حج عربستان یادداشت اعتراض فرستاده شده و همچنین ملاقات‌هایی در جهت تأمین مطالبات انجام شده است.

اوحدی تصریح کرد: بنده یادداشت اختصاصی به وزیر حج عربستان فرستادم و درخواست اشد مجازات را خواستم؛ مطالبه جدی ما عذرخواهی عربستان و محاکمه این دو پلیس خاطی و اشد مجازات آنهاست.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه اگر عربستان این کار را انجام بدهد، بیانگر این است که تصمیم جدی نسبت به صیانت از حقوق زائر دارند بیان کرد: چندین بار وزارت کشور عربستان، وزارت حج عربستان و کاردار سفارت عربستان عذرخواهی کردند و مذاکرات در جریان است و اگر مجازات به تأخیر بیافتد به معنای این است که دولت عربستان در تأمین امنیت حقوق زائرین توانایی ندارد و قطعا باید تصمیمات دیگری گرفته شود.

وی با اشاره به درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نظرات نمایندگان مورد احترام است و ما به عنوان سازمان حج و زیارت تابع تصمیمات مقامات ارشد نظام هستیم و هر تصمیمی که درخصوص لغو عمره و شرایط اعزام به عنوان اعتراض نسبت به خواسته شرم‌آور پلیس عربستان گرفته شود، قابل اجرا خواهد بود.

اوحدی در رابطه با جنسیت دو نوجوان اظهار داشت: خبر مونث بودن یکی از این دو نوجوان را تکذیب می‌کنم و دو نوجوان پسر بودند، براساس صورت جلسات و تحقیقات انجام شده هیچ‌گونه تجاوزی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن خواهش از رسانه‌ها مبنی بر اینکه حریم خانواده‌ها را حفظ کنند، گفت: این دو نوجوان از خانواده معظم شهدا نبودند و این خبر را تکذیب می‌کنم، ما تا این لحظه سه ملاقات با این دو خانواده داشتیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتی که عذرخواهی از طرف دولت عربستان صورت نگیرد، آیا واکنش جدی از طرف شما اعلام می‌شود؟ گفت: متولی اصلی پیگیری موضوع حقوق شهروندی دستگاه دیپلماسی کشور است اما سازمان حج و زیارت به عنوان متولی زائر در صورتی که عربستان عذرخواهی نکند و اشد مجازات صورت نگیرد، یقینا ما موضع خود را به صورت صریح به وزارت حج عربستان اعلام خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین