کد خبر: ۲۹۱۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

گفت‌وگو با مدیرمسوول روزنامه‌ای که 17 سال نوروز منتشر شده

مدیر مسوول روزنامه «خبر جنوب» - از معدود روزنامه‌هایی که در ایام تعطیلات نوروز فعال بود - تعطیلی مطبوعات در این ایام را یک نقیصه بزرگ برای اهالی رسانه دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
اوگفت: تیراژ روزنامه‌ها در روزهای عادی به شدت پایین است؛ اگر بنا باشد روزهای تعطیل هم مطبوعات تعطیل باشند بر روی افت تیراژ تأثیر بیشتری خواهد داشت.

حسین واحدی‌پور - مدیرمسوول روزنامه «خبر جنوب» - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب که روزنامه خبر جنوب تنها روزنامه‌ای است که 17 سال است در ایام تعطیلات نوروز فعالیت می‌کند، گفت: توزیع روزنامه برخلاف روزهای عادی، سراسری است و می‌شود در کیوسک‌های باز مطبوعاتی، روزنامه را منتشر کرد. سیستم توزیع به این شکل است که در بعضی مراکز، همه کیوسک‌ها بسته نیست. اکثر کیوسک‌ها در ایام تعطیل به بهانه فروش سیگار هم که شده، باز هستند و برای دریافت روزنامه در این ایام ما پولی را دریافت نکردیم.

وی در ادامه درباره چگونگی فعالیت روزنامه خبر جنوب در ایام عید، عنوان کرد: سیستم خبرگیری ما در ایام عید به گونه‌ای بود که تا ساعات بامدادی هم فعالیت داشتیم و خبر می‌گرفتیم به نوعی که پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری را که پس از تحویل سال در ساعات اولیه صبح اعلام می‌شد را نیز داشتیم.

او گفت: کارکنان روزنامه خبر جنوب از زمان خبرگیری تا حروفچینی و ویراستاری و لیتوگرافی و چاپ در دفتر روزنامه در ایام تعطیلات نوروز و لحظه تحویل سال مشغول فعالیت بودند و سال نو را در کنار هفت‌سین روزنامه تحویل کردند. روزنامه خبر جنوب که در شیراز چاپ می‌شود در ایام تعطیلات بسته‌های مختلف خود را به تهران و شهرهای مختلف ارسال می‌کند.

واحدی‌پور در عین حال درباره وضعیت توزیع روزنامه خبر جنوب در ایام تعطیلات گفت: روزنامه‌ها به شکل عادی ساعت 6 تا 8 توزیع می‌شوند و در نهایت ساعت 9 و 10 صبح به مسوولان می‌رسند. اما این روزنامه در ایام عید به دلیل اینکه تنها بود ساعت هفت و هشت به وزارتخانه‌ها و مقصد مورد نظر می‌رسید.

او سپس به تقدیر هیأت نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد از اقدام روزنامه خبر جنوب که سال‌ها در ایام نوروز فعالیت دارد اشاره کرد.

مدیرمسوول روزنامه خبر جنوب در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه ایران یکی از خبرسازترین کشورهای منطقه است و در ایام نوروز امسال هم بحث مذاکرات هسته‌ای به عنوان یکی از مهمترین اخبار در سطح بین‌الملل مطرح بود، اما مطبوعات ایران تعطیل بودند، گفت: متأسفانه تعطیلی مطبوعات در ایام عید ضربه زیادی به آگاهی عمومی می‌زند. وقتی اطلاع‌رسانی از طریق مطبوعات برای مخاطب جذاب است این اتفاق می‌تواند نقیصه بزرگی برای مطبوعات کشورمان باشد. در این راستا روزنامه خبر جنوب درخصوص مذاکرات هسته‌ای که نتیجه آن بامداد جمعه اعلام شد، این روزنامه پس از اطلاع از این مذاکرات خبرهای کامل‌تر را همان روز جمعه و به موقع منتشر کرد.

او سپس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان این مطلب که دریافت خبر از روی پایگاه‌ها و سایت‌های خبری هنوز عمومیت پیدا نکرده است، عنوان کرد: بسیاری از مردم هنوز توسط روزنامه‌ها و نشریات مکتوب آگاه می‌شوند که اثرات زیادی هم دارد. به همین خاطر تعطیلی بر روی تیراژ نشریات هم اثر زیادی می‌گذارد.

او با اشاره به اینکه مطبوعات باید تمهیداتی را بیاندیشند که در روزهای تعطیل نیز فعال باشند، گفت: روزنامه خبر جنوب قرار است در سال جدید 365 روز را فعال باشد.

وی سپس در بخش دیگری از صحبت‌های خود شبکه توزیع را یکی دیگر از مشکلاتی عنوان کرد که مطبوعات با آن مواجه هستند و گفت: متأسفانه به لحاظ اینکه شبکه توزیع به شکل انحصاری درآمده است مطبوعات با مشکل مواجه می‌شوند. ما تیراژ بالای مطبوعات در کشور نداریم و خود این را بارها معاون مطبوعاتی اعلام کرده است.

مدیر مسوول روزنامه خبر جنوب با اشاره به تیراژ میلیونی برخی روزنامه‌های خارجی گفت: در حال حاضر نشریات دولتی‌مان تنها نشریاتی هستند که تیراژ بالایی دارند و بالاترین تیراژ ما 300 هزار است. البته با افت شدید هم روبرو بوده‌ایم و روزنامه‌های کثیرالانتشار ما به 50 هزار و 30 هزار تیراژ هم رسیده‌اند که این بسیار زشت است که یک روزنامه کثیرالانتشار با این تیراژ روبرو باشد.

واحدی‌پور در پایان گفت‌وگوی خود به خبرنگار ایسنا گفت: یک روزنامه به لحاظ خبری نمی‌تواند مخاطب را اقناع کند در نتیجه باید به دنبال مطالب تحلیلی و جذاب برای مخاطبان خود باشد هر چند یک روزنامه هر چقدر قوی باشد اما وقتی قرار باشد در استان به چاپ برسد، با مشکلات زیادی روبه‌رو است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین