کد خبر: ۲۹۱۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷

امام‌جمعه اصفهان: نتیجه مذاکرات لوزان عزتمندانه است

امام‌جمعه اصفهان گفت: طرف غربی همه حقوق‌دانان مجرب جهان را برای این مذاکرات به خدمت گرفت اما در نهایت تیم دیپلماسی ایران به بهترین شکل ممکن روند مذاکرات را به سود ایران به پیش بردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های عبادی-سیاسی این هفته نمازجمعه اصفهان با اشاره به روایاتی از معصومان و ائمه‌اطهار در خصوص آثار و برکات درک فهم و فقه قرآن کریم اظهارکرد: فهم قرآن کریم با ترجمه لغوی آن متفاوت است و هر کس بتواند معنای حقیقی قرآن را درک کند نه تنها از درون رشد می‌کند بلکه به سطح قابل توجهی از فهم عقلی و انسانی نیز دست خواهد یافت.

وی با زیر سؤال بردن قرائت صرفاً لغوی قرآن کریم در برخی کشورهای عرب‌زبان مانند عربستان سعودی افزود: در برخی کشورهای عربی قرآن کریم در بعضی ماه‌های خاص قمری مانند ماه مبارک رمضان در نمازهای جماعت ختم می‌شود اما این عملکرد ظاهری هیچ‌گاه در بطن اعمال مردم تجلی نمی‌یابد چراکه در غیر این صورت قرائت قرآن می‌توانست قلب آن‌ها را از کفر و نفاق و کدورت دور کند.

امام‌جمعه اصفهان با اعتقاد به اینکه تدبر در داستان‌های قرآن کریم به افزایش درک سیاسی افراد نسبت به ترفندها و خدعه‌های دشمنان مؤثر است، گفت: تمام اقدامات امروز دشمنان علیه مسلمانان به‌گونه‌ای خاص در قرآن کریم بیان‌ شده، به‌طوری‌ که نمونه‌هایی از تحریم اقتصادی مؤمنان، تلاش برای ایجاد تفرقه میان انسان‌ها برای حکمرانی، ایجاد رعب و ترس در دل مسلمانان به بهانه تداوم حکومت و اعمال نسبت‌های ناروا به دین و رهبران دینی در آیات قرآنی به‌روشنی هویدا است.

طباطبایی‌نژاد با تأکید بر اینکه انرژی هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است، تصریح‌کرد: بر اساس اصول بین‌المللی و قوانین NPT همه کشورهای جهان می‌توانند بر اساس اصول تعریف شده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند و هیچ کشور یا قدرت جهانی نیز نمی‌تواند مانع استفاده کشورها از دستاورهای صلح‌آمیز هسته‌ای باشد با این حال سال‌ها کشورهای مستکبر جهانی با ترفندهای متفاوت و متعدد تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از دستیابی ملت ایران به دانش هسته‌ای مانع‌تراشی کنند اما به لطف خدا و همت ملت با شکست مواجه شدند.

وی به سخنان مکرر مقام معظم رهبری درباره عدم نیاز ایران به بمب هسته‌ای بر اساس اصول قانونی و شرعی اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهای مستکبر جهانی در سال‌های گذشته با استفاده از روش‌های ایران هراسی ادعای احتمال دستیابی ایران به بمب اتمی را مطرح کردند در حالی که از ابتدا برای همه آن‌ها به خوبی آشکار بود که هدف ایران برای حرکت در مسیر دانش هسته‌ای چیزی جز استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نیست.

امام‌جمعه اصفهان ادامه داد: آن‌ها از تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه ملت و دولت ایران به این امید استفاده کردند که شاید ایران نیز مانند برخی کشورهای ضعیف جهان پس از مدتی در برابر این روش‌ها به زانو درآید و تسلیم شود اما نظام جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مردم با اراده این سرزمین مانند هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که در برابر دشمنی‌های ظالمانه و ناعادلانه تسلیم نشده و نخواهند شد.

طباطبایی‌نژاد اقرار رییس‌جمهور آمریکا به ناکارآمدی گزینه‌های جنگ مسلحانه و تحریم علیه ملت ایران را مورد تأکید قرارداد و اظهارکرد: آمریکا اگر چه دانش ایرانیان در آبادانی دوباره سرزمین خود در شرایط جنگ تسلیحاتی و نظامی را بهانه عدم حمله به ایران عنوان کرده اما خود به خوبی می‌داند که برای ایران موشک جواب موشک است.

وی گفت: آمریکا اگر امروز بر سر میز مذاکره با ایران نشسته است به خوبی می‌داند که تداوم تحریم‌ها علیه ایران نیز دیگر سودمند نخواهد بود چرا که مردم ایران مردمی هستند که حتی اگر تحریم‌ها ادامه می‌یافت بر اساس سخنان رهبر خود روزه می‌گرفتند و بر تحمل شرایط پافشاری می‌کردند.

به گزارش ایسنا، امام‌جمعه اصفهان خطر تهاجم فرهنگی به ایران را بسیار بیشتر از تأثیر تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: آینده کشور در دستان جوانان است اما اگر آینده ایران به دست جوانانی قرار گیرد که طمع کار و پول‌پرست باشند یا از تهدید دشمنان اسلام بترسند باید اندیشید که فردای کشور به کجا خواهد رسید. امروز تهاجم فرهنگی دشمن از طریق شبکه‌های مجازی به ایران سرازیر شده و رسیدگی به وضع موجود فرهنگی نه تنها یک حرکت دینی و انقلابی بلکه یک ملزوم سیاسی است.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به یکی از روایات قرآنی تصریح‌کرد: غرب به گزینه مذاکره رسید و بر اساس آموزه‌های دینی هرگاه دشمن سرخود را پایین بگیرد و صلح مطالبه کند مسلمانان نیز بهتر است شرایط را بپذیرند و به روند مذاکره وارد شوند.

وی با تمجید از عملکرد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در برابر گروه 1+5 مانند پیروان موسی در برابر ساحران فرعون بودند به‌طوری‌که طرف غربی همه حقوق‌دانان مجرب جهان را برای این مذاکرات به خدمت گرفت اما در نهایت تیم دیپلماسی ایران به بهترین شکل ممکن روند مذاکرات را به سود ایران به پیش بردند.

امام‌جمعه اصفهان نتیجه مذاکرات لوزان را عزتمندانه دانست و گفت: در طول تاریخ آمریکا با هیچ مسئول جهانی بر سر یک مسئله ساعت‌های طولانی بر سر میز مذاکره ننشسته بود و این موضوع نه به دلیل وسعت جغرافیایی ایران یا کثرت جمعیت کشور بلکه به دلیل سلطه منطق ایرانیان برطرف غربی بوده است.

طباطبایی‌نژاد در عین حال ادامه داد: هنوز نتیجه مذاکرات ایران با گروه غربی مشخص نیست. نمی‌توان به عهد و پیمان دشمنان مستکبر جهانی اعتماد کرد. در تفکرات آن‌ها سلطه و قدرت تنها مفهوم دارد اما همین که ایران توانسته است به بخشی از حقوق پایمال شده خود دست یابد حرکت مثبت و مؤثری است چرا که زمانی نه چندان دور دشمن نه تنها اعتقادی به استفاده ایران حتی از یک سانتریفیوژ نداشت بلکه با استفاده ایران از آب سنگین اراک نیز مخالفت می‌کرد اما امروز به لطف خدا و تلاش تیم دیپلماسی دنیا با استفاده ایران از پنج هزار سانتریفیوژ در نطنز، یک هزار دستگاه سانتریفیوژ در فردو و فعالیت تجهیزات اراک در شرایطی خاص موافقت کرده است.

وی درباره شروط مقام معظم رهبری در خصوص موافقت با پروتکل الحاقی خاطر نشان کرد: بر اساس خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبری بازرسی‌های ماموران آژانس انرژی اتمی باید حساب شده و تنها از مراکز خاص صورت بگیرد و آن‌ها نمی‌توانند به بهانه واهی بازدید از روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازرسی‌های خود را از تجهیزات نظامی و تسلیحاتی ایران انجام دهند. همچنین شرط برقراری توافق قطعی از دیدگاه رهبری و رییس‌جمهوری رفع همه تحریم‌ها در یک مرحله است.

امام‌جمعه اصفهان با اشاره به نتیجه مذاکرات برای ایران و غرب افزود: ایران در این مذاکرات تنها اندکی فعالیت‌های خود را به تعویق انداخته اما غرب به‌کلی از موضع قبلی خود عقب کشیده است بر این اساس اگر مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 به نتیجه برسد که ایران سود کرده و اگر درنتیجه دشمنی‌های غرب به نتیجه نیز نرسد ایران هیچ‌چیز از دست نداده است و جهان به حیله و ترفند کشورهای مستکبر جهانی از ایران هراسی پی خواهد برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین