کد خبر: ۲۹۱۴۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴

موج اعتراض به عربستان در شبکه‌های اجتماعی

رئیس سازمان حج و زیارت ایران در نامه ای به وزیر حج عربستان تصریح کرد «اگر دولت عربستان بخواهد در رابطه با روند محاکمه خاطیان و فرآیند قضایی این پرونده کوتاهی کند، بیانگر این است که قادر به تأمین امنیت زائران نیست و یقیناً باید تصمیمات دیگری در این باره اتخاذ شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
این واکنش رسمی رئیس سازمان حج و زیارت به فاجعه اتفاق افتاده در فرودگاه جده بود. او در این نامه با هشدار به بندر بن حجار تأکید کرد: «انتظار می رفت جنابعالی که همواره نسبت به تأمین حقوق و امنیت زائران تأکید داشته اید، با دستور قاطع، محاکمه سریع این دو فرد مجرم به اشد مجازات که کمترین مطالبه به حق زائران عمره گزار است و البته موجب آرامش و اطمینان زائران در خصوص اهتمام و حساسیت وزارت حج عربستان نسبت به صیانت از حقوق زائران می شود را پیگیری کنید.»

سعید اوحدی همچنین در گفت و گو با خبرنگار «ایران» تأکید کرد: «دو پلیس عربستانی هم اکنون در زندان به سر می برند و وزیر کشور عربستان نیز تأکید کرده است که این دو پلیس به اشد مجازات شرعی محکوم خواهند شد. با این حال دولت ایران منتظر عذرخواهی رسمی مفامات سعودی است.» همچنین حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با محکوم کردن اقدام مأموران متخلف فرودگاه جده عربستان، اعلام کرد: «باید متخلفان این حادثه به اشد مجازات برسند و استمرار سفرهای عمره به عملکرد مقامات سعودی بستگی دارد. در صورتی که مقام های سعودی برخورد قاطعی با این موضوع نداشته باشند، استمرار سفرهای عمره مفرده به مصلحت کشور و مردم ایران نیست.» وی ادامه داد: <به طور قطع حرکت قبیح مأموران فرودگاه جده عربستان که باید تأمین کننده امنیت مردم باشند، محکوم است و باید متخلفان به اشد مجازات برسند. مسئولان عربستان قول داده اند که متخلفان به اشد مجازارت برسند و ما در انتظار عملی شدن این وعده هستیم.»

چرا هواپیماهای عمره گزاران ایرانی در عربستان فرود نیامدند؟

خبرهای بد از عربستان به همین جا محدود نمی شود؛ بعد از حادثه فرودگاه جده، تاکنون عربستان سعودی از ورود دو هواپیمای مسافربری ایرانی به جده جلوگیری کرده است. یک فروندهواپیمایی هما که از اصفهان وارد خاک عربستان شد اما اجازه فرود پیدا نکرد و یک فروند هواپیما مسافربری هما نیز که از شیراز به مقصد جده در حال مسافر گیری بود با معطلی های چند ساعته از سوی مسئولان سعودی روبه رو شد و سرانجام مسافران این پرواز با هواپیمایی سعودی راهی جده شدند. سعید اوحدی در این باره به خبرنگار «ایران>، گفت: «ماجرا از آنجا آغاز شد که کادر پروازی بوئینگ 747 ایرانی یک ساعت از پرواز گذشته، در حوالی مرزهای هوایی عربستان متوجه شدند اجازه ورود به این کشور و فرود در جده را ندارند و ناچار به بازگشت به کشورمان شدند. مسولان عربستانی اعلام کردند که هواپیماهایی که بالای 25 سال سن داشته باشند و البته استاندارد اتحادیه اروپا را نداشته باشند، اجازه فرود در فرودگاه های عربستان را ندارند. هواپیمای همای جمهوری اسلامی ایران نیز بالای 25 سال سن داشت و همین موضوع موجب شد دولت عربستان اجازه فرود این هواپیما را ندهد. البته این نخستین باری نیست که هواپیماهای بالای 25 سال وارد خاک عربستان می شود سابق بر این دولت عربستان با دولت ایران دراین باره همکاری های لازم را انجام می داد اما در چند روز گذشته شاهد کارشکنی های در این زمینه بودیم.»ë تحریم عمره؟!

انتقادها درباره کارشکنی سعودی ها در کشور بالا گرفته است. برخی از مراجع عظام هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند.

در فضای مجازی نیز مردم نسبت به این اقدام عربستان واکنش نشان دادند و کمپین تحریم حج عمره نیز در گروههای مختلف مجازی راه اندازی شد. مهمترین خواسته مردم رسیدگی به بی حرمتی هایی است که از سوی پلیس عربستان نسبت به مردم ایران می شود. مردم دو رویکرد اصلی را در واکنش های مجازی خود ابراز می کنند که مهمترین موضوع رفتن و نرفتن به حج عمره است. بخشی از مردم بر این باورند، با وجود همه کارشکنی های سعودی ها و تحقیر های احتمالی آنان، رفتن ایرانیان به مکه و مدینه، در واقع اعلام حضور پیروان ائمه اطهار و دوستداران اهل بیت پیغمبر خداست؛ کسانی که اسلامشان با اسلام وهابیت و ارتجاع متفاوت است. گروهی دیگر نیز بر این باورند تا هنگامی که آل سعود، دشمن ایران و مسلمانان ایرانی است، نباید حج عمره رفت و با هزینه کردن پول در سرزمین حجاز، به اقتصاد این کشور کمک کرد. این گروه می گویند، در شأن مسلمان ایرانی نیست که توسط سعودی ها از این بابت تحقیر شود.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره رفتن و نرفتن زایران به سفر خانه خدا می گوید: <فرایند تصمیم درباره تعطیلی سفره عمره مربوط به سازمان حج و زیارت نمی شود. این موضو ع که برخی منتقدان می گویند که رئیس سازمان حج و زیارت سفر را تعطیل کند اشتباه است چرا که در این باره مجلس شورای اسلامی باید تصمیم گیری کند و مصوبه ای به دولت دهد و دولت آن را به سازمان ابلاغ کند. اگر مجلس ورود نکرد باید شورای عالی امنیت ملی یا شورای عالی حج درباره آن تصمیم گیری کنند. آقایان اگر به تصمیم مشخصی دست پیدا کنند ما موظف به اجرایی شدن آن هستیم.» وی تأکید کرد: <موضوع تفتیش زائران موضوع جدی برای دولت ایران است. البته این گونه تفتیش زائران هم فقط مخصوص زائران ایرانی نیست. پلیس عربستان در تفتیش ها بسیار خشن عمل می کند. البته ایرانیان با این روند تفتیش پلیس عربستان عادت کرده اند و ما نیز بارها و بارها از سازمان حج و زیارت عربستان خواسته ایم که نسبت به این موضوع وارد عمل شود اما تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.»

از سوی دیگر سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح یک فوریتی لغو حج عمره تا حصول اطمینان از امنیت زائران با 70 امضا به هیأت رئیسه مجلس خبر داد.

حسین نقوی حسینی اظهار داشت: با توجه به اینکه جسارت ها و بی حرمتی ها به حجاج ایرانی در حج عمره افزایش یافته است و همچنین با توجه به جسارت اخیر به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان، این طرح به هیأت رئیسه ارائه شد و در این طرح تأکید کرده ایم تا حصول اطمینان از امنیت حجاج سفرهای حج عمره به عربستان متوقف خواهد شد.

**روزنامه ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
0
1
پاسپورت ایرانی داره دارای عزت میشه . این اولشه
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
0
0
کاش بعد از آن جنگ تحمیلی و دفاع مقدسمان ،
پولهای مان را به جیب حکام وابسته به دنیای کفر نمیریختیم
بیت المال را خروار خروار صرف فوتبال نمیکردیم.
جلوی حیف و میل بیت المال را میگرفتیم
وتمام توان خود را با برنامه ریزی دقیق صرف اشتغال و رونق اقتصادی کشورمان میکردیم.
اگر خوب عمل میکردیم ایران مدینه فاضله میشد و باعث افتخار همه مسلمانان
و دیگر از جرم و جنایت وکیف قاپی و زندان واعدام مجرمان خبری نبود
و قطعا دنیا با احترام با ما برخورد میکرد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین