کد خبر: ۲۹۱۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

حراج سلامت بندرعباسی‌ها

چند سالی است که پساب بندرعباس بعد از تصفیه نه چندان مناسب در خور گورسوزان با مساحت حدود سه کیلومتر در منطقه مرکزی بندرعباس جریان دارد و در نتیجه این امر بار میکروبی خور بالا رفته است. متاسفانه پروژه پاکسازی و ساماندهی این خور به کندی پیش می‌رود که این امر نشان دهنده کم اهمیت شمردن سلامتی مردم است.
آفتاب‌‌نیوز :
پروژه پاکسازی و ساماندهی خورگورسوزان از سال 1391 با هدف رهاسازی این خور از پساب و تبدیل آن به یک فرصت گردشگری با تعهد شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان آغاز شد. با گذشت سه سال از آغاز طرح پاکسازی خور گورسوزان تاکنون، همچنان پساب با بار میکروبی بالا( براساس نتایج نمونه برداری‌های محیط زیست هرمزگان) از تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس به این خور سرازیر می‌شود.

به گزارش آفتاب، مجید وفادار، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در خصوص میکروبی بودن این پساب‌ها به ایسنا، اظهار کرد: با وجود تصفیه اولیه این پسآب‌ها، براساس نتایج نمونه برداری‌های انجام شده از پسآب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس، در حال حاضر پسآب مذکور "بار میکروبی" بالایی داشته و فاقد شرایط زیست محیطی استاندارد جهت "رهاسازی به آبهای سطحی" است.

وی افزود: نصب سامانه پایش لحظه ای در پساب خروجی تصفیه خانه جهت کنترل وضعیت پارامترهای فیزیکی و شیمیایی از موضوعات مهمی است که شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان برای آن اقدامی انجام نداده است.

زندگی در حوالی محیطی که به گفته مدیر کل محیط زیست استان بار میکروبی بالایی دارد بی شک مصائبی برای مردم آن منطقه به همراه خواهد داشت.

فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بر طبق بازدیدهای فراوانی که دانشگاه علوم پزشکی از خورگورسوزان و پسآب درون آن داشته است قطعا زندگی در اطراف این مکان خطر جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود. بوی نامطبوعی که این مکان ایجاد می کند "گاز متان" است که حتی ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای بهسازی وضعیت خور صورت گرفته است، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یک نهاد اخطار دهنده است که تاکنون بارها و بارها به تمامی ارگان‌های مربوط که وظیفه ساماندهی و جمع‌آوری این پساب‌ها از خور را دارند اخطار داده و با آنها مکاتبه کرده است. تمامی ارگان‌های مربوط که وظیفه جمع‌آوری پساب‌ها از سطح خور گورسوزان دارند از اینکه این محل، سلامتی مردم را تهدید می‌کند آگاهی دارند.

بعد از گذشت سه سال از عهده دار شدن این پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، اقدام مشهودی برای ساماندهی این خور از سوی این شرکت مشاهده نشده است و پساب‌های آلوده همچنان در این خور جریان دارند.

حیدری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان چندی پیش گفته بود: ساماندهی خورهای داخل شهر جزء وظیفه شهرداری‌ها است و برعهده آب منطقه‌ای نیست و جزء وظایف آن محسوب نمی‌شود و این شرکت تنها برای خدمت رسانی به مردم عهده‌دار این پروژه شده است.

وی ادامه داده بود: مشکل اصلی، تأمین اعتبار طرح است که طبق برآورد کارشناسی‌ها، مبلغی حدود 60 میلیارد تومان لازم است. همچنین شرکت آب منطقه‌ای استان تاکنون مبلغی در حدود 12 تا 13 میلیارد تومان هزینه کرده است.

از ظواهر امر اینگونه برمی‌آید که سلامت مردم، کم اهمیت ترین موضوع در بین مسئولان شهر بندرعباس است زیرا آنها به سادگی می‌توانند روی سلامت یک شهر قیمت بگذارند.

امید ذاکری، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس نیز به خبرنگار ایسنای منطقه خلیج فارس گفت: شهرداری بندرعباس به صورت داوطلبانه حاضر به استفاده از پساب جاری شده در خور گورسوزان برای آبیاری فضای سبز شهر است اما مسئولین شرکت آب و فاضلاب شهری برای پسآبی که "بار میکروبی بالایی" دارد هزینه زیادی مطالبه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این پساب بار میکروبی بالایی دارد شهرداری در صورت خرید آن باید هزینه گزاف دیگری برای پاکسازی نهایی آن انجام دهد اما اگر این پسآب به جای ریخته شدن در دریا به طور رایگان و یا با هزینه کمتر در اختیار شهرداری قرار گیرد از آن استفاده خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین