کد خبر: ۲۹۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

واکنش شینهوا به اظهارات اوباما؛ آمریکا قلدرترین کشور دنیا است

اظهارات رییس جمهوری آمریکا در ارتباط با چین که با واکنش تند مقامات این کشور مواجه شد اکنون با انتقاد رسانه های این کشور از ادعاهای باراک اوباما ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
«باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا که به جامائیکا سفر کرده، در اظهاراتی، چین را متهم کرده است که با استفاده از قدرت و توان نیروی نظامی اش سعی دارد کشورهای دیگر را فرمانبردار خود کند.

خبرگزاری رسمی چین روز دوشنبه با انتشار گزارشی با عنوان «آیا اوباما واقعا نگران است؟» در صدد پاسخگویی به این اظهارات بر آمد و اعلام کرد که «این آمریکا است که در دنیا زورگویی و قلدری می کند».

شین هوا نوشت: رییس جمهوری آمریکا سعی می کند روابط گرم چین با همسایگانش را سرد کند.

اوباما با ادعای اینکه دولت چین به قواعد و هنجارهای بین المللی پایبند نیست، تأکید کرده بود؛ پکن برای همسایگان کوچکترش از جمله فیلیپین و ویتنام قلدری می کند.

شین هوا با اشاره به سفر اخیر «انگوین فو ترونگ» رییس حزب کمونیست ویتنام به چین تصریح کرد: ترونگ در دیدار با رهبران سیاسی چین اظهار داشت که دو کشور باید به «روابط برادرانه و دوستانه» خود ادامه دهند. 

رییس جمهوری آمریکا مدعی است که روابط پکن- هانوی از نوع روابط حاکم و فرمانبردار است.

خبرگزاری دولتی چین گزارش داد: این ادعا که چین برای فیلیپین و ویتنام قلدری می کند، از روی جهالت است اما جای تعجب ندارد چرا که مقامات آمریکا از هر فرصتی استفاده می کنند تا آنچه «تهدید چین» می خوانند را بزرگنمایی کرده و روابط پکن با همسایگانش را تخریب کنند.

شین هوا تأکید کرد: این به آن علت است که چین، هژمونی آمریکا در امور نظامی و سیاسی جهان را به چالش کشیده و می کشد.

این خبرگزاری تصریح کرد: اگر صحبت از زورگویی و قلدری باشد، آمریکا که قوی ترین نیروی نظامی جهان را اختیار دارد، بارها برای چین قلدری کرده است؛ پکن همواره به دنبال دفاع از حاکمیت ملی اش است.

واشنگتن بارها برخلاف تعهدات خود مبنی بر عدم دخالت در امور دریای جنوب چین رفتار کرده و رفتار دوگانه ای دربرخورد مناقشات ارضی دارد.

شین هوا در ادامه به بخش دیگری از سخنان اوباما اشاره کرد و گزارش داد: رییس جمهوری آمریکا معتقد است؛ «اختلافات و مناقشات موجود باید از طریق راه حل دیپلماتیک حل و فصل شود» اگر اوباما حرف می زند، چین واقعاً به آن عمل می کند.

این خبرگزاری تأکید کرد که در سفر رییس حزب کمونیست ویتنام به چین که به دعوت شی جین پینگ رییس جمهوری انجام شده، ترونگ اعلام کرده که این سفر موفقیتی بزرگ بوده است. هر دو طرف مذاکرات صریح و عمیقی داشته و به فهم مشترک رسیدند.

اوباما اما نظر دیگری دارد و مدعی شده روابط دو کشور آنگونه که عنوان می شود، نیست.

شین هوا افزود: دو کشور از طریق برگزاری مذاکرات دوستانه، روابط خود را باثبات تر و با دوام تر کردند. هیچ مناقشه ای نیست که نتوان از طریق اینگونه مذاکرات دوستانه حل و فصل شود.

خبرگزاری رسمی چین در پایان عنوان داشت: آمریکا باید به عنوان یک کشور خارج از منطقه، به حسن نیت چین در حل مسالمت آمیز اختلافات با همسایگانش احترام گذاشته و گام های بیشتری برای برقراری صلح و ثبات در شرق آسیا بردارد.

علاوه بر اوباما، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز در سفر اخیر خود به ژاپن در سخنانی از جزایر مورد اختلاف چین و ژاپن با عنوان دیائویو، سخن به میان آورد و از فعالیت های چین در آن ابراز نگرانی کرده بود.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز نگرانی از دخالت این مقام آمریکایی درباره برخی مسایل مورد مناقشه با همسایگان، اعلام کرد: دولت آمریکا باید از بیان اظهارات غیرمسؤولانه درباره اختلافات چین با کشورهای دیگر خودداری کند.

پکن با اینکه مدعی مالکیت مطلق بر آبهای دریای جنوب است، اما همواره از مدعیان دیگر از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی، تایوان و ژاپن خواسته تا از طریق گفت وگوهای دو جانبه به این تنش ها پایان دهند.

فیلیپین اما فروردین ماه سال گذشته با طرح شکایت از چین در دادگاه بین المللی لاهه و ادعای مالکیت بخشی از دریای جنوب، موضع پکن را در خصوص مالکیت این سرزمین ها در سطح بین المللی به چالش کشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین