کد خبر: ۲۹۱۷۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
تلاش کشورهای عربی برای شکست مذاکرات هسته‌ای

عربستان از قدرت‌گرفتن ایران در هراس است

روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان نمی تواند در مسیر مذاکرات خللی وارد کند. شاید بتواند فضا را ملتهب کند اما نمی تواند مذاکرات را از مسیر خود خارج کند. که اگر اینطور بود قبل از تفاهم می توانست این اتفاق بیافتد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی: پس از آنکه مذاکرات هسته ای ایران با غرب، وارد فاز جدیدی شد و تفاهم لوزان توانست فصل دیگری از روابط دیپلماتیک ایران با غرب را آغاز کند، کشورهای منطقه از قدرت گرفتن ایران و تاثیرگذاری آن در منطقه هراسناک شدند. تا پیش از تفاهم لوزان این کشورها تلاش های بسیاری برای منحرف کردن مذاکرات از مسیر خود، کردند.

به گزارش «آفتاب»، تفاهمنامه لوزان ایران با 6 قدرت جهانی و اتحادیه اروپا،  تمامی این تلاش ها را خنثی کرد و موقعیت ایران در منطقه بیشتر از گذشته تثبیت شد.

در همین حال روزنامه انگلیسی گاردین، طی گزارشی اعلام کرد که اقدام‌های تهاجمی ریاض علیه حوثی‌ها در یمن به خاطر ترس عربستان سعودی از افزایش نفوذ ایران در منطقه است و حمله‌های هوایی عربستان در یمن به جای حل مسئله وضعیت آن را تشدید خواهد کرد.

در همین باره اسدلله اطهری کارشناس بین الملل و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با «آفتاب» گفت: «تاثیری که عربستان بر روی کشورهای شیخ نشین عربی دارد، سنتی و تاریخی است. عربستان به دنبال ایجاد مثلث قدرت خارج از کشورهای حومه خلیج فارس است. او پیش از این ترکیه، پاکستان و مصر را نیز آزمود اما نتوانست از آنها به مطلوب خود برسد.»

وی درباره ائتلاف کشورهای منطقه علیه یمن گفت: «در تلاش بود تا با حمله هوائی، حملات زمینی خود علیه یمن را نیز به پیش ببرد که با شانه خالی کردن و اعلام بی طرفی پاکستان این امر محقق نشد. اردوغان نیز مانند مصر پا پیش نگذاشت و ائتلاف عربستان ناکام ماند.»

این کارشناس درباره علت نگرانی عربستان و حمله به یمن گفت: «هنگامی که تصمیم به اجرای ائتلاف شیعه گرفته شد، مرزهای آن به لبنان و حزب الله محدود می شد، اما امروزه این ائتلاف به یمن نیز کشیده شده است. بنابراین عربستان نگران مرزهای خود است و از نفوذ تشیع در جوار مرزهای خود در هراس است.»

او افزود: «اما عربستان فاقد شرایط لازم برای به ثمر نشاندن اهداف خود است. بمباران هوائی او نتوانست نقشی تعیین کننده را در این مسیر ایفا کند.»

اطهری در پاسخ به این پرسش که آیا بستر دیپلماتیک ایران و عربستان می تواند، در مذاکرات ایران و غرب تاثیر بگذارد یا خیر، گفت: «روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان نمی تواند در مسیر مذاکرات خللی وارد کند. شاید بتواند فضا را ملتهب کند اما نمی تواند مذاکرات را از مسیر خود خارج کند. که اگر اینطور بود قبل از تفاهم می توانست این اتفاق بیافتد.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
0
خیلی وقت بود قسمت نظرات بسته بود.
یهوییییی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
1
0
ما اگر قدرت داشتيم كه به كمك كودكان مظلوم يمني كه بخاطر قدرت نمايي سياستمداران دنيا طلب رفته بوديم تا اينطور به خاك و خون كشيده نشوند؟!!!!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین