کد خبر: ۲۹۱۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹

چگونه خاطرات بد را فراموش کنيم؟ ‌

يک کارشناس روان‌شناسي معتقد است: هرچه سن افراد در هنگام وقوع اتفاقات بد کمتر باشد، آسيب‌هاي مخرب‌تري در آينده براي آنان خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
خادمي ،با اشاره به اينکه فراموش کردن خاطرات بد گذشته يکي از سخت‌ترين کارهاست، در خصوص راه‌هاي فراموش کردن اين اتفاقات، اظهار کرد: از مهم‌‍ترين کارها اين است که افکار مثبت، جايگزين افکار منفي شوند، اين امر تمرکز قوي و تلاش مداوم فرد را مي‌طلبد. قدم بعدي عدم پرورش افکار منفي است، به گونه‌اي که نبايد با يادآوري خاطرات بد، آن‌ها را گسترش داد. متاسفانه برخي افراد عادت دارند افکار مزاحم را پرورش دهند.

از راه‌هاي اهميت ندادن به افکار منفي اين است که فرد در مواقع هجوم آن‌ها به ذهن، سريع ذهن خود را متوقف کند و با ايجاد حالت تنبيه، آمار ورود اين افکار به ذهن را کاهش داد.

اين کارشناس روان‌شناسي مشاهده نقاط مثبت از خاطره‌ها را از ديگر موارد براي فراموشي خاطرات بد برشمرد و گفت: بايد با نوشتن آن خاطره بر روي کاغذ و پررنگ کردن هر خاطره‌اي هرچند بد، نکات مثبت آن را در نظر گرفت؛ از جمله نکات مثبت هر خاطره بد مي‌توان به هوشياري، آگاهي، تجربه و درس عبرت براي افراد اشاره کرد. در صورتي که خاطره بد باشد نوشتن آن خاطره و پررنگ کردن نکات مثبت آن بسيار فايده دارد و مي‌تواند موجب تخليه ذهن افراد شود.

خادمي از بين بردن تمام آثار بيروني خاطرات بد را از ديگر قدم‌هاي مهم فراموش کردن آن دانست و عنوان کرد: به طور مثال در صورتي که فرد از يک تصادف خاطره بدي در ذهن خود دارد، بايد خودرويي که با آن تصادف کرده را بفروشد، لباس‎‌ها و لوازم را تعويض کند و عکس‌ها را از بين ببرد؛ اگر اين خاطره بد در ارتباط با فردي ديگر به وجود آمده، تا حد ممکن بايد از ديدار و گفت‌وگو با آن فرد خودداري شود.در صورتي که فرد در به وجود آمدن آن خاطره يا اتفاق بد مقصر است، بايد غرور کاذب خود را کنار گذاشته و طلب بخشش کند.

اين کارشناس روان‌شناسي با اشاره به اينکه در ميان گذاشتن احساسات واقعي با يک روان‌شناس يا يک فرد فهيم و باتجربه بسيار مي‌تواند در فراموشي تاثيرگذار باشد، تصريح کرد: بايد احساسات را بروز داد، با اشتباهات کنار آمد و تقصير را به گردن گرفت.

خادمي با بيان اينکه برخورد با اتفاقات به خود فرد و خصوصيات او مربوط است، اظهار کرد: بعضي از افراد مي‌توانند وقايع را در ذهن خود به خوبي مديريت کنند، اما بعضي ديگر پذيرش بسيار پاييني دارند و ممکن است دچار بيماري شده يا دست به خودکشي بزنند.

نقش اطرافيان در فراموشي خاطرات بد
وي در خصوص نقش اطرافيان در فراموشي وقايع بد، عنوان کرد: به طور مثال درخصوص افرادي که يکي از بستگان خود را از دست داده، مي‌توان گفت اطرافيان نبايد اين فرد را تنها بگذارند، به وجود آمدن افسردگي در اين افراد تا حدود دو ماه طبيعي است، اما تداوم افسردگي بيشتر از اين مدت ممکن است خطرناک شود.

خاطرات کودکي هميشه در ذهن باقي مي‌ماند

اين کارشناس روان‌شناسي با بيان اينکه افراد با سن‌هاي بالاتر در مقابله با وقايع بد، معمولا منطقي‌تر رفتار مي‌کنند، تصريح کرد: معمولا کودکاني که دچار کودک‌آزاري، تجاوز جنسي و ... شده‌اند، در سنين بالاتر دچار مشکلات روحي زيادي مي‌شوند، دوران کودکي بسيار مهم است و خاطرات کودکي هميشه در ذهن انسان باقي مي‌ماند.

وي با بيان اينکه يادآوري دردهاي گذشته باعث ايجاد رنج مي‌شود، افزود: در صورتي که فرد مديريت افکار و خاطرات منفي را نداشته باشد، ممکن است به افسردگي‌هاي شديد مبتلا شود و در اين صورت بايد به روان‌پزشک مراجعه کند.
بايد در زمان حال زندگي کرد‌
خادمي افزود: بايد هميشه در زمان حال و بدون ترس از آينده زندگي کرد، بايد خاطرات بد را شناسايي کرده و بدون فرار از آن‌ها خاطر خود را آرام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین